Nej till sämre kvalité i förskolan!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Nej till sämre kvalité i förskolan!.


Gäst

#101

2016-10-24 04:51

Jag skrev på därför att föräldrar är viktiga för sina barn. De ska inte fostras av samhället medan en förälder är hemma. Föräldrar luras att tro att deras barn behöver det. Ingen har överblick av konsekvenserna varken nu eller senare i livet

Gäst

#102

2016-10-24 05:01

Det viktigaste för ALLA barn är ALLTID FÖRÄLDRARNA! Detta beslut kan få väldigt många av dem att tro att vi förskollärare skulle göra det bättre. Anknytning är det ABSOLUT VIKTGASTE SOM FINNS FÖR ETT BARN!! Låt för fanken föräldrarna få en chans att känna att de duger och att de kan skapa egna rutiner i lugn och ro! Tycker det är så sjukt att barn ens får ha längre dagar på förskolan än vuxna! Vi får jobba Max 8 timmar, och då har vi raster på det! Vad är det för logik???

Gäst

#103

2016-10-24 05:04

Jag är Förskollärare sedan 1988. Har sett grupper förändras och känt min och barnens arbetsmiljö förändras. ( inte bara till det bättre) Det finns sällan tid till ro numera. Barn behöver sin familj,att inte känna sig bortvald i familjen.
Annelinet

#104 Större barngrupper

2016-10-24 05:05

Jag är Förskollärare sedan 1988. Har sett grupper förändras och känt min och barnens arbetsmiljö förändras. ( inte bara till det bättre) Det finns sällan tid till ro numera. Barn behöver sin familj,att inte känna sig bortvald i familjen.


Gäst

#105

2016-10-24 05:06

Det gynnar varken barn eller pedagoger genom att utöka barnantalet utan att tillsätta fler pedagoger. Det är så viktigt att vi pedagoger har möjlighet att se den enskilda individen för att kunna bemöta barnet på bästa sätt. Så som det är redan nu är det redan förskolor som ser till hela barngruppen och stöd till enskilda barnet finns där inte.

Gäst

#106

2016-10-24 05:14

Jobbar som förskolelärare och ser att detta kommer bli en ökad belastning för pedagoger då vi vet att antalet pedagoger inte kommer att utökas.

Gäst

#107

2016-10-24 05:56

Barn behöver sina föräldrar mer än förskolan
Och framförallt när de fått ett syskon att konkurrera med.
De timmar föräldrar lediga har idag att tillgå på förskolan är redan mer än tillräckligt
Föräldrar idag vågar inte tro på sin egen föräldrarkompetens och blir i och med fler timmar på förskolan än mer osäkra!!!

Gäst

#108

2016-10-24 06:30

Något måste ske! Fler förskolor och mer personal annars kan inte denna förändring få gå igenom@

Gäst

#109

2016-10-24 06:57

Är idag pensionär men har under mina verksamma år sett hur varje barn fått mindre och mindre uppmerksamhet och chans till vuxenkommunikation.
J

#110 Re:

2016-10-24 07:07

#8: -  

 Samma här, jag är också kock på förskola men jobbar några timmar i barngrupp. Jag har tidigare arbetat som förskollärare men valde att lämna det yrket (kunde inte lämna helt eftersom jag fortfarande jobbar på förskola men som kock :) )för jag orkade inte med allt helt enkelt, maktlösheten.. Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om vad som är fel i förskolan men jag antar att vi alla ser samma sak.. 


Gäst

#111

2016-10-24 07:59

Självklart då barnen är vår viktigaste framtid

Gäst

#112

2016-10-24 10:41

Vi måste vata rädda om barnen och se till deras bästa! Oftast är det att då vara mer hemma med sin familj!

Gäst

#113

2016-10-24 12:10

Är förskollärare i Uddevalla och vi kämpar för barnens kvalité redan som det är. Vi vill alltid barnens bästa men snart räcker vi inte till (vilket vi ibland inte ens gör i dagens läge).

