Nej till sämre kvalité i förskolan!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Nej till sämre kvalité i förskolan!.


Gäst

#151

2016-10-25 13:58

Bevara och utveckla förskolornas kvalité på verksamheten.

Gäst

#152

2016-10-25 14:39

Större barngrupper försämrar kvalitén på den pedagogiska arbetet på förskolan. Jag har inte utbildat mig till förskollärare för att enbart ha barnomsorg på mitt jobb. Sedan är det säkerheten med att ha många barn per en vuxen som spelar sin roll, jag kan inte vara många ställen på en och samma gång och förse barnens behov.

Gäst

#153

2016-10-25 14:42

Vill att man ska kunna ha sina barn på förskolan även om föräldern är föräldraledig med nytt barn , nytillskottet och föräldern behöver det , MEN , det ska utökas med resurser på förskolorna för att kunna ta hand om barnen på ett bra sätt i mindre barngrupper mm

Gäst

#154

2016-10-25 14:48

För att jag arbetar i förskolan och det finns inte personal så det räcker på morgnar och eftermiddagar som det är. Utan extra resurser för att anställa mer petsonal kommer än fler personer som jobbar i förskolan bli sjukskrivna p g a stress och ökad arbetsbelastning. Vi är underbemannade som det är. Och ökat barnantal utan ökad personal så handlar det ändå bara om barnpassning. Stärk föräldrarna i deras föräldraroll istället så de blir trygga i attderas barn mår bäst av att va i familjen och inte i stora barngrupper!!

Gäst

#155

2016-10-25 14:57

Att föräldralediga, som jag själv, har 30 timmar är redan världens lyx. Det finns ingen anledning att öka den. Att öka den utan att tillföra resurser för det till förskolan visar att det inte är en förmån utan ett sätt att få in mer pengar från föräldralediga utan att gynna förskoleverksamheten. Hemskt sätt att få in mer pengar och till vad.

Gäst

#156

2016-10-25 15:06

Förskolan skall vara en trygg och säker plats där vart barn får den tiden och uppmärksamheten som dom behöver av lärarna. Dessutom ska vi föräldrar kunna lämna våra barn och gå till jobbet utan att behöva känna oro när vi möter stressad och utarbetad personal.

Gäst

#157 Re:

2016-10-25 15:29

#25: -  

 Som mamma och förskolepedagog säger jag nej till detta, för barn och pedagogers skull! Satsa för bättre arbetsvillkor för barn och pedagoger! Alldeles för stressigt nu!


Gäst

#158

2016-10-25 16:51

Självklart gör jag det som förbannad mormor . Vansinniga förslag !!
Förskolan har ju redan alldeles för STORA barngrupper och därmed stressade barn som inte har något att säga till om . Duktiga förskollärare som sliter ut sej , näää detta är INTE KLOKT !!!!

Gäst

#159

2016-10-25 17:57

Jag är fritidspedagog och förstår exakt vilken problematik ett sådant politiskt beslut kommer leda till. I nuläget har vi pedagoger redan för stora barngrupper med för lite personal och kvalitén på verksamheten färsämras självklart utan mer resurser!!!

Gäst

#160

2016-10-25 18:04

Det är varken ett rimligt eller genomtänkt förslag. Var är riskanalysen, tillsatt utredning, budgeten osv osv?

Gäst

#161

2016-10-25 18:16

Stödjer fullständigt. Det är kvalité förskolan ska stå för och de kommer de inte bli om antal timmar i förskolan utökas. Förskolan är redan hårt belastad o det finns varken utbildad personal eller rimliga lokaler. Arbetsvillkoren är det som kan få fler att söka sej till detta yrke.

Gäst

#162

2016-10-25 19:30

Var är barnperspektivet??? Politikerna som beslutar vet så lite om vår verklighet i förskolan! Det är skrämmande!!! Anknytning är ett viktigt ord i ett barns liv. Knyta an till den nya familjemedlemmen är väl mycket viktigare än vistas heltid i alltför stora barngrupper! Varför vill politiker förminska familjens betydelse????

