Stoppa planerad förändring av skolorna i Trångsund och Skogås.

Susann

#51 Trygghet att få gå kvar på samma skola

2015-06-04 10:20

Jag valde Edboskolan till mina tre barn för att de skulle ha nära till skolan och ha möjlighet att gå kvar i samma skola ända till klass 9. Att tvingas välja ny skola när man i själva verket trivs med skolan och sina kompisar känns inget vidare. Förstår inte riktigt logiken i detta beslut.


Gäst

#52

2015-06-04 10:29

Man kan ju undra varför vi föräldrar fört nu får ta del av detta först nu.

Gäst

#53

2015-06-04 12:08

Fattar inte dom som bestämmer att vi kommer få dåsigare betyg om vi byter skola mitt i början av betygen. Hat till dom som inte tänker på barnens trygghet


Anonymous

#54

2015-06-04 12:11

Till att börja med: Hur kommer det sig att det vi föräldrar får veta detta mindre än två veckor innan beslutet ska tas, dessutom bara dagarna innan skolavslutning, och detta i genom ett mejl från skolan.

Varför har vi inte fått gå på informationsmöte där vi kunnat ställa ansvariga mot väggen med frågor???

När jag läser SWOT-analysen och ser att de s.k. hoten mot att låta Edboskolan få fortsätta ha F-9 bara inskränker sig till "Ökad segregation samt behovet av att bygga en ny skola" så tänker jag såhär:

På vilket sätt ökar segregationen? Skogås är redan segregerat, hur alternativ A skulle kunna ÖKA den redan befintliga segregationen förstår jag inte.

Behovet att bygga en ny skola lär kommunen inte komma undan oavsett vilket alternativ som än väljs, men konstigt nog står det endast som ett "hot" i alternativ A (alternativ A är alltså att Edboskolan även fortsatt är en skola F-9)

Ni verkar ha råkat glömma den viktigaste styrkan för alternativ A: Att vara 13 år är en känslig ålder, mycket händer i kropp och sinne. Barnen behöver känna trygghet hemifrån och i skolan tillsammans med lärare och elever man känner och litar på. Att behöva byta skola i detta läge med allt vad det innebär är verkligen inte optimalt.

 

En slutsats där ni däremot med stor sannolikhet hamnat rätt är den att många elever kommer (tvingas) välja andra skolor utanför kommunens gränser eftersom de inte vill gå i Östra grundskolan.

Borde inte kommunen i möjligaste mån sträva efter att ha kommunens barn i skolor inom kummunens gränser???

 

Många av de som valt att bosätta sig i närheten av Edboskolan har ju gjort det pga att det är en F-9 skola.


Gäst

#55

2015-06-04 13:01

Dåligt!, valde Edbo så mitt barn slapp byta skola, den tryggheten får inte tas bort.


Gäst

#56

2015-06-04 13:02

Jag anser inte det är en bra idé att föra om Edbo-skolan till enbart låg-och mellanstadie.
lärare

#57 Ta reda på fakta!

2015-06-04 13:32

 När man lägger ut info på det här sättet är det lätt att det misstolkas...

Nr 1. Trångsund får ingen förändring annat än att en extra skola ska byggas för att fylla kvoten av alla elever...

Nr2 I Länna kommer det byggas en friskola med möjlighet för de boende att ha sina barn närmare hemmet i stället för att åka bil till Sjötorp

Nr Edbo ska bli f-6 skola för att de yngre ska få plats och närmre. 

Nr 3 All högstadie undervisning flyttas till Östersund för att de äldre eleverna har lättare att ta sig en bit än de yngre. Samlad kompetens mm är en fördel.

Inget av förslagen handlar om att skapa en otrygg skolgång för våra elever. Tänk efter vad det är du skriver under på!

 

Mvh en som är positiv och dessutom arbetar i området!


Gäst

#58 Re: Ta reda på fakta!

2015-06-04 13:39

#57: lärare - Ta reda på fakta! 

 Jag har läst alla dokument som finns i ärendet. Förstår inte meningen med ditt inlägg.

Menar du att du vet mer än det som finns dokumenterat eller utgår du ifrån att invånarna är korkade?

På vilket sätt menar du att det skulle vara en fördel för barnen i Edboskolan att flytta till Östra grundskolan, "samlad kompetens" är lite väl luddigt, tycker du inte???


Gäst

#59 Re: Ta reda på fakta!

2015-06-04 14:13

#57: lärare - Ta reda på fakta! 

Hej lärare - jag tror du inte förstår att det just är för att de flesta här har tagit reda på fakta som tråden startats. 

Påstående 1. Nog är det väl en förändring att minska antalet högstadier i Trångsund från två till  tre? Och att för många föräldrar/elever som aktivt valt skola för att få F-9 på samma skola nu tvingas inse att spelreglerna helt förändras? Och att det geografiskt blir längre för många elever?

Påstående 2. Detta har ingen motsatt sig.

Påstående 3. All högstadieundervisning flyttas inte dit. Trångsundskolan behåller sin. Bara Edboskolans högstadium flyttas. Östra skolan är idag ingen bra skola. Det syns tydligt i betygsstatistik mm. Varför man då väljer att flytta ett mycket väl fungerande högstadium dit är en gåta. "Samlad kompetens?" Handlar det om att försöka flytta kompetens som finns på Edbo menar du? Är du på riktigt förvånad över att vi som har våra barn på Edbo motsätter oss detta? Uppenbarligen finns i vart fall inte kompetensen i nuläget på Östra Skolan. Då skickar det ju minst sagt märkliga signaler att flytta stora elevkullar dit.

Självklart är inte SYFTET med förslagen otrygghet för eleverna och missnöje bland föräldrarna. Det är däremot EFFEKTEN av förslaget. Vad syftet är tycks ganska luddigt när man läser beslutsunderlaget.

Jag har läst SWOT-analysen. Det är minst sagt märkligt att man landar i förslag B. Skulle man göra en värdering av resultaten är det väldigt få vinster med den lösningen jämfört med A. Det tycks som att detta egentligen bara är något slags missriktat projekt för att minska segregationen, inte att höja skolkvaliteten. 

Men det är fint att du är "positiv och dessutom arbetar i området". 

Mvh en som bor och betalar ganska mycket skatt i området - dock inte när det blir dags för mina barn att börja högstadiet. Då blir det flytt.

 

Gäst

#60 #58 känner mig lurad

2015-06-04 14:18

Vi valde Edboskolan för att mitt barn skulle ha nära till skolan samt möjligheten att gå kvar i samma skola till åk 9!

Ett val vi nu kommer överväga är att välja skola utanför kommunens gränser. 

Trist när vårt barn trivs med skolan! Vi som så många andra förstår inte riktigt logiken i detta beslut.

.

 

 


Gäst

#61

2015-06-04 14:24

Varför ändra en bra fungerande skola?!

Gäst

#62

2015-06-04 17:56

Oj mena dåligare'


Gäst

#63

2015-06-04 19:33

Bra för eleverna att ha en f-9. Skola. Risken finns att Edbos högstadielärare inte följer med till skogåsskolan. Det blir också ett ökat tryck på skolgården då betydligt fler små barn kommer vara ute. De elever som går år 7-9 är ytterst sällan ute och leker på skolgården.

Gäst

#64

2015-06-04 19:35

Jag vill Edboskolan ska blir som det är !!

Gäst

#65 Re: Ta reda på fakta!

2015-06-05 04:02

#57: lärare - Ta reda på fakta! 

 Hej!

Jag har läst kommunens dokument, så jag tycker att jag har tagit reda på fakta! Jag tycker att det underlag som presenteras till nämdens möte är ofullständigt och inte heller sakligt i alla delar. Man hänvisar bla till att ekonomin är ett hot om man följer alternativ A, utan att presentera en enda siffra!!

 

det egentliga problemet är ju att det finns för få platser för eleverna. Jag tror inte på den lösningen som finns i alternativ B! Edbo är idag en väl fungerande skola, varför ska man slå sönder ett vinnande koncept på bekostnad av barnen?

Det blir alltid så, att vid förändringar ökar otryggheten! Hur kommer studieresultaten att se ut? Jag är ganska övertygad om att studieresultaten blir sämre. Är det värt det?

