ödåkra behandlingsboende

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition ödåkra behandlingsboende.

Fredrik

#26 Re:

2016-02-01 14:28

#6: Maliin jag har själv erfarenhet utav ett sådant hära hem för missbrukare/"tidigare missbrukare", här finns många missbrukare som lurar personal samt urinprover. Inte något att placera så tätt inpå ett dagis, Skola / 

Gäst

#27 Re: Re:

2016-02-01 14:42

#26: Fredrik - Re:  

Exakt! Det finns även många olika preparat som inte visas på ett urintest!

Jag har själv erfarenhet och manipulerat systemet många ggr! 

F

2016-02-01 15:12

Vill börja med att betona att jag EJ är emot att människor får hjälp utom tvärtemot…

Men hur hela situationen har blivit är helt absurt, sättet det har upphandlats på utan folkets vetskap i vårt underbara ”demokratiska” Sverige!!!

Hur underbart är det att första gången man hör detta är genom lokaltidningen, snacka om att man sätter mackan i halsen, jag menar Ödåkra har haft problem under åren men under senaste tid har det varit lugnt och fint och byn bara växer o växer där familjer väljer Ödåkra för att man vill ge sina barn en trygg miljö. Folk har lagt sina livsbesparingar på att bygga nya hus, investerat i sina gamla och de som bara köper radhusen för just den anledningen: tryggt och nära till allt..

Så varför beslutar man för ett hem för personer med beroende- och missbruksproblematik just bredvid en skola/dagis? För en sak kan vi alla vara överens om att i Sverige har vi gott om mark men just den marken, just de lägenheterna, just där precis ligger en skola/dagis där ska vi sätta ett boende för missbrukare.. Skit bra tänkt politiker jag menar ni brukar ju ta katastrofala beslut men just detta var underbart Klapp på axeln… Så länge de ej har problemet i sin trädgård så spelar det väl ingen roll för dem.

Sen får vi ej glömma att varken Peab,NCC osv samt Rikshem ej bygger något om det inte finns nått att bygga för så när de säger att intresset var litet så är det bullshit för i min värld när jag ser resultatet så visste de från första dag till vad de byggdes till.

Tänk på att alla barn som skall till Gläntan skolan mer eller mindre går förbi lägenheterna och som förälder kommer jag aldrig kunna låta mina barn gå där själva inte för att det händer något kanske men bara vetskapen att det KAN hända skrämmer skiten ur mig. Om jag ska bygga ett uterum eller en mur så måste jag söka bygglov och stadsbyggnadsförvaltningen ska säga sitt VARFÖR får inte vi lov att säga till om något? Detta påverkar alla i byn ju!!!

Jag har så mycket att säga att jag ej vet var jag ska börja eller sluta…

Gäst

2016-02-01 17:05

Missbrukare ska ej bo nära skolan där barn ska vara som säkrast

Gäst

2016-02-01 18:04

Ombedd av vänner som bor där stt göra det.

Gäst

#31 Re: Re:

2016-02-01 18:21

#26: Fredrik - Re:  

Är ju inte individen folk dömmer utan placeringen av boendet. Nära skola dagis där barn vistas. 

Gäst

2016-02-01 19:00

Jag tycker inte ett sådant boende ska finnas nära skola och förskola dessutom missbrukare och psykisk sjuka utan bevakning!
Vi har rätt att ställa krav för vår säkerhet och våra barns

Gäst

2016-02-01 19:14

För att jag vill att Ödåkra ska vara och bör vara en trygg miljö för alla boende, barn samt äldre personer. Mvh Monica Santesson.

Gäst

2016-02-01 19:18

Vet av erfarenhet att det inte är bra att vara i närheten av skola/dagis.

Gäst

2016-02-01 19:31

Har inget emot o hjälpa folk som är på rätt väg , dock 40-80st 50 m från dagis, förskola,samt grundskola f-9 , inte ok.. Sen redan från början när rikshem fick tillstånd , det gick inte rätt till

Gäst

2016-02-01 19:43

Är ett "björkabarn" och vill gärna veta att resterande björka/gläntanbarn ska få växa upp i en trygg miljö. Där föräldrarna kan känna sig lugna med att barnen leker ute. Fleninge eller kanske Norrlyckeskolan hade varit en mer lämplig plats för aktiviteter som hvb för missbrukare. Sen att nämna att Fredriksdal rensar upp och att hyrorna kommer höjas där är inget som glädjer de nuvarande boenden vid Gläntan. Lycka till politiker(!) hoppas ni hittar en bättre lösning samt involverar alla berörda i god tid.

Ångrar tomt köpet i ödåkra!

2016-02-01 20:08

De som godkände detta förslaget är ju mer panndöda än den som la fram förslaget. Jag är säker på att ingen av dessa som tagit detta beslut bor i ödåkra och mer säkra på att detta är sterila människor som inte fattar vad föräldrar gör för sina barn. 

Ska våra barn vara något socialt test för att se om detta funkar? Villa/radhus område med väldigt mycket barnfamiljer och precis intill skolan, barn ska passera här varje dag och gå på dagis och skola. Det är helt sinnesjuk idé. 

Jag har haft vänner som gått denna väg som jag avstått ifrån och mina barn ska inte va på nån jävla gläntan skola eller nära för att "se om det funkar test". 

Ni kan fan inte utsätta oss föräldrar för denna oro!     Hur fan tänker ni? 

