Bort med aversiv hundträning från TV!

Quoted post

Stina

#62 Re: Re:

2013-11-05 18:35

#58: Anna-Carin - Re:

"Har ni aldrig studerat hundar i flock, tikar med valpar, hundar på olika kurser?? Det har jag, i hela mitt 40 åriga liv...är istort sett uppväxt i en valplåda!! Sedan har jag haft egna hundar, hjälpt andra med problemhundar och haft valpkurser och olika lydnadskurser i många år!"

Jaha, och? Detta gör dig aldrig till en hund! Du är en människa! Du ser inte ut som en hund. Du luktar inte som en hund. Du rör dig inte som en hund. Du äter inte som en hund. Du kommunicerar och beter dej inte socialt som en hund (eller brukar du lukta hundar eller andra människor du möter i rumpan, t.ex? Nä, jag tänkte väl det...). Du har ingen svans att vifta med eller stoppa mellan benen, du kan inte vinkla dina öron åt olika håll för att visa ditt humör. Du kan inte heller resa ragg. Och så vidare, och så vidare...

Att du då envisas med att - när det passar dej - spela "alfahund", och försöka bedriva fostran "som en hund" gör bara dig till en väldigt konstig människa i hundens ögon. Just det, en MÄNNISKA. En såndär tvåbent, talande, svanslös sak med kläder av tyg. Du är ingen hund, kommer aldrig att bli. Flockar och rangordningar är alltid, jag upprepar: ALLTID artspecifika! Slå upp det ordet...

Haha. Ja jösses... Nötter kommer det alltid finnas gott om. Kryp upp ur valplådan och plugga lite etologi vetja. ;)

Svar

Anna-Carin

#66 Re: Re: Re:

2013-11-05 19:30:39

#62: Stina - Re: Re:

Plugga lite mindre du, umgås, studera  och lär direkt av hundarna i stället ;)

Jag spelar inte "alfahund" när det passar mig....jag är ALLTID flockens ledare och det gör dom trygga!!

Varken jag eller mina hundar tror att jag är en hund,men mina hundar är tillräckligt smarta för att förstå mitt kroppsspråk, som jag försöker göra så likt hundarnas som möjligt!

Röstens tonfall,blickar, tänder, gäspningar, kroppshållning....det fixar man trots att man inte har svans!!!

För du förstår lilla vän...hur mycket det än forskas och hur många nya teorier det än kommer, så har inte hundarna lärt sig att läsa om dom!!  Dom är som dom alltid har varit....med eller utan dina teorier.

Å du, hur jag hälsar på hundar eller människor ska du skita i....vem vet ;)


Gäst

#78 Anna

2013-11-06 09:30:20