ödåkra behandlingsboende

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition ödåkra behandlingsboende.

Johan

#1

2016-01-29 12:27

Patetiskt i min bok. Var ska vi placera dessa människor, på en oljeplattform i Nordsjön? Vi kanske ska öppna Sankta Maria igen?Det är dessutom inga brottslingar vi snackar om:

"Personerna klarar sig själva i ganska hög grad. De har inget stort vårdbehov, men kan behöva stöd av personal i vardagen, med praktiska saker som att betala räkningar och sköta en lägenhet eller med att bryta sin isolering och hitta en ny gemenskap. För detta kommer det att finnas personal på plats varje dag.


Gäst

#2

2016-01-29 16:12

Vill inte ha ett boende för missbrukare nära gläntan skolan. Visst dom ska få hjälp att sluta.men vet ju hur svårt det är.
En byare vid tågstationen

#3 Hjälp gärna men inte i barnkära ödåkra..

2016-01-29 16:38

Är rädd för att vi kommer få fler inbrott och liknade för 90% av missbrukare måste ju försörja sitt missbruk med något och dom flesta är väl kriminella mer eller mindre.. förstår att dom är i slutfasen men även dom kan trilla dit igen.Dom kanske endån ser ett sett att tjäna snabba pengar på endån.. dom har ju fortfarnade bekanta och liknade som kommer på besök i hemmet vem vet vem det är och vad dom gör innan dom åker hem.. oavsett vill jag inte riskera något släng ut dom på någon gård någonstans där inga grannar behöver vara oroliga..


Gäst

#4

2016-01-29 19:06

Felplacerad nära skola

Gäst

#5

2016-01-29 19:07

Fel att placerad så nära en skola, tänk på barnen .

Malin

#6

2016-01-29 19:27

Fruktansvärt att så många väljer att döma ut personer som faktiskt tagit ansvar för sitt missbruk genom att gå på behandling för att kunna bli friska. Människor som dessutom är i slutet av sin behandling samt har stöd och tillgång till personal, och som bor på ett boende där det säkerligen kommer finnas både regler och kontroller. Alla ni som dömer så hårt har ni aldrig eller har ngn närstående som någon gång behövt samhällets stöd?...

 


Gäst

#7

2016-01-29 22:30

Att lägga det precis vid en skola för barn/ungdomar är inte alls ok inte ens hundra argument kan ändra på att det skulle vara ok!

Gäst

#8

2016-01-29 22:34

Till er alla som hatar alkisar och narkomaner. Bör veta att statistiken talar för att även i er lilla by ödåkra finns det cirka 10% fyllon och knarkare och den statetiken står sig, tråkigt men det bara är så. Jag är själv en tillfrisknad alkoholist och narkoman sedan 24 år tillbaka. Och fick hjälp via ett behandlingshem som låg mitt i smeten bland massor av barn mitt i malmö. Under dom fyra månader jag var där var det cirka 30 missbrukare som gick igenom behandlingen. Och den som tror att vi skulle utgöra någon fara för barnen i omgivningen vet inte vad dom talar om. Barn plågar hadde inte vågat sin en behandling och om det kommit någon så hadde dom blivit långvariga. En missbrukare är en människa som lever med döden i hälarna 24 timmar om dygnet och det är faktiskt bara en liten % som får schansen till behandling dom fästa dör i sin sjukdom och vill ni inte ge dom denna schans, då förstår jag att era fördomar sitter I vägen. Det kan ju vara så att en av klienterna som kommer att rädda era söner eller döttrar i framtiden.kom ihåg dom 10% . Jag själv fick hjälp av en gammal nerknarkad bankrånare som i sin tur fick hjälp av en annan missbrukare osv. Så jag hoppas att ni tänker till innan ni förstör för dessa medmänniskor och istället tittar på er själva . Har ni aldrig gjort något fel. Ni kanske själv vill ha en schans någon gång. Stig Olsen i Arlöv

Gäst

#9

2016-01-29 22:58

Ni som inte blir påverkade utav detta beslut, ni måste snälla förstå att vi som har barn i området blir oroliga. Vi har inte fått någon som helst info om detta, kommunen har behandlat oss så respektlöst! Och när vi kommer i kontakt med denna verksamhetschef så stämmer uppgifterna absolut inte överens med det som kommit ut i tidningen. Stödboendet kommer INTE vara bemannat dygnet runt och det är INTE alla som är i slutskedet utav sin behandling, utan "de flesta". 

Inte konstigt att folk blir upprörda när det bara släpps som en bomb på oss. 

Boendet ligger 2 stenkast ifrån en förskola och skola. 

