FyrverkeriBegränsningar

Quoted post


Gäst

#1

2013-02-18 20:50

Självklart att privatpersoner inte kan och inte ska hantera pyroteknik det har visat sig med all tydlighet genom åren. Dags att lämna över detta till proffs eller kanske lära oss att fira nyår UTAN att det knallar och tjuter... Som de vuxna, mogna människor vi är.

Svar

Lina

#181 Re:

2013-10-07 15:52:53

#1: -

Jag håller med. MEN Umeå kommun (eller vem det nu är som anordnar det) har ju så stora fyrverkerier i centrum så det syns o hör över halva staden, och håller på länge, det måste ju skapa stor ångest hos alla djur som befinner sig i centrumområdet och även utanför. Sådant bör också begränsas!

Ankan

#433 Re:

2013-10-27 15:01:28

#1: -

Håller med att detta skall inte privat personer hålla på med! Där jag bor kan vem som helst smälla smällare. Det är vansinnigt anser jag! Har varit i kontakt med polisen ett flertal gånger! Svaret jag får: Vi kan inte göra så mkt när personen är under 18 år! Det enda vi kan göra är att ta smällarna från dem!!

Förra nyåret kunde vi ej vara hemme i lägenheten för här smäller de som bra den! Vi har också en skotträdd hund! Jag fick höra av en granne att de hade kastat ut smällare genom fönstret!!!

Jag undrar bara? Hur långt får det gå?

Detta elände föder ångest hos min hund och även till mig som hundägare! Även vilda djur far illa av detta!!!

rumpan

#1140 Re:

2013-12-16 03:49:02

#1: -

all hail the smällare, död åt alla antismällar bögar

Baloo

#1230 Re:

2013-12-21 12:45:38

#1: -

Håller helt med i denna fråga, vissa länder i Europa har totalförbjudet fyrverkerier.

Tyvärr så minns jag inte vilka.

Ska det skjutas så ska det vara behörig personal, detta är ingen lek utan borde egentligen gå under vapenlagen!!

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2013-12-21 13:14:03



Gäst

#1804 Re: pricis helt rätt! Jag tycker att alla skulle kunna skicka uppsånna thailändska lampor som man tä

2013-12-30 19:36:07

Hg

#2304 Re:

2014-08-26 15:03:12

#1: -  

 Jag håller med. OM dom ändå skulle göra det kan dom göra det där det är tillåtet, och är under uppsikt.

Markus

#2458 Re:

2014-12-26 17:06:36

#1: -  

 Den dag hundägare börja plocka upp efter sin hundar.. hålla dom kopplade.. se till att de inte skäller på allt som rör sig...Detta sker 365 dagar om året.. inte bara Nyår. Då ska jag sluta lägga mina 10000 varje år på raketer som jag brukar göra. älskar det :) Gott Nytt pang pang

Thunder King

#2683 Re: Smällare är kul och en fin tradition

2014-12-31 09:45:43

#1: -  

 Jag med många älskar tjusningen med ett frässande och ett vinande ljud för att till slut avslutas i en fin kreation av färger och smällar. Det är ju inte smällare eller raketen isig som förorsakar skador utan det faktum av felaktigt handlande.

När vi nu pratar smällare (har själv sådana från polen) så är det mycket roligt och smälla av sådana, människan har en inbyggd lust att kontrollera faror/rädsla.

Kan inte låta bli att jämföra att om 200 människor blir bitna av hundar skall vi förbjuda hundar då, om 200 hundar skiter på gatan skall alla hundar då tvingas använda blöja.

Det är fråga om en dag/ett par dagar om året som man har roligt med fyrverkerier/smällare.

Det är kanske så att hunden/ eller djuret har ett hem som gör det otryggt från början, det kanske började med en lucka på ett kökssåp som stängdes snabbt.

Nä den dagen när hunde lär sig att plocka upp sin egna skit så skall jag kalla dem smarta och då överväga min begränsning i pangande och lustfylldhet.

 

Frihet

#2755 Re:

2015-01-30 18:13:26

#1: -  

 fyrverkerier skjuts bara en gång per år under knappt en dag. Sluta klaga era äckliga avskum som bara vill att fler och fler friheter ska tas ifrån oss. Ni älskar väll FRA lagen också. alkohol ocg bilar orsakar mer missär och död än alla fyrverkerier på hela planeteen någonsinn gjort. Ni är dåliga hundägare som misshandlar era hundar därför är dom rädda. Man borde fan förbjuda underutvecklade personer som er.


Gäst

#3308 Re:

2015-12-29 16:11:57

#1: -  

 Håller med helt och hållet! När jag var mindre kommer jag ihåg att kommunen anordnade fyrverkerierna, inga problem alls ju! Här i Växjö hade några människor stulit fyrverkerier i helgen och sköt mot förbipasserande och polis, och vi har ännu inget förbud?! Det är dags att politikerna tar tag i det här problemet, när både människor och djur skadas av det varenda år.


Gäst

#3610 Re:

2018-12-28 09:11:01

alla kan hantera smällare/fyverkerier! det är en stubin o rikta den uppåt. inte svårare än så. vad ger er rätt att vilja förbjuda något som är en tradition?! så narcisistisk kan man inte va. sen kan ni linda in de i vilka fina argument ni vill.. men det handlar i slutändan om att NI vill tvinga andra till att göra som NI vill.