Gäst

#114 Re: Re:

2016-10-24 13:43

#53: Ylva - Re:  

 Håller med! 

Ange, 43 år.
Gäst

#115

2016-10-24 16:29

För att jag är barnskötare som har jobbat inom förskolan (i Stockholms innerstad) och blivit totalt utbränd efter bara några år p.g.a. redan nu omöjliga arbetsförhållanden och omänskliga krav på personalen. Stressigare och slitigare jobb får man leta efter och dessutom med så låga löner! Tyvärr har jag redan fått nog och vill aldrig mer tillbaks till förskolan, varken den kommula eller privata, om det inte sker en stor förbättring av arbetsvillkoren! Mindre barngrupper, mer personal, utbildad personal och högre löner är nödvändigt för allas skull, för att möjliggöra säkerhet, trygghet, god omsorg och pedagogisk kvalitet i verksamheten samt god hälsa, motivation, ork och arbetsglädje hos personalen. Det är förutsättningar för att ö.h.t. kunna följa läroplanen ordentligt. Sådana har iallafall inte funnits på de ställen jag har jobbat på.


Gäst

#116

2016-10-24 16:29

Jag vill behålla att förskolan är för arbetande föräldrar eller arbetssökande o sjukskrivna
Hävdar att barn behöver sina föräldrar med.

Gäst

#117

2016-10-24 17:52

För att det kommer bli en en enorm belastning för personalen och kvaliteten på versamheten kommer bli sämre eftersom det blir svårt attlämna barngruppen för att kunna planera och reflektera kring verksamheten. Jobbar i grupp idag där 16av 19 barn vistas på heltid, det är mycket hög belastning och väldigt sårbart när personalen är sjuka m.m Finns inte en minut av lugn på hela dagen.

Gäst

#118

2016-10-24 17:57

Därför att förskolans kvalitet inte får bli sämre än nu. Trenden måste vända annars har vi ingen förskola kvar.

Gäst

#119

2016-10-24 18:19

Ska vi kunna utföra vårt uppdrag måste det ges förutsättningar att klara det!

Gäst

#120

2016-10-24 18:39

Villkor som inte går att leva upp till sänker kvalitén i verksamheten och försämrar de redan dåliga förutsättningarna som råder för personalen och barnen. Dessutom, om barn ska gå heltid i förskolan ska det först och främst finnas en ladstadgad barnkonvention där det finns formulerat ett skydd för barnens hälsa. Lagar ska vara vetenskapligt förankrade, ser man till vetenskapligt underlag skriker forskning om att för långa dagar i kombo med bristande ledighet skadar barnen allvarligt. Regleringen av stress är under utveckling och därför behöver barn kompetenta vuxna som ser gränser och gör gränser som skyddar inte skadar!

Gäst

#121

2016-10-24 18:56

Förskolan ska inte vara barnpassning för hemmavarande föräldrar. Som förskollärare blir jag provocerad när vårt redan pressade arbetsläge ska utnyttjas på fel sätt och försvåra vårt uppdrag ytterligare.

Gäst

#122

2016-10-24 19:25

Som förskollärare sen ca 10 år & förhoppningsvis blivande mamma till egna barn snart så är det självklart att förskolan ska hålla bästa möjliga kvalité & därmed behövs all sorts resurser t ex välutbildad personal, en god lärmiljö, massa omsorgsmöjligheter osv. Jag älskar barn ♡ ! De måste investeras i samt är både oslagbara & vår framtid - tillsammans är vi starkare

Gäst

#123

2016-10-24 19:29

Viktigt att påpeka föräldrars och syskons betydelse för små barn. Den pedagogiska verksamheten mellan 9-15.00 räcker mer än väl. Det är inte heller ok att lägga skattepengar på att ha barnomsorg samtidigt som man är föräldraledig.

Gäst

#124

2016-10-24 19:31

Så länge det inte har gjorts en ordentlig analys över vad som kan ske skriver jag under detta.

Gäst

#125

2016-10-24 19:36

Vill ha bra kvalitet på förskolan