Majoriteten som bor här i området ÄGER sina bostäder, området har blivit populärt då det på senare år blivit väldigt barnvänligt, alltså har även priserna blivit satta därefter. Det är ren fakta att majoriteten inte vill bosätta sig i nära anslutning till stödhem för missbrukare. Därav kommer priserna på våra bostäder att falla. Mindre populärt - lägre priser. 

Vad som behöver understrykas, betonas och klargöras är att vi som är mot detta fördömer inte dessa enskilda individer, vi vill inte neka dom någon hjälp, men det måste finnas andra vägar än på bekostnad utav andra! 

Och ni som säger "du vet inte vem din närmsta granne kan vara" Nej, men det är skillnad på 1 granne och 49 st. 

 


Gäst

#10 Re:

2016-01-30 07:22

#9: -  

 Håller med! Stor skillnad på 1 och 48 eller fler! Björka har nästan lyckats tvätta bort sitt dåliga rykte, huspriserna har gått upp. Varför ska området sänkas igen?


Gäst

#11

2016-01-30 07:23

Undrar varför Hd inte skriver något om detta?


Gäst

#12 Re: Re:

2016-01-30 12:03

#10: - Re:  48 lägenheter ed 80 platser r det.

 

Ålle

#13

2016-01-31 04:51

Jag är en av dem som ska bo där och jag har slutat helt att droga på egen hand.  Dom kräver det för att kunna få behandling på det stället !man får alltså inte bo där om man har narkotika i blodet eller alkohol! Noll tolerans! Och dom gör ständiga kontroller på oss. Det som ligger vid fredriksdal skolan just nu har ju gått hur bra som helst. Och även där är det ca 30 meter ifrån skolan. Det har aldrig varit problem med det ? Jag är 22 år gammal bor hos mina föräldrar. Dom har inte kunskap att hjälpa mig vidare till ett nyktert liv! Dom på stödboendet kan ge mig all hjälp som jag behöver. Jag har själv en dotter och syskon som är väldigt unga jag förstår er frustation ! Vi är precis som andra vanliga människor med glimten i ögat. Men ni ser bara inte det på oss att vi har drogproblem och vissa missbrukare är faktiskt påväg att dö och om dom inte får bo på ett sådant stödboende blir det tyvär döden för vissa för i ett sådant boende bor man under kontrollerade väggar och tak. Man ska jobba sig till ett bättre jag! Tänk på att även era nära och kära kan drabbas av ett missbruk. Döm oss inte så hårt ! Gör någon bort sig så borde den individen betala för sig inte oss andra som verkligen kämpar och försöker göra allt för att förändras. Ska man behöva tänka att alla är emot en när man flyttat dit och ha hat i sig eller ska man försöka ha det så bra som möjligt och vara tevlig mot grannarna som finns där ? Det är ni som redan bor där som känner ert område bäst. Och därför kan ni se om det skulle vara något konstigt mer än att en fd missbrukare som  sköter sitt väldigt fort För bo där lär vi göra i vilket fall ni vill det eller inte !!??

Ålle

#14

2016-01-31 05:03

Det här är personer som har motivation att anpassa sig och ta sig tillbaka till självständighet. De är utredda av socialförvaltningen och bedömda att klara ett eget boende. Om någon skulle visa sig svikta finns det andra, mer personaltäta boendeformer för såväl missbruk som socialpsykiatri där de kan få det stöd de behöver, men det är sällan någon tvingas flytta. De flesta kan gå vidare till ett mer permanent eget boende efter ett till två år, säger Björn Wäst, chef för stödboendeenheten på socialförvaltningen.

Idag finns träningslägenheter dels utspridda i vanliga lägenhetshus runt om i staden och dels i större skala på Lägervägen på Fredriksdal. Kontraktet på de 30 lägenheterna på Lägervägen löper nu ut och husen i Ödåkra ska bland annat ersätta dessa.

– Det har fungerat väldigt bra på Lägervägen, så att avtalet där inte förlängs beror på att hyresvärden vill rusta upp hela området, vilket bland annat väntas leda till att hyrorna ökar.

De boende kommer att flytta in på Plutogatan succesivt under våren.

– Om det skulle uppstå några problem eller frågor får du gärna kontakta personalen på plats, eller mig, så ska vi lösa det på bästa sätt, men jag är övertygad om att det här kommer att fungera utmärkt. Det är i oftast lugnare i ”våra” lägenheter än i omgivningen i stort, menar Björn Wäst

AG

#15 Re:

2016-01-31 08:57

#13: Ålle -  

Vi vet alla , hur många x fall har hänt i Sverige att de som har psyskiska problem vad de har gjort med små barn ,just i Glenta Skolan finns såna barn.

