BättreFörskolaISolna

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition BättreFörskolaISolna.

M

#26

2013-04-22 14:38

Rösta blått för bättre dagis

Gäst

#27

2013-04-22 20:21

Förstora barngrupper och för lite personal, det är förvaring och ingen förSKOLA.
farmor

#28 Re:

2013-04-22 21:04

#25: -

Jag har också arbetat med barn i 40 år och vet hur viktigt det är med barnens första år. Att det finns personal som har tid och möjlighet att engagera sig i barnen. Mindre grupper gör tryggare och mer harmoniska barn. Jag önskar mitt barnbarn de bästa förutsättningar att få utvecklas i en bra förskola i Solna


Gäst

#29

2013-04-23 16:28

Det är inte bara i Solna man drar ner på barnverksamhet, skola handikappomsorg och övrig omsorg I Falkenberg har vi samma problem.

Gäst

#30

2013-04-24 10:13

Jag vill veta att jag tryggt kan lämna mitt barn på förskolan och veta att personalen har tid att se och höra honom. Jag vill att mitt barn skall trivas och må bra där. Mindre grupper gör lugnare och mer harmoniska barn.

Gäst

#31

2013-04-24 13:19

Mindre grupper är i första hand för barnen, men även en arbetsmiljöfråga.

Gäst

#32

2013-04-24 17:57

Vi ska inte Ge upp

Gäst

#33

2013-04-24 18:01

Bra

Gäst

#34

2013-04-25 07:02

Tycker det är självklart att satsa på barnen.
Liberal men inte nyliberal.

#35 Valet är enkelt 2014

2013-04-25 10:48

Ska vi verkligen behöva ha politiker som hellre satsar våra skattepengar på ekonomiskt dödsdömda sidoverksamheter som arenabyggen istället för att investera i våra barns framtid. Detta är ett flagrant uttryck för cynism. Det är sorgligt att kommunen styrs av politiker som påminner om ett gäng pubertala "muffare" med osedvanligt outvecklad empati. Inte ens den mest mörkblåa politiker är stolt över amatörpolitikerna i Solna stad, utan de betraktas snarare som en politisk belastning. Gör din röst hörd! Rösta bort odågor som inte primärt arbetar för kommuninvånarnas bästa.


Gäst

#36

2013-04-25 10:50

Även om jag inte bor i solna så skriver jag på för att visa mitt stöd.

Gäst

#37 Re: Hoppas att du är ironisk

2013-04-25 10:58

Bullmamman

#38 Undrar..

2013-04-25 11:49

om Solnas politikers egna barn utnyttjar den kommunala barnomsorgen? Nej, deras barn går förstås på ett privilegierat privat daghem eller så bor dom i en annan kommun där man förstår att värdera sina yngsta invånare högre.
Flyttfåglarna

#39 Jag mår illa...

2013-04-25 12:12

Det ekonomiska läget för arenahärvan verkar vara betydligt värre än vad politikerna vill ge sken av. Varför skulle man annars ägna sig åt så impopulär politik som att införa Sveriges hårdaste parkeringsregler och höja boendeparkeringsavgifterna med 100 %, trots att det är genomfartstrafiken som är det stora problemet. Nu är det ekonomiska läget så allvarligt att man tom ger sig på barn, genom att åderlåta en redan trängd dagisverksamhet. Bäva gammal och ung för nu kommer rövar-Per och hans hejdukar, de lämnar en kommun i spillror efter sig. Jag är orolig att vår bostadsrätt kommer att falla i värde när det nu kommer vara oattraktivt att bo i Solna.

Gäst

#40

2013-04-25 13:28

Denna petition är oerhört viktig. Om våra barn skall klara av skola och livet i framtiden, krävs en lugn och trygg start i förskolan.
Linda Järpenge

#41

2013-04-25 15:22

Född,uppvuxen och utbildad (till Barnskötare) i Solna. Nu för tiden bor jag på andra sidan stan, men vill givetvis att samtliga förskolor i Solna och resten av Sverige skall ha personaltäthet och barngrupper som gör det möjligt att jobba utifrån Lpfö-98(rev-11)

Söker för övrigt ny tillsvidaretjänst/vikariat nu om någon behöver mer folk =)
Andreas

#42 Varför har vi en kommun? Varför organisera verksamheter centralt? Vad får det kosta?

2013-04-25 18:19

Jag ser nerdragningen inom barnomsorgen som ett feltänk. Det handlar om effektivitet.

Häng med nu.

Om jag har ett barn och vill arbeta och vill att någon ska ta hand om mitt barn på ett bra sätt måste jag skaffa en dagmamma (eller dagpappa, men det spelar ingen roll för resonemanget). En dagmamma för ett barn. trevligt och tryggt men inte så effektivt.
Dagmamman kan utöka verksamheten och ha hand om kanske 5 barn samtidigt och fortfarande ha koll, läsa saga, ge dem trygghet och på det hela taget se till att de har det bra. Nu är det ganska effektivt, men inte optimalt. Dagmammor är oftast hemma hos sig. Lokalen är inte avpassad för barnverksamhet (oftast i allafall) .