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-06-05 05:36



Gäst

#67

2015-06-05 06:31

Ett av skälen till varför vi valde Edboskolan var just Därför att barnen får gå hela sin skolgång i en och samma grundskola! ! Känns förkastligt om Huddinges planer går i stöpet. Känns mest som en försämring och dessutom katastrofalt illa att informationen går ut via mail samt en vecka innan skolavslutning!!! Uselt Huddinge kommun! !!
lärare

#68 Re: Re: Ta reda på fakta!

2015-06-05 08:53

#65: - Re: Ta reda på fakta! 

 Hej,

först och främst vill jag säga att edboskolan inte är en väl fungerande skola. För stora brister både på hög och på mellan för att inte tala om på ledningsnivå.

Jag tror att Edbo skulle vinna på att vara en f-6 alternativ att man tar in en ny rektor som kan hantera ett spann på F-9 så är inte fallet idag.

 

jag tycker det är märkligt att bara vissa skolor gå ut med infon och inte alla. Beslutet är inte taget än!


Gäst

#69 Re: Re: Re: Ta reda på fakta!

2015-06-05 14:18

#68: lärare - Re: Re: Ta reda på fakta! 

 Hej Lärare!

 

våra barn tycker att det fungerar bra på Edbo. Om du som anställd inte tycker att ledningen fungerar, bör Du kanske vända Dig till facket.

Att byta ut ledningen tror jag är lättare att göra än att göra hela den här omorganisationen.

hur ställer sig förresten facken till det här? Har de fått vara med något i processen? Det är ju även personalens arbetsmiljö vi pratar om och då bör väl facken vara onvolverade.

Nej, beslutetvär inte taget ännu, men det är bedrövligt att man fårcinfo två veckor innan, då kommunen har tittat på det här under en längre tid.


Gäst

#70

2015-06-05 18:31

En bra skola, med bra lärare, trygga elever,o bra arbetsmiljö, ska man INTE röra till i!!!

Gäst

#71

2015-06-05 21:02

Ett sällsynt trångsynt förslag:

- med en enda agenda: att lösa ett fåtal specifika problem för kommunen/skolorna som under flera år varit återkommande och jobbiga att hantera (platsbrist, debatt relativ närhet, överklaganden), utan att lägga någon som helst vikt vid helt
centrala och för eleverna långt viktigare utbildningsaspekter (kvalitet, trivsel, kontinuitet, trygghet)

- som ger långt större nackdelar för långt fler redan etablerade vårdnadshavare/elever än det skapar fördelar för ett relativt fåtal nya/kommande dito

- grundat i att kommunen inte redan i rätt tid löst problemet på rätt sätt (byggt nytt) och nu verkar tycka sig tvingad att agera (mer eller mindre i panik, vad det förefaller) för att kunna upprätthålla sin skyldighet att tillhandahålla skolplats åt alla

Gör om och gör rätt!

Gäst

#72

2015-06-09 12:47

Att det är skolorna som ligger längst från de rikaste områden i kommundelen som ska ändra sin organisation tycker jag är ganska sorgligt.


Gäst

#73

2015-06-09 13:22

Beslutsunderlaget är inte tillräckligt genomarbetat och det saknas helt konsekvensanalys av hur detta kan komma att påverka elevers hälsa och trivsel. Östra grundskolan blir väldigt stor och med bara högstadieelever i skolan finns risk för ökade konflikter i skolan. Att skolan dessutom som enda skola ska vara mottagande skola för de elever som återvänder från skolplats i annan kommun ökar ytterligare risken för ett för stort elevunderlag.


Gäst

#74 Re: Inget förtroende för ledningen i Edbo...

2015-06-09 14:04

#35: - Inget förtroende för ledningen i Edbo... 

 Hade iof inget förtroende för den tidigare rektorn heller. Men det är inte rektorns fel att skolan är underfinansierad och har flera hundra fler elever än den är byggd för. Det är kommunens fel. 


Gäst

#75

2015-06-09 20:39

För jag vill inte riskera att bli av med mina bra lärare