Stoppa skjutningarna av vilda djur i Stockholms innerstad!

Fredagen 31 maj dödades två älgkalvar som förirrat sig in i centrala Stockholm. Även i september 2023 sköts en älg till döds efter att ha tagit sig in på tunnelbanans område och samma sak hände på Södermalm 2018.

Skjutningarna av vilda djur i Stockholms innerstad måste upphöra och vi kräver att Stockholms Stad utarbetar nya rutiner för hur älgar och andra djur i stadsmiljö ska omhändertas. Det enda som saknas är den politiska viljan.

Vi anser att skjutvapen ska bytas ut mot bedövningsvapen och att djuren ska sövas och transporteras tillbaka till sin naturliga miljö. Det enda vi med säkerhet vet är att djur kommer förirra sig in i stadsmiljö igen och när det sker bör vi ha rutiner på plats för att säkerställa att djuren får komma tillbaka till sin naturliga miljö i skogen och inte skjuts till döds inne i stan bland parker och barnvagnar.

Att skjuta skarpa skott i stan innebär en risk för både människor och miljö vilket gör ett sk bedövningsvapen till ett bättre och tryggare alternativ både för djuren och stadens invånare. Oavsett vilken typ av vapen som används behöver älgarna stängas in för att inte skena vilket gör att djuret likaväl kan sövas med ett sk bedövningsvapen.

Vi kräver att Stocholms Stad ser över rutinerna för hanteringen av vilda djur i city och att inga fler djur skadas eller skjuts i stadsmiljö utan istället återförs oskadda till sin naturliga miljö där de hör hemma.

Screenshot_20240604-0523461.png

Genom att skriva på godkänner jag att Sigrid Kjellgren kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften:
Jag ger Sigrid Kjellgren tillåtelse att överlämna den information som jag lämnar på detta formulär till följande parter: