Bort med aversiv hundträning från TV!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bort med aversiv hundträning från TV!.


Gäst

#1

2013-11-04 20:47

Det är på tiden att vi går samman nu, mot grymhet och för kunskap och empati i hundträningen.

Gäst

#2

2013-11-04 22:10

Självklart. Mår skit av det som visas!!!

Gäst

#3

2013-11-04 22:18

Bra att detta lyfts fram. Det fins alternativ.
nina

#4

2013-11-04 22:21

hoppas så många som möjligt skriver under,för det är fruktansvärt

Gäst

#5

2013-11-04 22:36

Svenska djurskyddslagen: Du ska behandla din hund väl och skydda den mot onödigt lidande och sjukdomar. Din hund ska hållas och skötas i en god miljö och på ett sätt som är bra för djurets hälsa och ger den möjlighet att bete sig naturligt.

Gäst

#6

2013-11-04 22:43

Eftersom jag inte tror att jag får något svar på vad denna inlärningspsykologi består av tar jag tillfället i akt att ge den nu så moderna inställningen att hundar aldrig behöver ett nej lite mothugg. Verkar vara ett utmärkt forum för detta! Pendeln svänger mellan ytterligheter, som i allt annat, mellan hårda tag, koppelryck och få belöningar till att avleda och ge godis, aldrig säga nej och bara belöna beteenden som hunden själv bjuder på. Ingen av ytterligheterna är en bra väg till harmoniska och väl fungerande hundar, oavsett ras och ändamål! Dessutom kan det vara på plats att påpeka att de instruktörer som är så illa sedda av ytterligheten "aldrig ett nej" inte visar på några "quick fix". Däremot kan människorna med "problemhundar" se att en viss hantering faktiskt ger effekt. Hur skulle de annars kunna motiveras att fortsätta träna sin hund och lära sig mera om hur hundar fungerar och tillägna sig större hundkunskap? Har aldrig sett i något av de program som räknas upp att tränaren har påstått att hunden på något sätt är färdigtränad efter en dag. Tvärtom påpekas det att en helt ny inställning från ägarna krävs och därtill massor av träning.


Gäst

#7

2013-11-04 22:50

Tack för initiativet för denna petition! Det var på tiden!

Gäst

#8

2013-11-04 23:30

Så klart skriver jag på för våra hundar!

Gäst

#9 Re: Gäst 2013-11-04 23:43

2013-11-05 00:32

#6: -

Hej!

Läs gärna detta för att få mer information och förståelse för vår ståndpunkt. Naturligtvis skulle vi gärna skriva mycket mer för att ge ännu tydligare bild av vad vi menar, men folk orkar tyvärr inte läsa hur mycket text som helst. Så för vidare läsning, följ länkarna nedan skrivna av andra tränare som använder positiva inlärningsmetoder.

http://kmalm.se/blogg/fenomenet-cesar-millan/

http://www.nosvisklickerkunskap.se/CesarMillanhundviskarenvadsagerhanmellanraderna.....htm

Visst kan man ha olika uppfattning om hundträning, men metoderna som visas i programmen strider mot svensk lag, det är ren fakta, det finns därför ingen anledning att visa dem i tv.


Gäst

#10 Re: Gäst 2013-11-04 23:43

2013-11-05 00:33


Gäst

#11

2013-11-05 04:15

Nämn gärna de andra personerna som åsyftas, inte bara en av dem (som dessutom är den vettigaste).

Gäst

#12 Re:

2013-11-05 06:01

#6: -

Var god ange andra problemområden där "quick fixes" fungerar.

Ska man försöka stoppa en hund som gör utfall mot en människa? Nog så, människor i gemen (och inte många hundägare) vet att utfall är ett förhållandevis milt hot.
Men fundera över varför hunden är hotfull? Låt mig komma med svaret på en gång. Den känner sig hotad. Den är i koppel och kan inte fly. Då är enda lösningen för hunden att hota tillbaks för att skrämma bort hotet.

Är således svårt att genom med ökad hotfullhet från ens egen sida göra situationen bättre. Den effekt som möjligen kan ses är att hunden blir på ytan helt lugn, men full av stress. Hot av typen att någon som står över en och visar tänderna och morrar, skäller högt är för en hund att ha förlorat ett slagsmål och finns inga andra alternativ än att ge sig eller riskera att dö.

Kan kanske föreställa dig de psykiska konsekvenserna för hunden?


