Upprop för att flera tåg ska stanna vid Bennäs station - Vetoomus Pännäisten rautatieaseman junavuor


Gäst

#101 Re:

2016-04-26 08:33

#65: -  

 Kokonaan poistettu vuoro Pännäisistä klo 9.16 on (tai siis oli) myös erittäin tärkeä!


Gäst

#102

2016-04-26 08:34

Därför att så många tåg som möjligt borde stanna i Bennäs.

Gäst

#103

2016-04-26 08:36

Har inget körkort så jag tar tåget när jag skall till sommarvillan i Jakobstad

Gäst

#104

2016-04-26 08:39

Då jag kommer till hemorten vill jag intstig avvarken i Karleby eler i Seinäjoki. Dessutom tycker jag det är helt fel att VR rustat upp stationen här i Kempele .(om jag int minns fel för 15 milj.) Så länge jag minns ,har bott här sen -84 ,har int tågen stannat här .Vi har knappt 20 km till Oulu ! Järki ohoi !

Gäst

#105

2016-04-26 08:42

Det är märkligt att fjärrtågen bara ska stanna på tillräckligt stora tätorter. Helst borde tydligen alla bara åka melllan H:fors och Uleåborg, H:fors och Åbo osv. Möjligen kommer några fram några minuter snabbare medan andra får sätta betydligt mera tid på sin resa. Det ökar ojämlikheten i samhället (liksom så många andra påhitt vår nuvarande regering kommer med).

Gäst

#106

2016-04-26 08:56

Gör er plikt medborgare. Skriv på!

Gäst

#107

2016-04-26 09:00

Jag är flera gånger per termin på sammanträden och skolningari huvudstadsregionen och är beroende av bra kommunikation.

Gäst

#108

2016-04-26 09:10

Torde vara självklart

Gäst

#109

2016-04-26 09:14

För att det behövs! Mina släktingar åker ofta från Bennäs!

Gäst

#110

2016-04-26 09:17

För att det är viktigt för Jakobstadsregionen att VR reviderar sitt beslut att minska på tåg som stannar och avgår från Bennäs tågstation. Fler avgångar behövs!

Gäst

#111

2016-04-26 09:21

Vore fint om tågbussen på lördagar också kommer tillbaka. Nu krävs det bil för att ta tåget till/ftån Jakobstad på lördagar och har mam inte det blir det oåkt. Tänker man på att Jstad vill vara en stad, också för studenter, är det kortsiktig planering. Tågbiljetterna har varit billigast på lördagar. Skärpning Jakobstad!

Gäst

#112

2016-04-26 09:21

Är inte så ofta själv med tåg men har mina söner i dragsvik som reser tåg, och höjden att de kör förbi och tåget stannar först i kokkola.

Gäst

#113

2016-04-26 09:24

Tycker absolut att tåget ska stanna i Bennäs. Vad var det annars för mening med att bygga om stationen .Ser man på antalet parkerade bilar är det oxå många som tar tåget varje dag.

Gäst

#114

2016-04-26 09:26

När jag skall resa med tåg är Bennäs station den närmaste ochbekvämaste att resa från.

Gäst

#115

2016-04-26 09:36

Vad gör vi med en fin tågstationom tågen kör förbi

Gäst

#116

2016-04-26 10:06

Jag reser nu och då till Helsingfors och tycker att tåget är ett bra alternativ till flyget och att tågen stannar alltför sällan i Bennäs.

Gäst

#117

2016-04-26 10:15

Jag tycker absolut att flera tåg ska stanna i Bennäs.

Gäst

#118

2016-04-26 10:17

Det är verkligen viktigt för vår region att tågen stannar i Bennäs! Stort område som betjänas i synnerhet av den tidiga avgången från Bennäs.

Gäst

#119

2016-04-26 10:37

Stationen moderniserad och för lite tågavgångar finns idag.
gunvor
Gäst

#120

2016-04-26 10:46

10 fakta:
1. Jakobstadsregionen (Jakobstads Bennäs-station) behöver framför allt ett morgontåg till huvudstaden med ankomst förmiddag.

