Bort med aversiv hundträning från TV!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bort med aversiv hundträning från TV!.


Gäst

#26 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-11-05 09:18

#24: Maria - Re: Re: Re: Re:

Maria: Om man hamnar i en situation som är för svår för hunden, öka avståndet så mycket det går och använd motbetingning. Men framför allt börja med att förebygga detta genom träning, kolla på skvallerträning. Du kan säkert googla fram det, annars finns det beskrivet i boken "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfält under rubriken "Det är fint att skvallra". Metoden kan användas på alltifrån rädda, arga eller överglada hundar och går ut på att man gör sig själv till en större resurs än omgivningen så att hunden alltid väljer än själv, att man ger hunden en tydlig uppgift så att den vet precis vad den ska göra i en given situation och slutligen att man ger trygghet och bekydd så att den inte känner att den behöver fly eller försvara.


Gäst

#27

2013-11-05 09:28

Skriv under alla!
Peter Carlsson

#28 Re:

2013-11-05 09:30

#6: -

Om du tror att modern hundträning handlar om att aldrig säga nej eller att bara vänta ut "rätt" beteende i betydelsen att ignorera "fel", är du inte ett dugg insatt och saknar all trovärdighet i debatten. Det finns kilometervis med kunskap om modern hundträning och hundsyn tillgänglig för var och en exempelvis via en enkel sökning på nätet. Du ställer upp falska argument, och minskar ytterligare din trovärdighet, när du skriver "Har aldrig sett i något av de program som räknas upp att tränaren har påstått att hunden på något sätt är färdigtränad efter en dag." Ingen har ens antytt att så skulle vara fallet. I stället för att reagera med ryggmärgen och föra fram falska argument, vore det klädsamt att först lyssna och ta reda på vad det egentligen är du försöker kritisera. För mig framstår du i din oseriösa kritik bara som ännu en förvarare av förlegad, utdaterad kunskap, helt ointresserad av vetenskap och etik. Stig ut ur skuggorna i stället, och stå för vad du egentligen tycker. I ditt eget namn.

//Peter Carlsson.


Gäst

#29

2013-11-05 09:39

Nu får det räcka med 1800-tals metoder!!!
Vi vill se moderna metoder utifrån vetenskaplig forskning !!!

Gäst

#30

2013-11-05 09:51

Det här är viktigt skriv på och sprid!
andrew vedefors

#31 jag blir ledsen på er som klagar,,,,,

2013-11-05 10:00

Ni idioter som klagar på cesar millan har fan inte haft nån problemhund, för det har jag haft och jag har köpt och rehabiliterat en schäfer som var mycket ouppfostrad och var misshandlad. Med hjälp av cesars metoder har jag lyckas få fram en jätte fin hund på bara 8 veckor, och ni kan fan hålla käften för ni förstår inte vad han gör och det man läser i böcker om svensk hundträning låter bra i teorin men funkar jävligt dåligt i praktiken så ni som säger att ni är utbildade människor kan kyssa mig i RÖVEN

Gäst

#32

2013-11-05 10:13

Äntligen!

Gäst

#33

2013-11-05 10:16

Jag har skrivit på när gör du det?

Gäst

#34

2013-11-05 10:20

Jag tycker att ... man skall inte tvinga en hund till saker som inte är naturligt och roligt ! Det gör att lära med kärlek och skoj !

Gäst

#35

2013-11-05 10:50

ÄNTLIGEN
Anna-Carin

#36

2013-11-05 10:56

Men jösses...förmänskliga inte hundarna!!
Är helt övertygad om att det är dom naturliga sätten, dom sätten hundarna använder mot varandra som vi i största mån måste använda när vi fostrar våra hundar!
Detta språk kan dom ju redan, varför försöka lära dom ett nytt??
Tycker naturligtvis inte att det är ok att på något sätt använda övervåld el. diverse otäcka hjälpmedel...för det gör inte hundarna mot varandra heller.
Men ibland behövs det tas i mer och ibland inte alls...det beror ju på individen!
Och snälla, se skillnaden på uppfostran och inlärning av diverse lydnadsmoment.
När valpen tokspringer rakt in i tiken, inte fan struntar hon i att bestraffa detta respektlösa beteende...nej hon morrar förmodligen och troligtvis kanske hon även nafsar efter valpen! Är valpen lite större, så kanske hon även trycker ner den!
Valpen får lära sig att underordna sig och att visa respekt...för att kunna fungera socialt!
Om inte detta var viktigt, varför finns det då regler om hur länge valpen måste vara kvar hos tiken???
Om vi tar över efter tiken och försöker upprätthålla valpens nya kunskap att visa sig underordnad och visa respekt, då har vi alla förutsättningar att lyckas!
Hur mycket det än forskas och nya rön uppkommer, så fungerar hundarna fortfarande på samma sätt...om vi inte avlar sönder dom vill säga!
Alla valpar kommer att komma in i den psykiska könsmognaden med tillhörande pubertetsfaser, då hunden kan ifrågasätta din auktoritet och kan tycka att den är dominant!
Om du då redan har fastställt din auktoritet(ledarskap) innan, kanske det bara behövs en liten påminnelse om detta och problemet är ur världen!!
Annars kan man stå inför ett väldigt problem...och om jag inte är helt ute och cyklar, så är det just i den åldern som omplaceringar är vanligast????
Nä...jag tycker att Ceasar Milan i dom flesta fall är suverän, bortsett från stackel och elhalsband!!