Jag kommer ldrigt att känna mig trygg om det blir så att föredetta missbrukare och mänskor med psykiska problem ska bo och leva 10  meter ifrån skolan där mina barn går i skolan, hur finn och vårdsam du skriver om dig själv.

jag förstår att din familj lider för det ,att du har tagit den vägen, men det betyder inte att alla familjer i Hela Björka ska lida för det.

Flyytar ni hit, jag byter Skolan direkt för mina barn ,det kommer många andra att göra det, då kan ni lika bra flytta in I skol lokaler också.

 

EN VARG KAN ÄNDRA PÄLSEN MEN ATITTYDEN ÄNDRAR HAN ALDRIG.

Micke

#16 Re: Re:

2016-01-31 10:53

#10: - Re:  48 lägenheter med 80 platser om du fått fel information. 

 

Mike

#17 Re:

2016-01-31 11:00

#13: Ålle -  Det är mycket snack om att det kan hända er familj  eller någon som står en nära. Personligen har jag haft 2 närstående som föll ner i drogträsket. De fick hjälp i form av boende i de djupaste skogarna i Norrland. Borta från frestelser borta från oroliga invånare. Funkade super bra. Så man förstår att grannarna är oroliga 

 


Gäst

#18 Re:

2016-01-31 14:13

#6: Malin -  

 Som nära anhörig till en numera nykter missbrukare kan jag säga följande. Ja de är i slutskedet av behandlingen. Är återfall vanligt? Ja. Är det de som är under behandling som är problemet?  Indirekt. Så tillsvida att bara för att de försöker bli nyktra innebär inte att deras langande eller missbrukande vänner är på samma spår. Lätt för dessa att häcka utanför. Och lätt att påverka ungdomarna i närheten till mindre bra saker. Jag lämnade dalhem för att det fanns langare utanför fritidsgården och 20 m utanför min dörr. Inte så roligt att problematiken troligtvis dyker upp även här. 


Gäst

#19 Re:

2016-01-31 14:23

#13: Ålle -  

 Som syster till en numera nykter missbrukare vet jag hur det kan se ut. Du må vara en av de som vill bli ren. Men när polarna häckar runt din bostad,  har du kraft och ork att stå emot? Majoriteten gör inte det. Skillnaden mellan frd och björka är att här har många av oss investerat i våra bostäder,  många av oss har yngre barn och personligen vill jag inte att min son en dag testar något som en langare erbjuder honom eller att han kommer hem med sticksår efter att ha hittat en kanyl. Jag förstår att ni kämpar för ett nytt liv och ett rent sådant. Dessvärre vill era gamla polare gärna ha tillbaka er. Och det betyder att de ofta bestämmer sig för lite uppsökande verksamhet.  Dock önskar jag dig all lycka på din resa. 


Gäst

#20

2016-01-31 17:06

Vi har barn på dagis på gläntan
Ålle

#21 Re: Re:

2016-01-31 17:26

#17: Mike - Re:  

 Ja det är ju också ett sätt att lösa det på. Jag hopps verkligen inte att ni blir drabbade ! 

Ålle

#22 Re: Re:

2016-01-31 17:30

#19: - Re:  

 Jag kommer se till att mina dåliga vänner inte gäckar och samlar sig runt min bostad eller inne i bostaden. Jag försöker ta avstånd från dåligt folk till det yttersta. Men sen kan jag tyvär inte svara för alla andra boende som är där. Jag hopps verkligen inte någon av er grannar blir drabbad på något sätt 

Johan

#23

2016-02-01 14:04

48 boende eller fler.. Statistik ljuger inte! ALLA kommer inte lyckas bli fria från sitt missbruk.

Visst vill jag att ni ska få ett bättre men jag är realistisk tar mina barns säkerhet före alla dagar i veckan. 

Det räcker att en tar ett återfall eller tappar ett piller på skolgården. Den risken vill jag inte ta!

Ni är välkomna att få behandling i ödåkra eller varsom helst i Sverige men inte granne med förskola och skola!


Gäst

#24

2016-02-01 14:12

Helt fel att placera ett missbrukar boende i närheten av skola och dagis!
Andy

#25

2016-02-01 14:17

Blir så jävla arg på kommunen och politikerna! 

Hur i helvete kan man ta ett sånt beslut på andra människors bekostnad??? 

Jävla idioter hela högen tillsammans med chefen för vuxenenheten i Helsingborg, Björn Pettersson!