Rädda Göteborg - Stoppa Västlänken!


Gäst

/ #170

2016-05-17 18:12

Aldrig förr har man tänkt satsa så mycket tid och pengar på ett så riskfyllt projekt för att frakta så få människor så korta sträckor. Därför borde den här frågan engagera Göteborgarna mycket mer än vad som nu är fallet.

Många har nog köpt myten att det är försent att påverka projektet, men Västlänkens funktion skulle kunna uppnås på ett bättre sätt med en annan lösning som fortfarande skulle kunna falla inom ramen för det västsvenska paketet. Än är det inte försent!

Västlänken framställs ofta som helt avgörande för regionens framtid, men den som
tar reda på fakta och tänker en stund inser strax att den verkliga nyttan med tågtunneln är väldigt liten, och att samma kapacitetsökning skulle kunna uppnås med någon av de alternativa lösningar som finns till en väsentligt lägre kostnad, med kortare byggtid och mindre miljöskador.

Västlänken är en 30 år gammal, statisk lösning på ett dynamiskt kapacitetsproblem som dessutom är kraftigt underdimensionerad. De flesta inpendlare som skall till centralen får längre restid än idag på grund av omvägen via Haga. Minskningen av biltrafiken blir försumbar.

Den som insett hur lite mervärde tågtunneln kommer att ge tycker sällan att den är värd kostnaderna och konsekvenserna.
Några exempel:
• Under minst 9 år kan ingen utbyggnad av övrig kollektivtrafik ske.
• Handeln i innerstaden kommer att drabbas hårt av trafikkaos och minskad tillgänglighet.
• Flera miljoner kubikmeter berg och delvis förorenad lera skall fraktas med lastbilar ut ur stan för att dumpas... var?
• Stor risk för sättningsskador orsakade av grundvattensänkning.
• Väldigt många träd kommer att försvinna permanent.
• Det tar ca 60 år innan tunneln är "klimatneutral".
• Stor risk att kostnader och byggtid skenar iväg.

För att kunna påvisa någon som helst teoretisk klimatnytta med projektet så utgår Trafikverket i sina kalkyler ifrån att ingen som helst teknikutveckling kommer att ske de närmaste decennierna vad gäller utsläpp från fordonsflottan.
Det rimmar illa med regeringens ambitioner att hela vår fordonsflotta skall vara fossilfri år 2030.

De som har förstått allt detta blir oftast kraftigt negativt inställda till projektet.
Detta har ingenting med grinighet eller bakåtsträvande att göra utan med sunt förnuft.

Att inte ännu fler är motståndare tror jag beror på att många fortfarande har väldigt lite kunskap om projektet och inte bryr sig så mycket. Många har inte ens fattat att tunneln bara är till för pendel- och regiontåg. En del tror att det skall gå spårvagnar i tunneln, andra att även fjärrtågen skall passera igenom den.

Denna okunskap är förstås önskvärd för majoriteten av våra politiker, som gör sitt bästa för att vårda den med hjälp av sin "information" om Västlänken vilken mest utgörs av skattefinansierad propaganda, späckad med floskler avsedda att lugna de imbecilla undersåtarna. Detta tror jag är en farlig strategi eftersom allt fler känner sig idiotförklarade och lurade efter att själva ha satt sig in i frågan.

Propagandan fokuserar dessutom enbart på att motivera varför det förväntade resultatet av Västlänken är viktigt. Här missar den målet, eftersom väldigt få ifrågasätter behovet av bättre in- och utpendling till Göteborg. Den borde istället förklara varför just tunnelförslaget är det bästa alternativet. Jag inser givetvis hur extremt svårt det skulle vara att försöka hitta sådana argument.

Bygget av Västlänken kommer att innebära att Göteborgs stagnation biter sig fast i ännu ett decennium. När tunneln väl är klar kanske vi tvingas konstatera att "operationen lyckades, men patienten dog".

Kommunstyrelsen låste tidigt fast sig vid att kapaciteten i tågtrafiken måste ökas genom att bygga en tunnel under staden. Nu har de investerat så mycket pengar och prestige i tunnelprojektet att de inte vill höra talas om andra lösningar. De har ”satt ner foten” (eller kört ner huvet i leran).

Därför krävs nu en väldigt stark och tydlig opinion för att pausa projekteringen och se till att både nya och gamla alternativ utreds på riktigt med hjälp av extern, gärna internationell expertis. Låt inte samma människor dra samma slutsatser igen!

Det alternativ som visar sig ha bäst balans mellan skador och nytta har bäst förutsättningar att få folkligt stöd och kommer troligen att bli klart och generera nytta långt innan Västlänken skulle blivit klar, även om byggstarten fördröjs några år.

Dessutom skulle detta vara ett sätt att börja reparera förtroendeklyftan mellan Göteborgarna och politikerna. Om tunneln genom hallands...(förlåt)...under Göteborg tvingas igenom är jag rädd att denna klyfta vidgas till en avgrund när konsekvenserna blir påtagliga även för dem som idag inte bryr sig.