FyrverkeriBegränsningar

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition FyrverkeriBegränsningar.


Gäst

#126

2013-10-01 16:07

Självklart skrev jag på och hoppas att alla gör det Med vänlig hälsning Lasse.

Gäst

#127

2013-10-01 16:35

Förstår inte varför det överhuvudtaget ska finnas smällare och raketer, djur blir rädda, människor förlorar kroppsdelar och det är miljöförstöring.

Gäst

#128

2013-10-01 17:00

Om Ni visste hur dåligt djuren mår skulle Ni inte köpa en smällare!!!

Gäst

#129

2013-10-01 18:06

Två av våra hundar är livrädda för raketer och smällare. De blir oroliga och stressade. Sen så skitar raketerna ner så mycket också. Vore bättre om de sköttes av proffs istället för av ungdomar som kan skada sig allvarligt av raketerna.

Gäst

#130

2013-10-01 18:24

Vad finns att tillägga?? En sååå självklar sak!!!

Gäst

#131

2013-10-01 19:34

jag har haft hundar som jag fick droga för att dom skulle klara av sin panik när det smällde överallt, hundar som en vecka innan t.ex nyårsafton vägrade att gå ut och göra ifrån sej eftersom det finns föräldrar som låter sina barn börja smälla smällare flera dagar innan, vilket i sej är förbjudet att göra och att ge sina barn smällare. Så jag skriver med glädje under denna petition och hoppas att smällare och fyrverkerier försvinner för gott!!!

Gäst

#132

2013-10-01 19:51

För mig är det helt självklart att skriva på, hoppas det är MÅNGA fler som känner så. Frid åt våra djur!

Gäst

#133

2013-10-01 21:33

Jag vill att inga djur ska behöva gå å va rädda under dessa högtider när vi skjuter fyrverkeri.. Det är inte rätt mot djuren!

Gäst

#134

2013-10-01 21:46

Jag och min hund sitter i en bil i vårt garage som är ljudisolerat på nyårsaftonen tills de slutar med fyrverkerierna på natten

Gäst

#135

2013-10-01 23:55

Det är hög tid att stoppa detta djurplågeri nu!
Om det inte är nog med hur djuren, både vilda och tama, mår så är det skadligt för miljön och farligt för de som använder det.
Utöver det så är det varje år, under flera veckors tid en massa ungdomar som, trots att det är olagligt, smäller en massa vilket kan göra vem som helst tokig. Har man då dessutom en hund som bokstavligt talat är livrädd och får panik, som det är en kamp att få ut då hunden är rädd att det ska börja smälla när man är ute - då är det riktigt vidrigt. När rädslan håller i sig i veckor och det äntligen börjar bli bättre, bara för att börja om på ruta ett när det kommer några olagliga smällar, när det tar månader att få tillbaka den hund som älskar att vara ute och gå - då känns det hopplöst! Att polisen inte gör något nämnvärt för att få stopp på det hjälper inte heller direkt.
Tyvärr så hjälper det inte att droga hunden, eller resa bort för smällandet pågår inte bara på nyårsafton - det börjar senast i mitten av december och slutar tidigast i slutet av januari… Hjälp oss att få stopp på det hör eländet, en gång för alla - för allas skull!
Busters matte

#136 valp

2013-10-02 06:42

Min valp Buster kommer att vara ca 5 månader när det blir ett nytt år, jag är lite rädd på att han kommer att totalvägra att gå ut under nyårsaftons kvällen/natten för här i Tågarp börjar de skjuta redan vid 10 då jag brukar ta sista rundan med Buster innan han lägger sig för att sova hela natten. Jag läste att det man kan göra är att gå/åka någonstans där det inte smäller lika mycket, är det någon som vet någonstans i NV Skåne (helst runt Helsingborg eller Svalöv) där det inte brukar smälla lika mycket? Kan jag ta och köra till Söderåsen med honom eller Järavallen (två strövområden inärheten) eller det finns en risk att folk är där ute med och smäller? Järavallen finns vid Barsebäck strand område och där är folk runtomkring som bor där medan Söderåsen är ett berg med skog och boningshus. Boningshusen ligger inte så tätt inpå varandra. Visst det kommer att vara ett helvete då det är natt och svårt att se var man går men medan fyrverkerierna skjuts så kan man väl bara sitta i bilen med musiken på till honom (han blir lugnare när man har musik på).

Gäst

#137

2013-10-02 07:38

jag pallar inte se skogens innevånare springa för livet i panik på nyårsafton.
respektera djuren i skogen hoppa över fyrverkerierna i år och alla era resterande år.
piis
patrik von arfve
Hundägare
Gäst

#138

2013-10-02 07:44

Hoppas verkligen att detta kan göra skillnad och att alla komuner begränsar fyrverkerier till vissa klockslag.Stoppa försäljningen till privatpersoner.Det är nog det enda som hjälper.


Gäst

#139

2013-10-02 11:20

Har sett vad dåligt djur kan må både psykiskt och fysiskt av smällare och fyrverkerier. Har bla haft häst som varit väldigt skotträdd. Hundar som andra haft som mått väldigt dåligt. Jag tycker inte att vi människor ska utsätta djur för sånt lidande.

Gäst

#140

2013-10-02 11:59

Förbjud fyrverkerier så fort som möjligt för djur och miljö

Gäst

#141

2013-10-02 12:08

Jag tycker synd om alla djur som är livrädda,människor från krigsdrabbade länder som återupplever krigets fasor. En sak som förbryllar mej, folk har inte pengar till livets nödtorft men köper fyrverkerier för tusentals kronor. Alla olyckor som sker med fyrverkerier, vad kostar det samhället???

Gäst

#142

2013-10-02 12:11

med tanke på alla djur som far sååå illa

Gäst

#143

2013-10-02 12:56

Varför skall folk bränna bort sina pengar på dessa saker, nej ge bort dem som bidrag till bättre behövand.
Och slipper alla skotträdda djur bli skrämda.

Gäst

#144

2013-10-02 14:40

Mycket bra initiativ! Enda skälet till att bevara rätten för allmänheten att skjuta fyrverkerier är det rena nöjet. Detta kan ställas mot människors och djurs liv och hälsa samt vår egen, och våra barns, livsmiljö. Vad prioriterar vi, vad väger tyngst? Är rätten till några sekunders nöje viktigare än rätten att andas ren luft?

Gäst

#145

2013-10-03 07:07

Raketer = dynamit och smällarna kan skrämma vem som helst, i synnerhet djuren som kan få bestående fysiska och psykiska skador
abyface

#146

2013-10-03 07:08

Raketer = dynamit och smällarna kan skrämma vem som helst, i synnerhet djuren som kan få bestående fysiska och psykiska skador

Gäst

#147

2013-10-03 07:17

Förbjud att använding av fyrverkripjäser.
Förstår både för djur och naturen.
Tänk på alla gifter som frigörs vid
fyrverkeri.

Gäst

#148

2013-10-03 07:34

Tänk på alla våra älskade djur och bojkotta fyrverkerierna!

Gäst

#149

2013-10-03 08:06

Redan för 12 år sedan startade vi här i Sunne en namninsamling mot fyrverkeri och fick veta att utom Valborgsmässoafton och Nyårsafton måste alla mer eller mindre privata fyrverkerier polisanmälas i förväg, så att man kan skydda sina djur i god tid.

Gäst

#150

2013-10-03 08:12

Djuren ska inte lida för våra påhitt!!