Anna-Carin

#37 Re: jag blir ledsen på er som klagar,,,,,

2013-11-05 10:57


Gäst

#38

2013-11-05 11:14

Fantastiskt! Listan har inte varit uppe ett dygn ens och redan så många påskrifter! Även bland kommentarerna är stödet överväldigande, roligt att se!

Gäst

#39

2013-11-05 11:19

Där kunskapen tar slut, tar våldet vid...
Anna-Carin

#40 Re:

2013-11-05 11:29

#39: -

Ja, så är det!! Så se till att ha kunskap...det är skillnad på brutalitet och auktoritet, det har jag lärt mig ;)


Gäst

#41 Re: Re:

2013-11-05 11:31

#12: - Re:

Är det jag som du vill skall svara? Kommunikation är svårt! Jag var mycket tydlig med att det är inte "quick fix" som ex CM gör. alltså att en dags träning så är alla problem borta. Vad han gör är ju att visa hundägaren att det går att förändra genom att visa på förändrat beteende på kort tid. Hur skulle annars hundägaren motiveras att fortsätta sin träning? Ett påvisat förändrat beteeende gör alltså hundägaren motiverad att fortsätta sin träning. Det pratas mycket om att ex CM använder stackel och el. Jag har missat just de programmen och har aldrig sett detta användas. Självklart är inte stackel och el acceptabla träningsmetoder!

Att enbart hundar som går i koppel gör utfall är inte korrekt. Har inte heller sett någon instruktör hota en hund på det sätt du beskriver.


Gäst

#42 Re:

2013-11-05 11:33

#36: Anna-Carin -

Utmärkt inlägg, tack för det!!!


Gäst

#43 Re: jag blir ledsen på er som klagar,,,,,

2013-11-05 11:36

#31: andrew vedefors - jag blir ledsen på er som klagar,,,,,

Visst är det så att folk som inte har haft en riktig problemhund har väldigt lätt att döma andra!


Gäst

#44 Re:

2013-11-05 11:48


Gäst

#45

2013-11-05 12:10

Bort med skiten!
Sikta

#46 Re:

2013-11-05 12:21

#36: Anna-Carin -

Rent generellt skulle jag säga att hundar är bättre på att läsa av och förstå "människospråk" än vad vi är på att förstå hundspårk. DU är inte en hund och din hund är väldigt medveten om det, bättre då att luta sig mot modern inlärningsteori när vi ska lära hundar sånt som hundar vanligtvis inte lär varandra såsom inkallning, gå i koppel, hundmöten, och allmänt uppförande i miljöer som är högst onaturliga för hundar, istället för att använda sig av utdaterat svamel om ledarskap och dominas. De flesta etologer verkar tämligen ense om att dominas inte existerar mellan arter.

 

Läs på lite vettja!

http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/

http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/


Gäst

#47

2013-11-05 12:42

Det är så sorgligt att se när hundtänk och hemska uppfostringsmetoder som användes när jag började med hund en gång i tiden återigen tas i bruk. Jag vet ju nu vilken lydig o c h lycklig hund jag kan ha/har med helt andra metoder.

Gäst

#48

2013-11-05 12:44

Tack alla som skrivit på! Tillsammans är vi starka! Snart är vi uppe i 500 och det har inte legat uppe ett dygn ännu!

Gäst

#49

2013-11-05 13:03

Det är alltid lika ruggigt att läsa/lyssna på folk som försvarar sådana som Cesar Millan... Det finns stora pusselbitar som saknas i förståelse och empati av hund, både på helhets och detaljnivå. Även om straff på utsidan i få fall tillfälligt ser ut att funka, så kostar det alltid på insidan av hunden - men där är man nog för självabsorberad för att bry sig om att titta! Viljan att ta reda på mer kunskap och förståelse, dels hur ex Cesar Millan skadar hundarna - t.o.m. bokstavliga hängningar av hund - och dels vad modern forskning visar, finns inte. Man håller envist kvar bs med näbbar och klor! Varför? Även fast den bättre kunskapen är lätt att hitta och mycket meningsfull, och inte ens med sådan kunskap som är forskningsbaserad - kyno och etologi, vills vetas av och stängs ute. Och ideologier med enkla svar, vinner. T.ex. även om mammatiken en gång snappar i luften mot en valp för att hon vill ex 'vila en stund' - må hon före och efter det uppvisa tusen andra underbara signaler till sina valpar - som behöver ses. Men dessa människor bryr sig om denna 'engångare - luftsnapp-' och bygger en hel straffideologi på det! Det för mig puckovarning på det synsättet och skapar bara en lång rad av missförstånd och fördommar mot våra hundar, som får betala för det och det verkar inte synas någon ände på det tillsammans med att bli klokare. Utan bara långa raljeranden och hetsiga försvarstal utan mening och ände! Svara mig gärna vad det beror på. Är det prestige? Känslan av kontroll? Maktbehov? För jag söker och kan inte hitta några ursäkter längre... Tiden går vi kan inte vara passiva åskådare till felen längre! Vi människor som har makten, verktygen och bestämmanderätten över våra hundar har en förbaskad skyldighet mot dem att inte utsätta dem för smärta, rädsla och övergrepp! Och förbaskad skyldighet att ta reda på rätt kunskap! Jag har aldrig haft maktkamper med mina hundar - brukshundar. För jag förstår dem rätt och väljer kommunikation, relation och förtroende , det som vinner i allt! De hjälper till och med de Cesar Millan skadade hundarna i mitt område med sina fantastiska sätt att kommunicera med dem. De trycker inte ner dessa hundar utan med enorm klokhet möter dem och får dem att slappna av. De är mina förebilder.

Gäst

#50

2013-11-05 13:05

En självklarhet.....