Bort med aversiv hundträning från TV!

Quoted post

Anna-Carin

#58 Re:

2013-11-05 18:12

#49: -

Du skrev= Även om straff på utsidan i få fall tillfälligt ser ut att funka, så kostar det alltid på insidan av hunden????

Men det beror väl alldeles på vad du menar med straff? Man måste ju läsa av sin hund och påminna den att den gör fel i precis rätt ögonblick...helst mellan tanke och handling!!!! Och som jag skrev är jag emot allt övervåld och hemska "hjälpmedel" Och naturligtvis finns det så mycket mera än "straff" i uppfostran och i umgänget med hunden!! Men nu var det ju just den biten som var på tapeten, det var därför jag skrev att man måste vara noga med att skilja på uppfosteran och inlärning av olika moment!!

I min uppfostran är jag tydlig, bestämd och rättvis...jag slår aldrig mina hundar, gör dom aldrig illa!                                       Men visst kan jag suga tag i dom och morra om dom är på väg att stjäla kattens mat, eller lägga omkull dom på sidan om dom visar sig lite väl kaxig vid tex. en tillsägelse ! Med vissa hundar räcker det med en tillsägning, men hundar är individer och vissa har en större tendens att försöka dominera sin omgivning och dom hundarna kanske kräver en helt annan taktik!

När jag tränar är jag tydlig,rolig och belönar rätt beteende...kör även med operant inlärning och klicker!                                 Det finns inget värre när man ser ekipage på tävlingsbanorna, och man ser att hunden gör det den ska för att den inte vågar annat och inte för att det är roligt!

Eftersom mina hundar ser upp till mig som ledare, tycker dom att det är det roligaste som finns att få göra mig till lags ;) Och det kan inte finnas någon som kan säga att mina hundar har varit/är något annat än trygga, glada, spralliga individer som trivs med livet...alla brukar gilla mina hundar (även dom med fördomar mot rasen)och brukar fundera hur jag gör för att få alla mina hundar lika lugna och trygga....ja, jag måste ju göra nått rätt då, eller?? Trots att jag morrar, tar i nackskinnet eller lägger ner dom om dom är väldigt uppstudsiga!!

Har ni aldrig studerat hundar i flock, tikar med valpar, hundar på olika kurser?? Det har jag, i hela mitt 40 åriga liv...är istort sett uppväxt i en valplåda!! Sedan har jag haft egna hundar, hjälpt andra med problemhundar och haft valpkurser och olika lydnadskurser i många år! Och min fullt fasta övertygelse är att dom flesta hundar mår bäst av att ha en tydlig, auktoritär och rolig ledare som uppfostrar dom på ett sånt naturligt vis som möjligt!!                                                                                                           För mig är det puckovarning om man inte inser detta  !!                                                                                                         För många verkar ordet ledare, flockledare, dominans vara väldigt negativt laddat...men det måste ju bero på ens egna erfarenheter i livet? För mig innebär det TRYGGHET, det har inget med maktbehov eller att göra illa att göra!!


Svar

Stina

#62 Re: Re:

2013-11-05 18:35:44

#58: Anna-Carin - Re:

"Har ni aldrig studerat hundar i flock, tikar med valpar, hundar på olika kurser?? Det har jag, i hela mitt 40 åriga liv...är istort sett uppväxt i en valplåda!! Sedan har jag haft egna hundar, hjälpt andra med problemhundar och haft valpkurser och olika lydnadskurser i många år!"

Jaha, och? Detta gör dig aldrig till en hund! Du är en människa! Du ser inte ut som en hund. Du luktar inte som en hund. Du rör dig inte som en hund. Du äter inte som en hund. Du kommunicerar och beter dej inte socialt som en hund (eller brukar du lukta hundar eller andra människor du möter i rumpan, t.ex? Nä, jag tänkte väl det...). Du har ingen svans att vifta med eller stoppa mellan benen, du kan inte vinkla dina öron åt olika håll för att visa ditt humör. Du kan inte heller resa ragg. Och så vidare, och så vidare...

Att du då envisas med att - när det passar dej - spela "alfahund", och försöka bedriva fostran "som en hund" gör bara dig till en väldigt konstig människa i hundens ögon. Just det, en MÄNNISKA. En såndär tvåbent, talande, svanslös sak med kläder av tyg. Du är ingen hund, kommer aldrig att bli. Flockar och rangordningar är alltid, jag upprepar: ALLTID artspecifika! Slå upp det ordet...

Haha. Ja jösses... Nötter kommer det alltid finnas gott om. Kryp upp ur valplådan och plugga lite etologi vetja. ;)

Janne

#76 Re: Re:

2013-11-06 09:27:48

#58: Anna-Carin - Re:

"Men visst kan jag suga tag i dom och morra om dom är på väg att stjäla kattens mat, eller lägga omkull dom på sidan om dom visar sig lite väl kaxig vid tex. en tillsägelse ! Med vissa hundar räcker det med en tillsägning, men hundar är individer och vissa har en större tendens att försöka dominera sin omgivning och dom hundarna kanske kräver en helt annan taktik!"

Oj oj, ja vad ska man säga :O Sorgligt med okunskap och bruket av våldsamma och otrevliga metoder för att få hundarna att "lyda" :(  P.S hundar försöker INTE "dominera" sin omgivning! Läs på! 
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/