Nej till sämre kvalité i förskolan!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Nej till sämre kvalité i förskolan!.


Gäst

#226

2016-11-04 13:15

Någon måste se till barnens bästa detta är bara rödrosa röstfiske

Gäst

#227

2016-11-04 15:26

Barn mår inte bra i stora grupper med få pedagoger. De har det bättre hemma i lugnare miljö med sina föräldrar utan stress och tävlan om att bli sedd. Det är inte vi som ska uppfostra barnen utan deras föräldrar som ska vara deras trygghet. Men idag får vi ta över mer och mer av föräldrarnas ansvar och många föräldrar orkar inte ens ha sina barn hemma för att de inte orkar i tron om att de har det bättre hos oss. Behåll 30 h regeln för barn med syskon hemma så att ni inte tar bort deras rättighet till att bli sedd hemma och få vara delaktig i familjen. Få känna sig önskvärd.

Gäst

#228

2016-11-04 17:31

För alla barns och pedagogers skull! Detta borde vara en självklarhet, men tyvärr är det inte så.

Gäst

#229

2016-11-04 17:36

Jag är förskollärare och jag anser att förskolan är fantastisk och viktig men föräldrar måste förstå att de är viktigast!!!

Gäst

#230

2016-11-04 18:36

Min dotter är barnskötare o älskar sitt
arbete.

Gäst

#231

2016-11-04 18:52

Se till att förskolan har tillräckligt m personal, att pengar tillförs för barn m behov av extra stöd så mer personal kan sättas om även utan ställda diagnoser, barn har olika behov i olika stadier i sin utveckling, se till att personal orkar ra hand om barnen. Barför ska föräldraledig ha barn mr 1 heltid på förskolan? Det kan prövas i särskilda fall o inte vara för alla. Skaffar man barn får föräldrar ta hand om dem oxå.

Gäst

#232

2016-11-04 19:42

Är förskollärare och vill självklart ha bra förutsättningar för att bedriva en pedagogisk verksamhet. Det är redan på tok för många barn i grupperna! Förskolan är inte något förvaringsställe!

Gäst

#233

2016-11-04 20:21

Därför att jag jobbar inom förskolan och att det är dagligen en kamp att hantera de stora barngrupperna. Att hinna med alla barn och se deras behov och få en arbetsro tillsammans. Jag har varit med i 25 år och seTT vilken skillnad när barngruppen är mindre.

Gäst

#234

2016-11-04 21:17

Jag älskar barn och vill att de har god omvårdnad!

Gäst

#235

2016-11-04 21:51

Jag älskar barn och vill deras bästa.
En bra omvårdnad är viktig!

Gäst

#236

2016-11-04 21:58

Jag anser att vår svenska förskola ska ha en kvalitet som vi kan stå upp för och bibehålla. I dagens läge försämras den konstant och jag som förskollärare kan inte längre säga att jag gör ett jobb varje dag som jag är nöjd med. För många barn och för mycket pappersarbete. Hälsningar en förskollärare med över 30 år erfarenhet :)

Gäst

#237

2016-11-05 06:14

För det är galet att flytta föräldrarnas ansvar för barnen till förskolan.
För det är galet att tro att förskolan kan vara bättre än föräldrarna (trygg anknytning....).
För det är galet att tro att flera timmar per barn skapar bättre kvalité.
Bara för att nämna nåt.

Gäst

#238

2016-11-05 09:36

Det är så viktigt pga miljön nu påverkar framtiden. Barn som blir lyssnade på ochrespekterade visar också det som vuxna!!!!!!

Gäst

#239

2016-11-05 21:00

För att jag inte orkar mer! Lämnar jobbet jag älskar för att arbetsmiljön är så USEL! Vill hellre ha drägliga arbetsförhållanden där vi har tid att finnas för BARNEN än högre lön!

Gäst

#240

2016-11-05 22:43

yrkets hållbarahet i framtiden

Gäst

#241

2016-11-05 23:44

Det är viktigt att barnen i början av livet får en grundtrygghet och då gäller det att deras behov hinner bli sedda, det är inte kvalitet med stora barngrupper i förskolan

Gäst

#242

2016-11-06 19:15

Barnen skall inte få betala detta felsystem i förskolan.

Gäst

#243

2016-11-06 21:03

Jag har tidigare jobbat på fförskola där vi gått på knäna och varje pedagog har jobbat för två i stort sätt för att kunna se till alla barn och kunna ge dem det bästa i förskolan. Det här förslaget är helt absurt... att låta fler barn bara heltid men inte ta in mer personal är bara fruktansvärt dumdristigt. Nä, det kommer bara bli värre än det redan är om detta förslag går igenom. Därför skriver jag under.

Gäst

#244

2016-11-08 16:25

Förskolan är bra och viktig för alla barn , men naturligtvis måste det tillföras resurser.

Gäst

#245

2016-11-08 21:18

Det är redan för stora barngrupper. Om detta förslag ska kunna fungera är det ännu viktigare att anpassa barngruppernas storlek till skolverkets rekommendationer.

Gäst

#246

2016-11-08 21:22

För att små barn också behöver kortare skoldagar/arbetsdagar!! Skolbarn (7-åringar) förväntas inte ha längre dagar än ca 5t, varför ska en ettåring ha det då?????

Gäst

#247

2016-11-11 09:00

Helt galet att svensk välfärd ska bekosta barnvakt till hemmaföräldrar. Detta på bekostnad av kvalite för de barn som måste vara på förskolan för att föräldrarna jobbar. Om det finns så mycket resurser i förskolan varför tas de då inte till de "svaga" barnen istället? Barn med särskilda behov? Och hur tänker politikerna i Sthlm angående personalens arbetsbelastning då inga pengar skjuts till för detta? Sjukskrivningstalen ökar i förskolan, hur ska de hindra det? Varför ska dessutom mina skattepengar gå till att föräldrar som är hemma ska kunna gå och fika? Jag som arbetar har ingen barnvaktservice på kvällarna när jag är hemma? Har jag också rätt till en barnfri fritid?

Gäst

#248

2016-11-12 07:26

För att stöta mina kollegor och vill att det ska förbättras våran arbetssituation.

Gäst

#249

2016-11-13 09:10

Jag har arbetat i förskolan snart 30 år och har sett många förändringar denna är den absolut sämsta ur barnperspektiv sett. Arbetsbelastningen är hård, svårt att få tag på utbildad personal , vikarier vid sjukdom etc... barnen behöver inte mer tid i förskolan, de behöver mer tid med sina nära o kära för att utvecklas till lugna o trygga individer , inte ett stresspass på förskolan med redan för stora barngrupper, det främjar inte inlärningen, tvärt om. Det här är bara väljarflirt från ett parti som gått vilse i pannkakan.

Gäst

#250

2016-11-13 12:29

Vi har redan svårt och mycket strees på förskolan idag.Vi har så många kollegor som jobbar deltid eftersom de vill tillbringa lite tid med sina barn, men hur skulle det då ser ut för oss som jobba heltid idag med stress och höga arbetsbelastning om alla barn med
föräldraledighet också börjar gå heltid på förskolan. Min åsikt är att om man inte orka har barnen hemma på den lilla tider man har efter förskolan med barnen, så borde man nog inte skaffa fler barn.