Ge Reza uppehållstillstånd!!

FB_IMG_1672253974261.jpgFB_IMG_1672254038664.jpgIMG_0032.jpg

År 2014 kom Reza som 16 årig pojke till Sverige som afghansk flykting från Iran. Han hade ingen aning om vilken sorts framtid som väntade honom. Han var full av energi och passion för livet, trots de starka traumatiska upplevelser både från hans uppväxt och hans folks lidande. Hans trygga dröm var att få slut på all lidande och strid, han ville ha ett säkert och normalt liv.

Han gjorde sin resa till Europa som miljontals många afghaner gjort. Reza visste innerst inne att följa sina drömmar skulle innebära en kamp som afghan.

Kampen slutade aldrig som sagt, när han till slutligen kom till Sverige efter en 4 månaders farlig lång resa, så blev fallet tuffare och hårdare. I närmare 9 års strid kämpade Reza för en av de mest livsförändrande sakfråga som han kunde tänka sig att uppnå; ett EU-uppehållstillstånd.

Denna resa som han gjorde gav honom en stor inspiration att vilja göra en skillnad i människors liv. Och för att han ska kunna få vara den skillnaden behöver han ha människor med goda intentioner, som tror på honom, som pushar honom och som finns där för honom.

Reza brinner mycket för sin tro på Jesus, och har i många år haft en längtan att få åka med sin kyrka på internationella missionsresor världen över. Han har ett levande och brinnande hjärta för sitt eget afghanska folk och vill en dag berätta sin historia vidare, för att ge sitt folk (men även andra) hopp och tro om att det finns ett slut på all den eländiga smärta och lidande. Handläggningstiden för afghanska flyktingar är smärtsamt långa och Reza känner mycket väl till den slags bedrövelse och sorg som medföljer en pga av väntan.

Som många afghaner har han varit offer för rasism, diskriminering och känslan av att bli kriminaliserad både i Iran och i Sverige. Reza nekades all rätt att få arbeta pga att han inte kunde öppna ett bankkonto utan ett svensk personnummer.

Han besökte 12 banker innan någon äntligen hjälpte honom. Detta var en av den bästa val av tidpunkt då han studerade på gymnasiet och hade precis fått en praktikplats som rörmokare, där han sedan valdes att bli den enda betalda lärlingen.

Han anställdes ganska snabbt efter att han fick sitt rörmokare certifiering och strax efter det blev han befordrad till att leda ett projekt. Hans arbetsmoral så mycket som hans kompetens, skicklighet och hans positiva inställning har såväl som hyllats enormt och vältalad av alla arbetsgivare han har arbetat med/för. Han ansågs vara en av Sveriges bästa rörmokare, av alla.

Reza kämpade hårt för sin tro på Jesus, efter 2 år av sin vistelse i Sverige blev Reza uppsökt av en kvinna på gatan som talade om för honom att Jesus älskade honom och att han var värdig av hans kärlek. Det både uppmuntrade såväl som inspirerade honom att be sin första kristna bön.

Bönen var att få tillräckligt med pengar för att betala för en advokat som skulle hjälpa honom att kämpa för hans rätt. Vid denna tidpunkt hade Reza fått 4 avslag. Hans bön blev besvarade och det ledde han till att gå på sin första Gudstjänst i kyrkan som hans fosterfamilj gick till. Den dagen bestämde han sig officiellt att följa Jesus och bli döpt. - Hans konvertering ledde till att han blev avvisad av hans muslimska familj och hans afghanska vänner. Sedan dess har han ägnat sitt liv att tjäna i kyrkan med både ungdomar, videografi och även lett FIT-First Impressesion Teamet. Han gick också bibelskola i SOS church Stockholm som idag även är hans hem församling.

-

Reza har behövt bevisa sin identitet ständigt för att få rätt att få vara en del av det svenska samhället. Vi har idag människor runt över hela landet som med stark övertygelse kan konstatera att Reza är älskad och respekterad av många.

Vad innebär det för honom att lämna landet till ett främmande land som han inte ens känner till? -  Hans liv står på spel. Han får alltså lämna det land där han gifte sig och träffade sitt livs stora kärlek, han får lämna den familj som älskade honom tog emot honom och som såg honom. Han får lämna det liv han har byggt upp och som han äntligen fick.

• Insyn om situationen i Afghanistan.

Säkerhetssituationen i Afghanistan har tagit snabba förändringar efter att talibanrörelsen tog kontroll över landet. Det har gjort att landet har stegvis försämrats enormt. Riskgrupperna är många, och bland de är dem som konverterar från Islam till en annan religion. I detta fall är Reza i riskgruppen. Det finns ingen skydd alls för Reza i landet heller.

En rättsligt ställningstagande bör översees då behovet att skydda Reza är större än något annat. En helhets bild bör även tas på allvar då Reza i stort sätt är uppväxt i Sverige.

-

Därför ber vi alla myndigheter, auktoriteter som vet att detta kan ändras till något bra och positivt för Reza. Att göra något nu! Reza har kämpat mer än vad många av oss privilegierade människor här i Sverige har, hans rätt till ett tryggt liv skall vara högst prioriterad. Vi bedjar att beslutet ändras med omedelbar verkan.

Vi är många som står enade bakom Reza.

Ge Reza uppehållstillstånd !!

Aiyana Gallardo Eklund    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Aiyana Gallardo Eklund lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.