Nej till sämre kvalité i förskolan!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Nej till sämre kvalité i förskolan!.


Gäst

#26

2016-10-23 10:05

Under mina 14 år som förskollärare i Stockholms stad har jag upplevt en stadig, gradvis demontering av förskolan och dess kvalitet. Det här förslaget är ett jättekliv mot total katastrof. Jag är nöjd med mitt beslut att lämna förskolan.

Gäst

#27

2016-10-23 10:16

Det är redan för stora barngrupper i små lokaler vilket gör vårt arbete ännu svårare

Gäst

#28

2016-10-23 10:25

Jag jobbar i förskolan och detta gynnar varken barn eller pedagoget! Ska vi ta ifrån föräldrar allt ansvar från sina egna barn!!!

Gäst

#29

2016-10-23 10:28

Viktig fråga! Förskolan kan inte ta över föräldrar ansvaret. Barnets föräldrar är dom viktigaste och så länge föräldern är hemma ska föräldern ha största ansvaret över sitt /sina barn. Att lämna sina barn På Förskolan 40 h/v när föräldrar är hemna är att ta bort all ansvar från föräldern. . Låt föräldern känna att den är viktigast! Inte förskolan. ..
Förskolan går redan på knäna . Och att utöka tid för dom som inte behöver . Innebär mer jobb för pedagogerna och de får inte mer resurser i verksamheten för att hinna med allt som de är ålagda att göra. Dags att politikerna hoppar ner från de höga hästar de sitter på och kommer in i verkligheten lite...

Gäst

#30

2016-10-23 10:45

Jag jobbar på förskolan och ser och känner hur mycket stress är redan nu med dessa barn som går 25 timmar just nu. I helvetet heller att de ska få heltid medan föräldern är hemma. Vi kommer att bli änu flera sjukskrivna och det är synt för barnen för just nu har de inga semesterdagar. De är alltid på förskolan oavsett korta dagar innan röd dag och semester. Det är synt att se att föräldrarna vill ha det så bekvämt så möjligt utan sina barn.....

Gäst

#31

2016-10-23 11:01

Jag är förskollärare... Är väl insatt i hur verkligheten ser ut idag; utan ett sådant här idiotiskt beslut!

Gäst

#32

2016-10-23 11:10

Kan inte i min vildaste fantasi förstå VARFÖR barn med föräldralediga föräldrar ska ha sina äldre barn i förskolan 40 timmar i veckan. Personalen är redan underbemannade och har svårt att nå upp till de krav som ställs för att få en bra kvalité. OCH är föräldrar inte tillräckligt bra för sina barn? Det är en kort tid i våra liv som barnen är små, föräldrarna ska ta vara på den tiden. Barnen ska tillbringa mer tid med sina föräldrar än på förskolan. Tycker även att 30 tim/v är för mycket tid när föräldrar är hemma med syskon, 15 tim/v räcker bra.

Gäst

#33

2016-10-23 11:13

Politikerna börjar i fel ände, självklart ska barn som har behov av ökad vistelsetid få det, men då måste resurser sättas in först för att vi ska kunna ha förutsättningar för att kunna arbeta med den ökade barngruppen och detta är inte politiker beredda att ge oss. Då måste vi säga stopp eftersom vi vet att detta inte kommer att gynna barnen, vare sig de som redan är där och de som får ökad vistelsetid, och heller inte för oss som arbetar.

Gäst

#34

2016-10-23 11:36

Det är helt orimligt att förskolan ska ta över hela den viktiga föräldrakontakten från föräldrar som är hemma med ett småsyskon, eller är arbetslösa! Och att dessutom tvingas göra det utan några extra resurser!?! Förskollärare är inga övermänniskor! Förskolan kommer att gå under!

Gäst

#35

2016-10-23 11:36

Jag arbetar själv på fsk. Långa dagar och hög ljudnivå varje dag är inte bra för varken barn eller personal. Det börjar i Stockholm men sprider sig kanske till Skåne så småningom. Vi måste stå upp för varandra.

Gäst

#36

2016-10-23 11:46

Kvalitén ska inte försämras mer för barnen.

Gäst

#37

2016-10-23 11:49

Jag vill inte att föräldralediga barn ska gå mer än 15 timmar/vecka. Det är väl inte därför vi skaffar barn för att andra ska uppfostra dem. Vart är vi på väg när vi talar om för föräldrarna att de inge är det viktigaste för sina barn?! Förskolan ska ju vara ett kompliment till hemmet. Det är där barnen får lära sig det pedagogiska.

Gäst

#38

2016-10-23 12:02

Dels för att det krävs redan nu mer resurser till förskolan, de går ju nästan redan på knäna, och att föräldralediga ska ju vara hemma med sina barn så mycket som möjligt och behöver inte en heltidsplats på dagis.

Gäst

#39

2016-10-23 12:13

Barnen är vår framtid

Gäst

#40

2016-10-23 12:30

Därför att nedmonteringen av förskolan är förskräcklig och kommer leda till ökad psykisk ohälsa för både barn och personal.

Gäst

#41

2016-10-23 12:50

Jag vill förbättra arbetsvillkoren för barnen och för alla oss som arbetar i förskolan oavsett kommun!!!

Gäst

#42

2016-10-23 12:56

Det är helt galet av politikerna att bestämma något så fullständigt idiotiskt! Förskolan är ju redan på fall! Det är dags att alla vaknar och ser hur illa barnen far!

Gäst

#43

2016-10-23 12:56

Det finns verkligen ingen tanke bakom detta beslut. Den pedagogiska verksamheten pågår oftast mellanklockan 9-15. Som syskon behövs tid att få vara med och anpassa sig till att helt plötsligt inte längre vara ensam med föräldrarna, och att få skapa en relation med sitt syskon. Hur öppen är du själv för det efter att ha jobbat i 8 timmar?

Gäst

#44

2016-10-23 13:23

För att förslaget är idiotiskt. Barn behöver få vara med sina föräldrar.

Gäst

#45

2016-10-23 13:24

Förskolepersonal ska täcka upp från 6:30-18:30 och det är endast mellan ca 9:00-14:00 på dagen vi är 3 personal. Förskolan är väl först och främst till för föräldrar som arbetar! Föräldralediga är HEMMA med syskon. Vistelse 9-14 räcker mycket bra!

Gäst

#46

2016-10-23 13:50

Om man ska föreslå förändringar inom förskolan MÅSTE det vara personer som VET hur illa ställt det redan är inom verksamheterna!
Detta förslag innebär ännu mer stress för både barn och personal!
Titta på sjukskrivningstalen för personalen!
Titta på ökningen av barn med s.k. särskilda behov!
Det finns forskning som politiker borde känna till INNAN de kommer med idiotiska förslag på förändringar!

Gäst

#47

2016-10-23 14:23

Vansinne! Såhär får det bara inte gå till!!!

Gäst

#48

2016-10-23 14:46

De behövs fler vuxna i förskolan.

Gäst

#49

2016-10-23 14:50

Vill inte ha barnfabriker som blir fyllda av oönskade barn

Gäst

#50

2016-10-23 14:52

Helt förkastlig utveckling! Det är ansträngt på förskolorna som det är! När ska föräldrarna känna på sitt föräldraansvar? Undrar jag! Minska barngrupperna för att höja kvalitén ist!!!!