Om nu några dagmammor går samman och har sin verksamhet i en avpassad lokal blir det ett dagis. Vi kallar också dagmammorna för Förskolepedagoger, för de har utbildning för att ha hand om barn. Nu är vi ganska mycket effektivare. Många barn, många pedagoger i avpassad lokal, men fortfarande lagom litet för att barnen ska känna trygghet och kunna umgås.

Detta är dessutom mycket effektivare om någon annan än den enskilde föräldern organiserar. Kommunen till exempel. Genom att låta den som är bra på att organisera barnomsorg göra det sparar man en massa strul och ineffektiv administration.

Jaha, tänker du, och vad är poängen med detta? Jo, det jag beskrivit ovan är en ganska effektiv och kostnadsbesparande barnomsorg. Men det finns ju en gräns. man kan inte trippla barngrupperna och ha ett enda stort dagis per kommun eftersom barnen inte mår bra av det. Skillnaden mellan ett supportcenter, en stormarknad eller en fabrik å ena sidan och barn, sjuka, elever, eller andra kategorier av människor är att det krävs engagemang och utrymme för individen.

De kan vara riktigt att "barnomsorg" är en tjänst som man konkurensutsätta och effektivisera, men barnen är inte en "produkt". Där går effektiviseringsmoderaterna vilse.

De tror att man kan behandla barnen som om de var en del i ett produktionsled och det är fel.

Vi måste se barnen (och skolelever, sjuka, etc. ) som personer och inte som objekt eller produktionsenheter.
Vi måste få effektivitetsivrande konsulter att fatta verksamhet som omfattar människor kostar eftersom vi behöver människor i den verksamheten och att det måste få kosta.

Spara inte sönder vår framtid. Det är tid att sluta dumspara nu och satsa framåt.

Andreas

#43 Re:

2013-04-25 18:25

#21: -

enligt uppgift skulle 5,4 MSEK sparas. Det slog sönder en massa bra verksamhet för barnen. En skattehöjning med 1 ÖRE ger c:a 1,5 MSEK. En skattehöjning på 4 öre hade alltså unvikit denna idioti. En skattehöjning på 10 öre hade givit Barn och Ungdomförvaltningen möjlighet att skapa en barnomsorg som inte bara är funktionell och uppfyller lagens krav utan en som hade givit ett mervärde.

Var är 10 öre i skattehöjning då? Om du tjänar 30000kr/mån och betalar 30% i kommunalskatt är det 9000kr. Om du skulle betala 30,10% i skatt blir det 9030kr.

30 spänn .......

Ytterligare frågor?

 


Gäst

#44

2013-04-25 19:11

Skärp er pinsamma politiker och glöm inte bort att ni är folkvalda!!! Det är er skyldighet att ansvara för god barnomsorg i Solna. Dagens situation är inte acceptabel på något sätt för varken barn eller pedagoger. Vi föräldrar vill känna trygghet då våra barn är på dagis Hur svårt kan det vara att ordna och förstå????? Satsa på framtiden och investera i det viktigaste vi har, nämligen barnen!

Gäst

#45

2013-04-25 20:33

Solna kommun har hög svansföring rörande sin omtanke om boende i Solna.
Dessvärre lever man långtifrån upp till denna marknadsföring, bl.a. vad gäller förskola och skola.

Gäst

#46

2013-04-25 22:21


Gäst

#47 Re: Re:

2013-04-25 23:03

#43: Andreas - Re:

Din uträkning haltar, 10 öre räcker knappast att uppnå gruppens krav, det krävs nog runt 1 kr för att uppnå detta. Bara att gå från 5,4 barn/personal i snitt till 5 barn/personal kostar i lärarlöner 25-30 Mkr.

Carl von Corswant

#48

2013-04-26 06:37

Solna kommun gör bort sig fullkomligt! Att vara företagsvänligt är fint, men det finns inget fint att offra kvalitén för sina innevånare på vägen dit. Vi flyttade för ett år sedan och är väldigt glada för det! Har följt debatten i media och vill rikta ett stort uppmuntrande "Kämpa på!" till de föräldrar i Solna som sliter för detta. Jag antar att ni också har heltidsjobb, era barn och andra åtaganden. Detta borde ni inte BEHÖVA ägna er åt.
Hanna

#49 Re: Jag mår illa...

2013-04-26 06:39

#39: Flyttfåglarna - Jag mår illa...

Jag instämmer i vartenda ord.

Förlorade illusioner

#50 Simple facts of life

2013-04-26 08:47

Kvalitén på verksamheter inom omsorgsområdet bestäms av personaltätheten, eftersom just omsorg sker människor emellan. Personal kostar pengar, vilket medför att en god omsorg alltid kommer att kosta. Det borde tom våra pinsamma amatörpolitiker förstå. Eller är det så att man har dom förköpt sig i en arena som ingen verkar bli lycklig över, samtidigt som dom inte har modet att berätta för väljarna hur desperat den ekonomiska situationen verkligen är. Jag förstår inte varför man annars skulle behöva ta till så huvudlösa och impopulära sparåtgärder, speciellt som ett kommunalval står för dörren.