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2016-10-25 22:37



Gäst

#164

2016-10-26 06:41

Det är en väldigt viktig fråga. Många i dagens samhälle har en tendens att lämna sina barn på förskolan under falska förespeglingar att de har ett jobb bara för att de vill ha "egen tid". Är man arbetslös så sitter man inte åtta timmar om dagen och söker jobb, det är ett faktum. Pedagogerna på förskolorna går redan på knäna av för stora barngrupper, långa sjukskrivningar från stress är vanligt. De hinner inte med att se alla barn, är det så vi vill ha det för våra barn. Varför vill/orkar man inte umgås med sitt barn? Det har blivit alltför lättvindigt att bara dumpa av barnen på förskolan för att sen gå ner på stan och sätta sig på ett café och umgås med vänner hela dagen. Barnen ska gå i första hand och varför man inte skulle vilja umgås med den största skatten man har så mycket som möjligt är för mig ett stort frågetecken!

Gäst

#165

2016-10-26 08:00

Pga överbelastning hos personal som kan leda till försämrad kvalité på förskolan. Jag tycker att föräldrarna också tar ansvar man är ju på föräldraledig.

Gäst

#166

2016-10-26 11:07

Nu räcker det. Barnen behöver få vara hemma med sina syskon och föräldrar.

Gäst

#167

2016-10-26 12:06

Högre lön till personal, mindre barngrupper och ge all vinst till personal och barn.

Gäst

#168

2016-10-26 13:25

För att jag själv arbetar i förskolan och tycker att det är under all kritik att det ska få bli fler barn med samma resurser i förskolan. Tycker dessutom som mamma och pedagog att tiden hemma med din nya familj är superviktig för alla parter i familjen. Deltid i förskolan för barn med föräldraledig vårdnadshavare känns för mig som den bästa riktlinjen allmänt

Gäst

#169

2016-10-26 13:25

Jag vill ha fler resurser till Förskolan i form av personal som sköter administrera uppgifter, mat situationer som frukost , lunch o mellanmål . Ge mej nedskriven tid i pedagofisk utvecklingstid i schemat som Lärare har i skolan .Jag som Förskollärare vill arbeta med det jag är utbildad för att ge barnen en utbildning emot strävan målen i Läroplanen och få högre lön efter den utbildning vi har och det ansvaret vi har om människor.

Gäst

#170

2016-10-26 18:19

Det är dags att se barnens rätt

Gäst

#171

2016-10-26 18:34

Jag arbetar som förskollärare och vi har redan en stor arbetsbelastning som det är. Och den behöver inte bli större.

Gäst

#172

2016-10-26 18:39

Jag tycker att det räcker för barnen att vara 30 Tim på förskolan när man har en av sina föräldrar hemma. Barnen behöver få träffa sina föräldrar när de är pigga. Känns konstigt att de ska vara borta mer av sin vakna tid än de är hemma. De får då det bästa av båda världarna. Föräldrar idag behöver stärkas i sin föräldraroll.

Gäst

#173

2016-10-26 19:47

Jag har tidigare arbetat i förskolor i olika kommuner & det behövs mer pedagoger i förskolan för att det ska bli kvalité & trygghet i grupperna. Barnen behöver ha fler pedagoger som lyssnar till deras röster om femton timmars platserna blir heltid kommer fler personal bli sjukskrivna. Grupperna är redan stora på 21- 22 barn & det finns småbarnsgrupper på 17 barn. Förskolorna är inte byggda för så stora grupper rent generellt.

Gäst

#174

2016-10-26 19:48

Jobbar inom förskolan

Gäst

#175

2016-10-26 19:50

Jobbar själv på förskola. Upplever en arbetsmiljö,för stora barngrupper, för få pedagoger och arbetsbelastning som drabbar barnen negativt. Känner att jag inte kan uppfylla mitt uppdrag till fullo...att ge varje barn det den har rätt till utifrån dess specifika behov. Vi har t ex en gedigen "Trygghetsplan" som jag definitivt inte kan stå upp för som det ser ut idag. Ser det som ett stort systemproblem .