Vi efterfrågar en reglering för veterinärkostnader!

I Sverige har vi en väldigt bra djurvälfärd, djurskydd och djurhälsa. Utöver detta har vi stränga etiska regler och en tydlig djurskyddslag. Att djurhälsa är en mycket viktig fråga förstås då den är tydligt formulerad hos statliga forskningsfinansiärer där både Formas och Vetenskapsrådet anslår pengar till olika forskningsprojekt inom djurskydd och välfärd.

Även sällskapsdjur ingår i djurskyddslagen och du har som ägare skyldighet att ta hand om ditt djur och uppsöka vård om ditt djur blir sjukt. Detta är för det flesta djurägare en självklarhet eftersom man värnar om sitt djur och vill ta hand om det på bästa sätt. Runt om i landet har vi olika djurkliniker, stora som små, dit vi kan söka oss både akut och planerat. De flesta upplever nog överlag att Sverige har en mycket bra veterinärvård med hög kompetens. Dock varierar kostnaderna mellan olika veterinärer, län och städer. Ett bra exempel på variationer i veterinärkostnader kommer från försäkringsbolaget Sveland. Uppgifterna är uträknade på Svelands egen statistik från veterinärer under år 2018,

Livmoderinflammation: medelkostnad 24 000 kr, dyrast 78 000 kr.

Klobrott: medelkostnad 4000 kr, dyrast 23 000 kr.

Främmande föremål i tarm eller magsäck: medelkostnad 18 500 kr, dyrast 80 000 kr.

De flesta har försäkring tecknat för sitt djur ifall olyckan skulle vara framme. Dock vågar de flesta inte ta premier i den lägre prisklassen eftersom det skulle vara ett mycket smärtsamt beslut att behöva välja avlivning framför veterinärvård man inte har råd med. En försäkring kostar i medeltal för ett försäkringsbelopp på 60 000 kr per år, självrisk på 15% mellan 6000 – 7000 kr beroende på försäkringsbolag. Premien varierar dock efter ras och ålder. Det nämnda genomsnittsbeloppet är uträknat på engelsk springer spaniel hane, en ras utan speciella undantagsregler.

Det kostar att ha sällskapsdjur, utöver försäkringar, veterinärvård och foder så kanske man vill ha råd att gå en kurs eller två. Varför man väljer att skaffa husdjur är av olika anledningar. Vissa djur är älskade familjemedlemmar och andra fyller viktiga funktioner för enskilda individer. Ett djur kan ge sällskap för ensamma och äldre, en hund kan ge viktig motion och social samvaro för en person med psykisk ohälsa. Djur kan fungera lugnande för barn vid exempelvis läxläsning. Oavsett funktion så är sällskapsdjur en mycket viktig del av samhället. Frågan man ställer sig är om det är rimligt att man ska behöva välja bort, en för många så viktig resurs, för att en oväntad veterinärkostnad i praktiken kan ruinera en person som inte har obegränsad ekonomisk tillgång.

Att veterinärvård kostar pengar är inget någon ifrågasätter. Men är det rimligt att det inte finns någon som helst statlig insyn eller reglering? På senare tid har många kliniker blivit uppköpta av riskkapitalbolag där prissättningen är fri och det finns i nuläget ingen kontroll för varken kvalité eller kostnad. För vissa är avlivning eller att skuldsätta sig enda alternativet i fall man behöver uppsöka akut vård på en helg eller natt och inte kan uppsöka en mindre privat klinik. Då kan man fråga sig varför vi har en sådan sträng lagstiftning när det inte går att upprätthålla den för en enskild ägare. Du har som ägare skyldighet att ta ditt djur till en veterinär i fall det blir sjukt och då bör man väl rimligen ha råd att göra det. Ska det vara en klassfråga vem som har råd att ha ett djur eller inte? Med tanke på alla de viktiga funktioner ett djur kan ha så borde svaret rimligtvis vara nej för förgående fråga. Problemet med dyra veterinärkostnader har varit uppmärksammat på SVT i programmet ’Plus’ och är ett flitigt diskuterat ämne i många sociala medier. Det finns till och med exempel på människor som tagit sitt djur utomlands för en operation och då betalt en bråkdel av vad det hade kostat att göra det i Sverige. Vi tycker att denna utveckling är ytterst problematisk och efterlyser en utredning kring detta. Ska det vara acceptabelt att en akut operation skiljer så mycket som 60 000 kr beroende på klinik? Ska det bero på turen att man befinner sig nära en klinik som tar rimliga priser om olycka är framme? Just avståndet till klinik och tidpunkt ska väl inte vara avgörande om ditt djur avlivas för att operationen kostar 400 % mer än om du hade haft nära till en annan klinik. Det senare exemplet är i nuläget en realitet och då anser vi att vi faktiskt bryter mot djurskyddslagen. Vi efterfrågar att myndigheter och politiker faktiskt tar åt sig av det här och att det finns en möjlighet till en reglering.

Nick Belmon och Eva-Lotta Blom    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Nick Belmon och Eva-Lotta Blom lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.