Gäst

#13

2013-11-05 06:05

Skulle jag säga att jag sett alla TV-program som är nämnda i texten skulle jag ljuga, men jag tycker ändå det borde vara självklart att aversiv hundträning inte visas i TV, tyvärr är det tydligen inte en självklarhet.

Gäst

#14

2013-11-05 06:13

Jättebra Initiativ utav Ida, självklart stödjer jag detta !//Stina

Gäst

#15

2013-11-05 06:37

Jag är med!
Åsa

#16

2013-11-05 06:49

Borde vara självklart. . Igentligen är det ju bara sunt förnuft. Vidrigt att de programmen samt hundtränarna får utrymme i media överhuvudtaget.

Gäst

#17

2013-11-05 07:21

Självklart skriver jag på .

Gäst

#18

2013-11-05 07:22

Det är otroligt att vi i Sverige, som har världens strängaste djurskyddslagar, inte har stoppat detta tidigare. Det är hög tid att förbjuda dessa barbariska träningsmetoder.
Maria

#19 Re: Re:

2013-11-05 07:30

#12: - Re:

Hej!

Av ren nyfikenhet: hur tänker du att man i skarpt läge ska förhindra en olycka, vare sig det handlar om barn, andra hundar eller vuxna människor, utan att korrigera? Hur ska man ta sig an en hund som haft en dålig uppväxt och lagt sig till med ovanor som kan vara farliga för omgivningen? (Hur duktiga du och jag än är kommer det alltid finnas människor som hanterar sin hund fel som sedan någon måsta hantera.)

Att inte förglömma är heller hundens instinkter och genetik. Och förlåt, men jag ser definitivt inte ett utfall som ett "förhållandevis milt hot".

Jag vill även tillägga att jag inte på något sätt är för brutala metoder. Jag är intresserad av hur man löser ovanstående enbart med belöning.

Gnu

#20 Re:

2013-11-05 07:36

#6: -

Jag har aldrig sagt att ordet nej aldrig behövs. Men vi använder ordet nej alldeles för mycket. Jag baserar min hunträning på ny forskning. Vad baserar du din på? CM är INTE en bra hundtränare!


Gäst

#21

2013-11-05 07:39

Ge Per Jensen ett eget tv-program!
Blandrastik

#22 Re: Re: Re:

2013-11-05 07:51

#19: Maria - Re: Re:  

 En hund med dålig uppväxt är ju i allra högsta grad det sista man ska korrigera. Nummer ett blir att se till att hunden aldrig hamnar i en situation som den inte kan hantera. Skulle den ändå hamna där är det ju MITT fel, inte hunden som ska korrigeras. Sen måste vi komma ihåg att en hund i affekt, vid tex ett utfall, inte har någon inlärningförmåga. Hjärnan är strängt upptagen med annat än att ta in information. Ta hunden från platsen bara.


Gäst

#23

2013-11-05 08:00

Hoppas att vi tillsammans kan vända denna hemskq trend och få ut kunskap till de som behöver! Har själv som ny hundägare fått tips om en massa galns5 metoder å det va inte lätt att sortera när jag inte hade kunskapen, jag valde dock att gå på magkänslan och att skaffa mig kunskap!!!
Maria

#24 Re: Re: Re: Re:

2013-11-05 08:13

#22: Blandrastik - Re: Re: Re:

Nu är jag jobbig. Men OM man ändå hamnar i en situation som hunden inte kan hantera. Till exempel, min hund är med mig på jobbet och då måste jag gå igenom stadsskogen där vi möter allt från cyklister, skrikande barn och andra hundar. Om en hotfull situation skulle uppstå, hur löser man ett sådant läge utan att korrigera hunden?

Sikta

#25 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-11-05 09:08

#24: Maria - Re: Re: Re: Re:

Man gör det som krävs i situationen för att det ska bli hanterbart och säkert för alla inblandade (jämför med brandsläckning) sen går man hem och tar sig en rejäl funderare på hur man framöver ska lägga upp träningen för att liknande situationer ska funka i fortsättningen. Förslagsvis lägger man då upp ett träningsprogram som bygger på att man börjar i enkla situationer där hunden har en chans att lyckas och lära sig vad som är önskvärt och lönsamt, och sen gradvis lägger på svårare och svårare störningar. Misslyckas hunden backar man i träningen. I brandsläckningssituationer sker ingen eller högst begränsad inlärning.

 

Att träna belöningsbaserat istället för aversivt är inte det samma som fri uppfostran, eller att lägga över allt ansvar på hunden att göra rätt, eller att man inte har någon som helst ordning och reda.