Gäster från Helsingfors-regionen vill också ha ett morgontåg 8-9-tiden for retur tillbaka söderut/ .

2. Det är bättre att använda allmänna fortskaffningsmedel än privatbilar.

3. Sedan 9-tåget från Bennäs till Helsingfors avskaffades kan INTE passagerartrafiken från Karleby eller Seinäjoki betraktas som tillförlitlig

(en höjning av passagerarantalet) eftersom många från Jakobstadsnejden nu kör med bil  till Karleby/ Seinäjoki for att stiga på Helsingforståg som INTE stannar i Bennäs.

4. Tågens paus i Karleby respektive Seinäjoki kan förkortas så att ett 1-2 minuters stopp kan återfås i Bennäs.

5. Bennäs station är modernt nybyggd, obemannad men fjärrstyrd och på lämpligt avstånd från alla kommuner: Pedersöre, Larsmo, Nykarleby och Jakobstad t.o.m.resenärer från Oravais.

6. Bennäs station är mer modern än Karleby station ( och ex. Åbo) och bör användas maximalt. Jakobstad är en intressant industristad-, hamnstad-, skolstad och en internationell stad.

7. Ett mångsidigt tågnät är en hederssak för Finland. (En serviceform som är outvecklad i många länder och saknas i utvecklingsländer)

De olika årstiderna (speciellt vintern )  är påfrestande for privatbilister med långa körsträckor

8. Att ta bort 9.16 -tåget från Bennäs är en ojämlik åtgärd . Även västkusten behöver samma service som till exempel invånarna i Helsingfors-regionen :( Ifall närtågen i Hfors inte stannade 8-9tiden, och avgångarna går 5-6 tiden på morgonen, skulle en petition samla 100 000tals underskrifter. )

9.En aktiv region på 50 000 invånare bör tas i beaktande!!!

10. De som fattat besluten om färre turer från Bennäs, kunde pröva på att pendla Bennäs - Helsingfors några veckor!

 

PS Sedan tågen blev snabbare (2005-2006?)har jag inte anlitat flyget eftersom resorna tidsmässigt är identiska ( dvs körtid till flygfält,obligatorisk vara i tid for incheck, själva flyget, buss från Vanda till centrum).

Reser flera gånger i månaden och 9.16-tåget har gällt.

Kvarvarande natt-tåg (med uppstigning 4-5-tiden och tågavgång 5-6-tiden) är INTE bra.

DS


Gäst

#121

2016-04-26 10:47

Det är av absoluta vikt för näringslivet i stort, men även för många privatpersoners möjlighet till utkomst, att tågtrafiken säkerställs med fler turer som stannar vid Bennäs station.

Gäst

#122

2016-04-26 10:59

Det är oacceptabelt att VR ignorerar en hel region och en befolkning på 50 000 personer. Det är vår infrastruktur. Vi är många som måste resa för vår utkomst, studier etc. och passagerarsiffrorna för Bennäs har hittills varit goda. De snabbgående tågen måste stanna i Bennäs! Ett morgontåg söderut som inte avgår mitt i natten (som nu), utan vid 7-8-tiden, och ett kvällståg som startar från Helsingfors senare än kl. 16 och är framme innan det blir natt! 


Gäst

#123

2016-04-26 11:37

Katastrof då turerna dras in! Sämre konkurrenskraft för regionen.

Gäst

#124

2016-04-26 11:58

Tågtrafiken måste beakta denna regions behov. Här finns otroligt många viktiga exportföretag och många utbildningsenheter med folk dom måste resa. Med nuvarande tidtabell och måste att ta sig till Karleby väljer många flyget

Gäst

#125

2016-04-26 11:58

Den vänstra handen tycks inte veta vad den högra gör hos VR ! Först rustar de upp Bennäs st för ett par millioner sedan ser de till att tågen snabbt susar förbi utan att plocka på passagerare! Vill de inte alls ha betalande passagerare ? Huvudlöst !