Gäst

#38 Re:

2016-02-01 20:09

#8: -  

Du kan ta dom alla i din trädgård och hjälpa dom..Jag vill inte mina barn ska träffa sona människor varje dag.........

John

2016-02-01 20:50

Efter så mange år har vi brugt på at få Ödåkra til at være mera attraktiv sted at flytte og bo. Efter det har haft et dårligt ryg og dårlig sted til at befriede sig efter at stedet har mange gange været i aviser og på tv. Mange af individerne som udgjorde disse problemer i området er flytted ud og  Ödåkra er blivet maget mere attraktivt sted at flytte. Hus priserne på Saturnusgatan og Markuriusgatan er markant stiget og vores børn kan trygt leka i området. Men dette kan tage slut når vi får vores nye beboer. Jeg må indrømme at jeg er ikke særlig tryg ved at mine børn som skal i skolen på gläntan samt at de går selv til idræt 2 gange om ugen når vi får disse beboer. hvordan kan Helsingborg kummune beslutte dette uden at informere os som bor på stedet.  Samtidig må jeg indrømme at alle husegare i området vil blive remt af prisfald på deres huse og alt det arbejde vi har gjort gennem årene kommer til at være spildt om kummunen ikke angre. Jeg vil personlig håbe på at kummunen angre sig og ikke få os tilbage til det gamle for med alt det bygningsarbejde der sker i området er det for deres interesse at Ödåkra har et godt ry og at de ikke er med til at ødelege det.

Gäst

2016-02-01 21:14

Inga missbrukare nära mina barns skola

Gäst

2016-02-02 00:20

Sinnessjukt! Av alla platser man kan ha ett missbruksboende på så väljer man att ha det nära en förskola/skola. Fy skämms på er Helsingborgskommun. 

svenskutlänning

2016-02-02 02:35

jag som flyttar in snart till en av dessa lägenheter håller med er till 100%.

även om dom slutat droga så får dem flesta andra lagliga narkotikaklassade substanser så som tex subutex... hur fan tänkte man där att lägga det så nära en skola??

dom är ju påverkade av den lagliga narkotikan ... tycker någon borde sabotera fastigheten innan någon flyttar in.

tänk på era barn och vad dom får växa upp och se vuxna människor göra.

jag kan lita på mig själv men inte gör jag  det på dom andra dom är ju rena vrak !

Gäst

2016-02-02 07:55

För det är FEL att öppna ett behandlingshem bredvid ett dagis!!!

Gäst

2016-02-02 10:49

För jag vägrar ha missbrukare i närheten av mina barn som går på skola och förskola i Ödåkra. Man ska kunna känna sig trygg där man bor!!!

Gäst

2016-02-02 11:03

Inte lämpligt så nära skolan
Fl

#46 misbrugsklienter i Ödåkra

2016-02-02 13:03

Jeg har skrevet under fordi jeg er forældre til et barn på 8 år som går på Gländan skolen, som ligger kun ca.30 meter fra det påtænkte behandlings lejemål for stofmisbrugere og!!! vi som naboer i området ikke er blevet gjort bekendt med dette tiltag før vi læser om det i HD tidningen Søndag d. 31/1 2016.

Gäst

2016-02-02 17:04

Jag bor precis jämte och mitt barn går i förskola precis jämte detta boende. Det känns verkligen inte bra att ha dem så nära inpå!
Kim från björka

#48 Re:

2016-02-02 23:14

#8: -  

Vadå så du tycker det är normalt att missbrukare ska vara nära barn? Om du nu själv har varit missbrukare så borde du ju veta att alla klarar sig inte igenom tillfrisknaden av missbruket utan återgår till missbruk igen, ska det springa små barn runt såna människor då? Självklart ska missbrukare få en chans i livet till att bli av med missbruket men framtills dom är av med det så kan man ju placera dom på bättre ställe än vid en skola, och statistiken du påstår finns om ödåkra är fel och det säger jag med tanke på att jag är uppväxt där och vet verkligen hur det ser ut. Och det handlar inte om att dessa missbrukar ska skada barnen med vilje utan lätt hänt att dom har tappat en spruta som barnen kan sticka sig på eller tappat ett piller som barnen stoppar i munnen och sen sväljer, sen vet både du lika bra som jag att missbrukar gör inbrott i hus/lägenheter/förråd och garage för att komma åt saker att sälja så dom kan köpa nytt knark, tycker du det är normalt att sätta dom då bland massa lägenheter/hus med mera? Bättre dom får ordentlig hjälp lite på utkanten och sen när dom är helt tillfrisknade så absolut att dom ska kunna bo i ödåkra eller var man nu än vill välja! Men ditt argument är inte riktigt rätt tänkt. Sen är det som så också ingen har tvingat dom till att börja missbruka så att sitta o tycka synd om dom förstår jag ingen anledning till, där finns barn och vuxna som är hemlösa(utan att ha varit missbrukare eller alkolister) dom borde få det hemmet i stället anser jag, 

Admin

#49 Re: misbrugsklienter i Ödåkra

2016-02-03 00:45

#46: Fl - misbrugsklienter i Ödåkra 

Skriv svenska är du snäll.

Vi är inte danskar.

Admin

#50 Re:

2016-02-03 00:46

#39: John -  

Skriv svenska är du snäll.

Vi är inte danskar.