Rädda Göteborg - Stoppa Västlänken!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Göteborg - Stoppa Västlänken!.


Gäst

#151

2015-10-04 22:45

För att visa mitt missnöje mot våra politiker som inte bryr sig om göteborgarnas åsikter

Gäst

#152

2015-10-08 13:54

Då jag tycker hela projektet är vansinnigt dumt

Gäst

#153

2015-10-08 17:42

Jag tror inte att nyttan motsvarar kostnaden och befarar att vår stad kommer att bli fördärvad under lång tid. Det saknas demokratisk förankring för beslutet.

Gäst

#154

2015-10-19 08:03

Det är inte västlänken Göteborg behöver. Det är bättre (snabbare) spårvägstrafik

Gäst

#155

2015-10-26 15:52

Jag är uppvuxen i gamla Madhugget som inte finns längre,som vi vet..med storg sorg skall man nu förstöra fina områden igen,göteborgare väljer spårvagn,som förknippas med staden tunnelresande kommer inte att bli accepterat..göteborgare väljer att frakta sig ovan jord,ofta klagar man på hur stockholmare måste gå under jord,väst länken sträckning genom stadskärnan kommer inte ge det resultat som förväntas,Göteborg med dess Goa människor lever inte i den stress som i Sthlm där hemska tunnlar tvingar människor till mer stress.De som besöket Göteborg förväntar sig inte storstads känsla och lämnar staden med dess fina gemytliga känsla och människorna med ett leende.Jag har bott i sthlm kan påpekas.Nej till västlänken

Gäst

#156

2016-01-04 07:20

För att om möjligt stoppa Västlänken

Gäst

#157

2016-03-03 20:06

"Aldrig någonsin har någon velat ta så stora risker och satsa sådana oerhörda belopp på att transportera så få människor så korta sträckor som med Västlänken!" Det var jag som formulerade detta, fritt efter Churchill

Gäst

#158

2016-04-02 01:17

Vill se alternativ till framför allt västlänken och önskar att våra folkvalda politiker hörsammar majoritetens krav på nya beslut.

Gäst

#159

2016-05-15 19:37

Vi har 100 argument föratt stoppa Västlänken och trängselskatt

Gäst

#160

2016-05-15 22:21

Tycker att pengarna för detta projekt gott skall gå till viktigate projekt för stadens växande

Gäst

#161

2016-05-16 05:12

Följ valresultatet!

Gäst

#162

2016-05-16 14:06

Ingen har frågat mig om jag vill vara med att betala detta projekt. Pga fullständig brist på respekt för oss väljare, så måste projektet läggas ner: om något ska göras för att förbättra kommunikationerna i Göteborg, så finns det andra, mer effektiva och långt billigare alternativ. Jag har inte heller lust att betala trängselskatt till detta, dels för att jag inte röstat för en Västlänk, och dels för att Göteborgarna röstat nej till trängselskatt, och dels för att jag inte är säker på att det finns någon trängsel i Göteborg som ska beskattas. Och OM trängseln nu ska beskattas, så ska den gå till förbättrad kollektivtrafik.

Gäst

#163

2016-05-17 09:38

För dom har gått bakom ryggen på oss!

Gäst

#164

2016-05-17 09:43

Västlänken är ett av de mest vansinniga infrastrukturprojekt i Göteborg på decennier, möjligen någonsin!
Vi måste stoppa Västlänken till förmån för mycket bättre alternativ!

Gäst

#165

2016-05-17 10:40

Västlänken är ett vansinnigt projekt!
Gårdalänken däremot, stöttar jag till fullo.

Gäst

#166

2016-05-17 14:44

Då Västlänken saknar samhällsnytta och finansiering ska den inte byggas.

Jag skulle vilja se en utveckling och ett förverkligande av Gårdalänken!


Gäst

#167

2016-05-17 16:35

Därför att Göteborg kommer utsättas för ett gigantiskt övergrepp under många år både ekonomiskt,miljömässigt och estetiskt och vem kommer ta sitt ansvar om det visar sig blir den befarade katastrof i innerstan...ja inte dom som sitter där nu och bestämt det hela!!!

Gäst

#168

2016-05-17 16:45

Hela idén med tågslinga under innerstaden verkar helt befängt, vem vinner på detta...och låt innerstan vara orörd, lägg stationen i Kållered och slussa passagerarna in med små snabba spårvagnar som kan gå längs Mölndalsvägen ovanför markplan med fler hållplatser och hitta en bättre lösning med Hisingens lokaltrafik och hellre snabbspårvagn till Kungälv!

Gäst

#169

2016-05-17 17:45

Västlänken är ett politiskt prestigeprojekt utan verklighetsförankring. Den ger obefintlig nytta och orsakar oerhörd skada på Göteborgs miljö med skövlade träd, sättningsskador, koldioxidutsläpp från hundratusentals lastbilstransporter och tillverkning av ca en miljon kubikmeter betong. Dessutom utarmas innerstadens handel av otillgänglihet orsakad av ett decenniums trafikkaos. Nödvändig utbyggnad av övrig kollektivtrafik hindras i ca 10 år. Det finns snabbare, billigare och smartare sätt att lösa det kapacitetsproblem som Västlänken är felaktigt tänkt att lösa, som dessutom servar Hisingen, vilket inte Värstlänken gör.

