Stoppa planerad förändring av skolorna i Trångsund och Skogås.

Fler platser istället

#26 Lågt förtroende sidan tidigare

2015-06-03 20:23

Idén om att splittra upp befintliga åk 3 klasser i nya åk 4 klasser såldes in från skolledningen som ett bra val som uppskattades av nästan alla! Efter att vårt barn gått igenom detta så är jag noll imponerad. Att byta klass i den åldern är inte lätt och under hela åk 4:a var det en berg-o-dalbana i känslor som tog energi och fokus från skolarbetet. Som förälder har jag inte blivit informerad om resultat av någon utvärdering eller blivit tillfrågad om min åsikt. Vid andra tillfällen i andra ämnen har undersökningar gjorts men svarsalternativen har varit vinklade efter det svar man vill ha. Återigen ser jag hur nya papperproduktsidéer kan komma att sjösättas som riskerar att skapa mer osäkerhet och fler förlorade år. 


Gäst

#27

2015-06-03 20:37

Galet förslag. I riskanalysen kan man läsa om att lärare på Edboskolan kommer lämna liksom att föräldrar från Edbo kommer söka sig till andra skolor. Bara för att små barn ska få gå i närmsta skola. Vi vill inte söka till friskolor. Vi trivs i Huddinges kommunala skola som ligger nära oss. Varför vill de som tagit fram detta galna beslut bli av med barn som ska börja hög?

Gäst

#28

2015-06-03 20:38

Som förslaget är framställt skapas det ju inga fler platser!
Eller är det så att politikerna försöker tvinga våra barn att gå i en skola med sämre resultat? Om ni tänker efter så är det exakt därför vi inte vill att våra barn skall gå i dessa skolor.
Visa att ni kan vända trenden i dessa skolor först så kanske fler kan tänka sig att gå där, istället för att tvinga våra barn att gå där!

Fler skattebetalare ger oftast fler barn vilket ökar behovet av antalet skolplatser. Alla vill vi väl ge våra barn bästa möjliga förutsättningar genom att välja en skola med bra resultat.
Plump1n

#29 Men lägg ner.

2015-06-03 20:42

Tycker politiker och kommunen kan ta sitt ansvar och faktiskt bygga fler skolor. Om nu kommunen växer så borde följdaktligen även skolor, förskolor och andra instanser också bli fler och utvecklas. Detta är bara slöseri på pengar och resurser. Suck!!


Gäst

#30

2015-06-03 20:45

Vi valde ju Edbo för att det är F-9 skola vilket ger trygghet för barnen !

Gäst

#31

2015-06-03 20:54

För när jag bodde i skogås så va det bästa att jag inte behövde byte område utan att jag kunde flytta från mörtviksskolan till skogåsskolan (den heter nått annat nu kmr inte ihåg)

Gäst

#32

2015-06-03 20:56

Hur kan det bli närmare för de minsta barnen när alla ska gå i samma skola, det kan omöjligt bli närmare för Skogås barnen att börja i edbo skolan. Ett otroligt svek från politikerna, att inte lyssna på de människor som de arbetar för och som röstat fram dem, de borde skämmas. 


Gäst

#33

2015-06-03 21:05

Har läst igenom det tjänsteutlåtande som ligger till underlag för skolor och skolorganisationen i Skogås Trångssund och kan se att det är ett bristfälligt underlag.

i SWOT-analysen uppger man bl.a. Att ett av de hoten som finns om man väljer alternativ A, (där förändringarna är betydligt mindre och Edbo kvarstår som skola för F -9)  är ekonomin! Men, man redovisar inte på något sätt siffror som visar att ekonomin skulle bli sämre genom detta. 

 

Och, oavsett, måste kommunen bygga ny skola då det beräknas en ökning av 646 elever de närmaste 10 åren. 

Barnen har rätt till trygghet!!! 

Att bara flytta runt barn skapar inte trygghet.

Patrik Lindgren

#34

2015-06-03 21:24

Tack för att min yngsta son mår dåligt och undrar hur det ska bli.  Dålig avslutning på terminen och start på sommarlovet. Mina söner går idag i samma skola. Men nu vill politikerna splittra! 

