Upprop för att flera tåg ska stanna vid Bennäs station - Vetoomus Pännäisten rautatieaseman junavuor

gunvor
Gäst

/ #120

2016-04-26 10:46

10 fakta:
1. Jakobstadsregionen (Jakobstads Bennäs-station) behöver framför allt ett morgontåg till huvudstaden med ankomst förmiddag.

Gäster från Helsingfors-regionen vill också ha ett morgontåg 8-9-tiden for retur tillbaka söderut/ .

2. Det är bättre att använda allmänna fortskaffningsmedel än privatbilar.

3. Sedan 9-tåget från Bennäs till Helsingfors avskaffades kan INTE passagerartrafiken från Karleby eller Seinäjoki betraktas som tillförlitlig

(en höjning av passagerarantalet) eftersom många från Jakobstadsnejden nu kör med bil  till Karleby/ Seinäjoki for att stiga på Helsingforståg som INTE stannar i Bennäs.

4. Tågens paus i Karleby respektive Seinäjoki kan förkortas så att ett 1-2 minuters stopp kan återfås i Bennäs.

5. Bennäs station är modernt nybyggd, obemannad men fjärrstyrd och på lämpligt avstånd från alla kommuner: Pedersöre, Larsmo, Nykarleby och Jakobstad t.o.m.resenärer från Oravais.

6. Bennäs station är mer modern än Karleby station ( och ex. Åbo) och bör användas maximalt. Jakobstad är en intressant industristad-, hamnstad-, skolstad och en internationell stad.

7. Ett mångsidigt tågnät är en hederssak för Finland. (En serviceform som är outvecklad i många länder och saknas i utvecklingsländer)

De olika årstiderna (speciellt vintern )  är påfrestande for privatbilister med långa körsträckor

8. Att ta bort 9.16 -tåget från Bennäs är en ojämlik åtgärd . Även västkusten behöver samma service som till exempel invånarna i Helsingfors-regionen :( Ifall närtågen i Hfors inte stannade 8-9tiden, och avgångarna går 5-6 tiden på morgonen, skulle en petition samla 100 000tals underskrifter. )

9.En aktiv region på 50 000 invånare bör tas i beaktande!!!

10. De som fattat besluten om färre turer från Bennäs, kunde pröva på att pendla Bennäs - Helsingfors några veckor!

 

PS Sedan tågen blev snabbare (2005-2006?)har jag inte anlitat flyget eftersom resorna tidsmässigt är identiska ( dvs körtid till flygfält,obligatorisk vara i tid for incheck, själva flyget, buss från Vanda till centrum).

Reser flera gånger i månaden och 9.16-tåget har gällt.

Kvarvarande natt-tåg (med uppstigning 4-5-tiden och tågavgång 5-6-tiden) är INTE bra.

DS