Gäst

#170

2016-05-17 18:12

Aldrig förr har man tänkt satsa så mycket tid och pengar på ett så riskfyllt projekt för att frakta så få människor så korta sträckor. Därför borde den här frågan engagera Göteborgarna mycket mer än vad som nu är fallet.

Många har nog köpt myten att det är försent att påverka projektet, men Västlänkens funktion skulle kunna uppnås på ett bättre sätt med en annan lösning som fortfarande skulle kunna falla inom ramen för det västsvenska paketet. Än är det inte försent!

Västlänken framställs ofta som helt avgörande för regionens framtid, men den som
tar reda på fakta och tänker en stund inser strax att den verkliga nyttan med tågtunneln är väldigt liten, och att samma kapacitetsökning skulle kunna uppnås med någon av de alternativa lösningar som finns till en väsentligt lägre kostnad, med kortare byggtid och mindre miljöskador.

Västlänken är en 30 år gammal, statisk lösning på ett dynamiskt kapacitetsproblem som dessutom är kraftigt underdimensionerad. De flesta inpendlare som skall till centralen får längre restid än idag på grund av omvägen via Haga. Minskningen av biltrafiken blir försumbar.

Den som insett hur lite mervärde tågtunneln kommer att ge tycker sällan att den är värd kostnaderna och konsekvenserna.
Några exempel:
• Under minst 9 år kan ingen utbyggnad av övrig kollektivtrafik ske.
• Handeln i innerstaden kommer att drabbas hårt av trafikkaos och minskad tillgänglighet.
• Flera miljoner kubikmeter berg och delvis förorenad lera skall fraktas med lastbilar ut ur stan för att dumpas... var?
• Stor risk för sättningsskador orsakade av grundvattensänkning.
• Väldigt många träd kommer att försvinna permanent.
• Det tar ca 60 år innan tunneln är "klimatneutral".
• Stor risk att kostnader och byggtid skenar iväg.

För att kunna påvisa någon som helst teoretisk klimatnytta med projektet så utgår Trafikverket i sina kalkyler ifrån att ingen som helst teknikutveckling kommer att ske de närmaste decennierna vad gäller utsläpp från fordonsflottan.
Det rimmar illa med regeringens ambitioner att hela vår fordonsflotta skall vara fossilfri år 2030.

De som har förstått allt detta blir oftast kraftigt negativt inställda till projektet.
Detta har ingenting med grinighet eller bakåtsträvande att göra utan med sunt förnuft.

Att inte ännu fler är motståndare tror jag beror på att många fortfarande har väldigt lite kunskap om projektet och inte bryr sig så mycket. Många har inte ens fattat att tunneln bara är till för pendel- och regiontåg. En del tror att det skall gå spårvagnar i tunneln, andra att även fjärrtågen skall passera igenom den.

Denna okunskap är förstås önskvärd för majoriteten av våra politiker, som gör sitt bästa för att vårda den med hjälp av sin "information" om Västlänken vilken mest utgörs av skattefinansierad propaganda, späckad med floskler avsedda att lugna de imbecilla undersåtarna. Detta tror jag är en farlig strategi eftersom allt fler känner sig idiotförklarade och lurade efter att själva ha satt sig in i frågan.

Propagandan fokuserar dessutom enbart på att motivera varför det förväntade resultatet av Västlänken är viktigt. Här missar den målet, eftersom väldigt få ifrågasätter behovet av bättre in- och utpendling till Göteborg. Den borde istället förklara varför just tunnelförslaget är det bästa alternativet. Jag inser givetvis hur extremt svårt det skulle vara att försöka hitta sådana argument.

Bygget av Västlänken kommer att innebära att Göteborgs stagnation biter sig fast i ännu ett decennium. När tunneln väl är klar kanske vi tvingas konstatera att "operationen lyckades, men patienten dog".

Kommunstyrelsen låste tidigt fast sig vid att kapaciteten i tågtrafiken måste ökas genom att bygga en tunnel under staden. Nu har de investerat så mycket pengar och prestige i tunnelprojektet att de inte vill höra talas om andra lösningar. De har ”satt ner foten” (eller kört ner huvet i leran).

Därför krävs nu en väldigt stark och tydlig opinion för att pausa projekteringen och se till att både nya och gamla alternativ utreds på riktigt med hjälp av extern, gärna internationell expertis. Låt inte samma människor dra samma slutsatser igen!

Det alternativ som visar sig ha bäst balans mellan skador och nytta har bäst förutsättningar att få folkligt stöd och kommer troligen att bli klart och generera nytta långt innan Västlänken skulle blivit klar, även om byggstarten fördröjs några år.

Dessutom skulle detta vara ett sätt att börja reparera förtroendeklyftan mellan Göteborgarna och politikerna. Om tunneln genom hallands...(förlåt)...under Göteborg tvingas igenom är jag rädd att denna klyfta vidgas till en avgrund när konsekvenserna blir påtagliga även för dem som idag inte bryr sig.

Gäst

#171

2016-05-18 11:48

För att jag är Göteborgare och vill värna om min stad!

Gäst

#172

2016-05-18 12:03

Onödig slänga ut pengar på, något som förstör Göteborg! Stora risker för ras och skred! Farliga arbetsområden!

Gäst

#173

2016-05-18 12:20

Viktigt för miljö o framtid.

Gäst

#174

2016-05-18 12:39

Jag anser att bättre alternativ inte utretts.

Gäst

#175

2016-05-18 14:54

Stoppa vansinnesprojektet Västlänken. Stoppa våra politikers oansvariga slöseri med våra skattepengar.