Direkt dåligt!!!! Avbryt innan jag blir riktigt förbannad! 

 


Gäst

#35 Inget förtroende för ledningen i Edbo...

2015-06-03 21:30

Sedan ny ledning (rektor) blev tillsatt i Edboskolan- har det försämrats rejält - många lärare har sagt upp sig, lärare som inte får extra resurser för barn med svårigheter pga ekonomin...splittrade klasser som inte ledde till det som de trodde på, incidenter när rektorn ifrågasatt när man frågat efter incidentrapport, citat: "Skulle det göra dig lyckligare.." var svaret, så oproffessionell ledning! Jag har NOLL förtroende för ansvarig rektor!

Kent Sjölin

#36 åter igen dåliga beslut. ..

2015-06-03 22:00

Ännu en gång ska det exprimenteras med våra barn födda 03 i Edboskola. 

Förra gången splittrades klassen för att barn mådde bra av att bryta upp och träffa nya kompisar. 

Nu ska det bytas skola för att politiker får en ide'

Vad dagens barn behöver är trygghet o inte politiker som skyller på platsbrist o att dem små barnen som flyttar in till kommunen ska ha nära till sin nya skola.

Vi som har bott länge i kommunen har också rättigheter

Ska barnen ändå byta skola kan vi ta vår skolpeng till en annan kommun 

Sitt inte still och låt politikerna göra vad dem vill

Säg ifrån nu

Sprid denna petition 

Oroad skattebetalare i Skogås 

Patrik Lindgren

#37

2015-06-03 22:16

Gå in på huddinge.se och ställ frågorna direkt till ansvarig politiker Malin Danielsson (FP).

Det här ska vi inte låta gå obemärkt förbi.  


Gäst

#38

2015-06-04 04:26

Skriv mail till alla i grundskolenämnden!

du hittar dem på Huddinges hemsida, under kommun och politik, politik och påverkan, längst ner på sidan står det om nämnderna och kontaktuppgifter.

 


Gäst

#39

2015-06-04 04:33

Vill inte att mina barns trygghet i skolan ska förstöras.

Gäst

#40

2015-06-04 04:34

Har tre barn som gått/ går i Edbo och alla tre har haft en fantastisk bra skolgång. Varför ändra något som fungerar så bra? Tycker det är förskräckligt med detta korta varsel, riktigt fult faktiskt!!

Gäst

#41

2015-06-04 04:42

Jag fick mellan 6:an och 7:an byta skola från Nörtvik till Edbo, och det var svårt och ganska jobbigt att starta i en ny klass där alla andra kände varandra sedan länge. Jag vill inte att barn ska få samma svårigheter, eller behöva byta klass då man redan har en som man känner alla i. 


Gäst

#42

2015-06-04 04:45

Har barnbarn som trivs utmärkt i berörd skola och förstår inte meningen med den föreslagna förändringen!

Gäst

#43

2015-06-04 05:04

Kontakta politikerna, det enda sättet att få stopp på detta


Gäst

#44

2015-06-04 05:43

Barn är oroliga ,osäkra

Gäst

#45

2015-06-04 06:04

För att jag tycker om min skola.

Gäst

#46

2015-06-04 06:10

För att jag inte vill att min son ska behöva byta skola, vi valde edboskolan mycket pga att han skulle få en trygg skolgång i en och samma skola. Varför ändra på ett vinnande koncept???!!!

Gäst

#47

2015-06-04 06:30

Självklart ska man få gå i skola i närheten av var man bor!!!

Gäst

#48

2015-06-04 06:39

Jag har vuxna barn nu och vet hur viktigt det är med en lugn och trygg skolgång!

Gäst

#49

2015-06-04 06:46

För mitt barns trygga uppväxt! Sluta slåsa tid på onödiga omorganisationer och bygg en ny skola! 


Gäst

#50

2015-06-04 10:04

Det lokala Dreviken partiet som är ett ganska stort parti har visat sig vara positiv till detta förslag. Dags att mejla dom också!