Bort med aversiv hundträning från TV!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bort med aversiv hundträning från TV!.

Janne

#76 Re: Re:

2013-11-06 09:27

#58: Anna-Carin - Re:

"Men visst kan jag suga tag i dom och morra om dom är på väg att stjäla kattens mat, eller lägga omkull dom på sidan om dom visar sig lite väl kaxig vid tex. en tillsägelse ! Med vissa hundar räcker det med en tillsägning, men hundar är individer och vissa har en större tendens att försöka dominera sin omgivning och dom hundarna kanske kräver en helt annan taktik!"

Oj oj, ja vad ska man säga :O Sorgligt med okunskap och bruket av våldsamma och otrevliga metoder för att få hundarna att "lyda" :(  P.S hundar försöker INTE "dominera" sin omgivning! Läs på! 
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/


Gäst

#77

2013-11-06 09:29

#52: Hundälskare -

Den största fördomen är att positiv och modern träning inte "sätter gränser". Okunskap, än en gång :)


Gäst

#78 Anna

2013-11-06 09:30

Anna

#79 Anna

2013-11-06 09:35

#66: Anna-Carin - Re: Re: Re:

Allvarligt talat, finns det någon kunskap om etologi och inlärningspsykologi här? :P 
En annan art kan aldrig vara "flockledare" över en annan artgrupp. Det borde alla veta som håller sig uppdaterad om senatse hundforskningen. 

http://www.squidoo.com/leader-of-the-pack

Anna

#80 Re: Mannen som talar med hundar?

2013-11-06 09:42

#75: Jonna - Mannen som talar med hundar?

Sorgligt att du tror det :( 
Det mesta CM gör strider mot Svensk Djurskyddslag och får därmed inte visas i vår TV, väldigt mycket som sållas bort med andra ord (stackel, elhalsband, rent våld). Det man ser i CM's program är hot- och skrämseltekniker som bygger på förlegade toerier om "dominans". Hunden ska "ge upp" och därmed lyda. Hunden lyder för att den vågar inget annat eller har inget annat val...

Sikta

#81

2013-11-06 09:43

Det sorgligaste är att vissa verkar sätta stolthet i att inte följa med i utvecklingen, och ta till sig ny kunskap om inlärning och etologi.
Katrin Risberg
Gäst

#82

2013-11-06 10:15

Skriv under!

Nosvis Jenny

#83 Varför framförs det som kritik att folk har teoretisk kunskap?

2013-11-06 11:55

Jag tycker att ett av de konstigaste motargumenten du kan få när du diskuterar är : Du kan läsa hur många böcker som helst, jag vet minsann för jag umgås med si och så många hundar osv. Nästa är att hundar inte kan läsa.... Tillåt mig småle. Att hundarna inte kan läsa påverkar väl ändå inte vårt ansvar att ta reda på så mycket vi kan om dessa varelser för att kunna förstå dom och för att kunna underlätta deras vardag med oss av en helt annan art. Sedan när är det inte bra att backa upp det man gör praktiskt med teoretisk kunskap som vi baserar det praktiska tillvägagångssättet efter. Skall du operera en person är det bra med en utbildning, skall du köra bil likaså. Skall du arbeta med barn är det väl bra om du har utbildning i pedagogik för barn, en kunskap om ontogenetiken, allt för att kunna arbeta så bra som möjligt. Varför är det sämre att införskaffa kunskapen från verifierad uppdaterad litteratur istället för att basera din kunskap efter ett redigerat program vars största syfte är att fungera som eftermiddagsunderhållning. Hälsningar Jenny Marek, (Nosvis.) (med både många års praktisk arbetserfarenhet OCH teoretiska utbildningar bakom mig. Det ena utesluter nämligen inte det andra. Tack för mej.


Gäst

#84

2013-11-06 12:25

Jag har tränat "problemhundar" i ca 10 år. Alla hundar har tränats med positiv förstärkning, alltså inga bestraffningar, ryck i kopplet eller höjd röst. Jag vet att det fungerar oavsett problem. Det är så synd att vissa hundtränare fastnat i en träning som är gammal och förlegad och som ger sämre resultat än den med positiv förstärkning. Jag anser att man har väldigt dålig kunskap om hundar ifall man måste skrika eller tillfoga hunden annat obehag för att få den att göra det man vill.
Mari

#85 Re: Re:

2013-11-06 15:04

#70: andrew vedefors - Re:

1, Whats up med tonen? Diskutera som en vuxen människa.

2, Du är inte ensam om att ha haft en "problemhund".

