Bevara DAUM. Arkivet kvar i Norrland!
Kontakta namninsamlingens skapare
This comment has been removed by the person who wrote it.
Den föreslagna omlokaliseringen av DAUM I FRÅN Umeå och bort från norrlands folk till Uppsala är en av de mest paradoxalt befängda politikerideer jag har sett på en mycket lång tid.
Denna institution måste få existera i Norrland där den fyller ett verkligt behov inte bara för personer som bedriver forskning av en form eller annan utan också bland den intresserade allmänheten. Att förlägga DAUM i Uppsala skulle innebära en omvandling av arkivet från en reellt fungerande serviceinrättning för norrlännigar till en esoteriskt kuriös akademikerinstans med endast minimal attraktionskraft på den svealändska befolkningen.
Go Teg!
får inte flyttas det skall bevaras här där det hör hemma och lätt kan nås av vi som söker vår historia i samband med släktforskning
Den folkliga kulturarkivering, utvecklandet och bevarandet är kärnan av människors liv! Att ha ett sådant institut som DAUM i närmiljö, intill ett universitet är skäl nog att inte ens komma på tanken om avveckling eller flyttning av det! När det dessutom finns dokumentation inom DAUM med historiskt viktiga element som ger bilden av kolonialmaktens övergrepp på ett minoritetsfolk så sätter det totalstopp för en avvecklings- eller minskningstanke! Enligt min mening fyller varken DAUMs eller Lunds arkiv och samlingar någon som helst syfte inbunkrade någonstans i Uppsala! Den annonserade besparingen på 10 miljoner är dessutom en utopi och jag gör som Sverker Olofsson, jag lyfter på locket och slänger denna befängda idé i soptunnan!
Mauri Eira
Jag undrar om idén att flytta eller lägga ner DAUM är statens sätt att sopa igen spåren efter kolonisationens övergrepp på den norra halvan av landet. Det är ju lättare att gömma det i ett arkiv i Uppsala än att ha det lättillgängligt intill ett universitet på plats. Detta måste stoppas till varje pris!
Mona Stjerndorff
| This discussion has been closed. |