Stoppa planerad förändring av skolorna i Trångsund och Skogås.


Gäst

#76

2015-06-10 10:41

Problemet som kommunen hänvisar till är att det finns en snedfördelning av platstilldelningen till skolorna idag - och det stämmer ju.Barn som bor i Trångsund blir hänvisade till Edboskolan och de som bor söder om Edboskolan (om så bara med 100 meter) blir hänvisade till Mörtvik osv. Men lösningen är inte att fokusera på att förskjuta platserna ännu mer mot Skogås centrum och att bygga ytterligare en skola i Skogås, Det måste ju vara i norra Trångsund den skall ligga för att lösa snedfördelningen!
Kommunen får ett problem i och med att de ger tillstånd till en friskola i Länna och halva elevunderlaget försvinner i ett nafs för Sjötorpsskolan och Vretskolan, men att täcka upp detta genom att låta över 800 elever och dess föräldrar bli lidande är så vansinnigt ansvarslöst och föraktfullt.
Det har redan varit många läraravhopp på Edbo och detta lär inte göra personalavhoppen mindre, Och hur många högstadielärare kommer vilja följa med till Skogåsskolan (eller Östra som den numera kallas) ? Inte en enda enligt min mening. Även de som har sina barn i sexan/sjuan nu och som tror sig "gå säkert" kommer också drabbas av att lärarna så fort beslutet är taget kommer börja söka sig vidare så kvaliteten på undervisningen kommer sjunka drastiskt. Och så är den negativa spiralen igång rejält.
Ta ert ansvar Huddinges politiker!!


Gäst

#77

2015-06-10 12:55

För jag tycker att det politikerna har hittat på och delat med sig så sent till alla involverade är helt galet. Finns ingen anledning att förstöra för så många elever

Gäst

#78

2015-06-11 09:50

Vill att dottern går på edboskolan till årskurs 9 pga trygghet och slippa byta skola!

Gäst

#79

2015-06-12 04:51

Nej, detta är inte okej! min son är trivs i Edboskolan och vi vill inte nån ändring .

Gäst

#80

2015-06-13 10:42

Detta är vansinne. Av solidaritet till alla de som berörs skriver jag under. Mina barn har gått i Trångsundsskolan och haft en trygg skolgång på samma skola F-9.

Gäst

#81

2015-06-13 11:10

Helt sjukt! Det kommer bara skapa otrygghet bland barnen!

Gäst

#82

2015-06-14 20:57

Offra inte barnens trygghet för pengar

Gäst

#83

2015-06-16 08:01

Jag är övertygad att Östra grundskolan är en bra skola.

Däremot är jag långt ifrån övertygande att denna förändring kommer att bli bra. Det är en så stor förändring för skolan och jag tror att de kommer att bli stora slitningar under många år innan man får en bra och fungerande skola. Det betyder att vår dotters utbildning går upp i rök.
En annan stor farhåga är skolvägen som vår dotter måste gå. Vi vill absolut inte att hon skall behöva gå igenom Skogås centrum.

Vår son & dotter går i Edbo skolan och vi valde just denna skola eftersom den var en F-9 skola, vi valde därför bort Mörtviksskolan eftersom där skulle vi få byta skola efter 6:an.

Jag blir också jäv... förbannad när ansvariga politiker bara står och upprepar sitt mantra "att hon måste se till alla barn i Huddinge kommun" på alla våra farhågor och att hon inte kan se någon annan lösning. Hon var inte ens intresserad av att lyssna och ta åt sig av våra farhågor

För 8 år sedan var vi några föräldrar som drev igenom att våra barn skulle få gå på Edbo skolan eftersom kommunen hade gjort fel med placeringarna av några barn (de hade glömt bort några gator) och vi skulle därför få gå på Skogåsskolan. På våra möten med politiker påpekade vi redan då att enligt deras egna prognoser så skulle Skogås/Trångsund växa ur sina skolor. Att de måste omgående börja bygga för att klara deras egna prognos av tillväxt.
Att nu på mötet höra att det tar 7 år att bygga en skola och att de därför inte kan göra något. Så om politikerna hade gjort sitt jobb så skulle det ha funnits en ny skola för ett år sedan. Men nu försöker dom experimentera med våra barn utbildning genom en nödlösning eftersom de inte gjort sitt jobb.

Vi har varit med om kommunes tidigare exprement att splitra på klasserna när de började i 4:an, detta exprement föll tyvärr inte ut så bra för vår son.


Att påstå att det kostar för mycket att bygga om Östra grundskolan från 6-9 till en F-9 skola köper jag inte, för denna kostnad har de också på Edbo om de skall göra om denna skola till F-6. Att prioritera att mindre barn skall ha nära till skolan är inget hållbart argument, dessa barn går inte själva till skolan utan där skall föräldrarna också följa med enligt riktlinjerna från skolan.

Så politikerna får tänka om, och bita i det sura äpplet att de inte gjort rätt för flera år sedan.
Se till att börja bygga en skola NU, så att den står klar inom ett år eller två. Gör om Östra till en F-9 skola, och sätt upp paviljonger i den mån det behövs.tills den nya skolan är klar.

RÖR INTE EDBO SKOLAN !!!

 

Med vänliga hälsningar

Niclas Andersson


Gäst

#84

2015-08-21 19:06

Vill inte ha en jättestor högstadieskola i Skogås. Elva parallellklasser är inte bra!
Chamy ( Storasyster med två syskon i Edbo)

#85 Förlaget Utan Barnens Åsikt

2015-08-24 16:41

östra grundskola är redan en skola från åk 7-9. Hur hade de tänkt få plats med cirka 400+ elever (!!!) i en skola som redinte barar full??? 

Om Föräldrarna ville att deras barn skulle gå på Östra grund, så hade de antagligen satt sina barn i Östra grund?? 

Har poltikerna eller de som kommit detta "förslag" låtit BARNEN få ha en något att säga till om? Har någon frågat BARNEN SJÄLVA. De behöver inte utgå från minstingarnas åsikter men åtminstone lyssna på vad de äldre tycker och tänker. 

 

dessutom kom detta från en klarblå himmel, det har inte varit något snack om det tidigare. Det här är inte Ok. 

 

 

återigen, varför genomföra något BARNEN själva kanske inte vill. Varför dra ut barnen från deras trygghetszon. Jag talar inte bara om barnen i Edbo,utan även barnen i de andra skolan.


Gäst

#86

2015-08-26 08:00

Felicia schörder,Huddinge
Elina Beckstrand,Huddinge
Leah Lindahl,Huddinge
Blenda sanden,Huddinge
Julia tapper,Huddinge
Alicia villarroel,Huddinge
Filippa Adamsson,Huddinge
Elma Palm,Huddinge
Nellie avci,Huddinge
Vivian Östlund,Huddinge
Ingrid Alexandersson,Huddinge
Sofia Axelsson,Huddinge
Amelie duren,Huddinge
Esmeralda Johansson,Huddinge
Filipos adefres,Huddinge
George xavy,Huddinge
Adriana Salinas,Huddinge

Alla dom här barnen går i Edboskolan men har inte kunnat skriva under eftersom man behöver mailadress.
Våran skola, våran framtid
RÄDDA EDBOSKOLAN

Gäst

#87

2015-08-28 22:41

Själva tanken är fel!

Gäst

#88 NEJ!

2015-09-08 08:53

Jag hör okså till den skara som trots boende just intill trångsundskolan (800 m) ej fick plats för mitt barn där. Nu när mitt barn känner sig hemma och är trygg med Edboskolan rycker ni undan benen för oss igen. Jag känner mig oerhört kränkt av huddinge kommun!