 

Anna-Carin

#86

2013-11-06 15:41

I rest my case!!! Ni får tro och tycka vad ni vill!!
Jag har och har alltid haft glada, lyckliga, socialt välanpassade hundar som älskar allt och alla!!
Jag har lyckats få rädda och "farliga hundar" att förvandlats till härliga individer...vilket har räddat deras liv!!!
En blev så småningom servicehund och "jobbar" i bland på ett älderboende, flera andra lever som harmoniska familjehundar <3 Tack och hej ;)
andrew vedefors

#87 Re: Re: Re:

2013-11-06 16:04

#85: Mari - Re: Re:

för det första så anväsder jag vilken ton och vilka ord jag vill för att det är fritt land

och för det andra så blir jag så irriterad på er som inte välkomnar naturbegåvningar som cesar millan som räddar väldigt aggresiva hundar som hade inte fått leva nu om han inte hade ingripit


Gäst

#88

2013-11-06 18:17

Äntligen fler som har sett hur onaturlig denna "träning" är, bra! Och gör något åt det, ännu bättre! Kan vi stoppa programmen vore det bäst.
Mari

#89 Re: Re: Re: Re:

2013-11-06 19:03

#87: andrew vedefors - Re: Re: Re:

Jo visst får du använda vilken ton du vill men då får du ju också räkna med att framstå som en idiot utan trovärdighet


Gäst

#90

2013-11-06 22:58

Tänk att en människa (CM) som uteslutande använder sig av metoder som: "stackel, el, högt satt strypsnara med ryck och hängningar i dessa tills halvdöda med blå tunga, sparkar på div känsliga ställen, fysiska och psykologiska hot, rädsla, hugg mot hals förenat med dödshot från hunds synvinkel, förtryck, stress, flooding.. etc, etc..." anses som en "naturbegåvning"! O_o


Gäst

#91

2013-11-06 23:47

Älskar Ceasar <3

Gäst

#92

2013-11-07 06:54



Vi har mängder med duktiga och välutbildade tränare, varför inte visa dem i tv !
dog

#93 Re: Re:

2013-11-07 12:40

#20: Gnu - Re:

Nu ska man ju tillägga att ha inte utger sig för att vara en hundtränare på sina program utan en hundpsykolog..
Något jag inte fattar är hur man kan säga att metoden men att korrigera en hund är djurplågeri? Är det de när hundar korrigerar varandra då med? 
Det är väl mycket bättre att korrigera en hund på det sätt som en annan hund hade gjort, som en hund faktiskt känner igen än ett sätt som vi männsikor har kommit på?
Jag tror knappast att en flock vargar eller vildhundar försöker distrahera med godis eller bara belönar rätt beteende istället för att korrigera när någon i flocken gör fel... 
Nu säger jag inte att det är fel med belöning eller att jag stöder användning av stackel, el eller annat som gör hundarna illa.

Maya

#94

2013-11-07 14:39

Dog och andra: (Först: Det är väl ännu värre att säga att man är hundpsykolog?!) Angående att "korrigera som andra hundar gör" och resten... har du tyvärr så fel. Många har det tyvärr… Ser bara vissa enstaka, utstickande händelser och bygger en ideologi på det, men man missar allt annat som verkligen händer inom hundspråk. Men jag hoppas att detta kan ge mer ljus: När man studerar hundspråk hundar emellan, kan man se att de flesta signalerna handlar just om att bekräfta och uppmuntra när en annan hund ”gör rätt” – ett önskvärt beteende (även vargar)– de belönas på olika sätt via positiva beteenden och fina taktila, bekräftande signaler. Och via lek lärs det massor.Inte alls – flyga på och visa vem som bestämmer och bestraffa när den andre hunden ”gör fel”! Också mycket tålmodigt lärarskap syns oftast från de äldre – hundar visar även varandra och uppmuntrar att följa olika initiativ och visar med sitt beteende vad den kan och vet som är bra. Hundar använder också olika typer av distraktioner att avleda andra hundar med. (Då inte godis såklart som vi kan använda såklart, men då har inte hundar en önskan - som vi människor - att lära in ex fotgående och liknande heller, och kan såklart inte av uppenbara orsaker.)

När en hund är ur balans, hotfull, rädd etc får den oftast massor med olika lugnande signaler av hundar i balans – ej straff! Vid icke önskvärda beteenden, ex för intensiv, ignoreras de hundarna mycket och så fort de testar ett annat mer önskvärt beteende ex lugnare, så får de positiv bekräftelse och uppmärksamhet tillbaka. Inte heller där straff. Stabila hundar som är sociala proffs kan få en hund som av människan dömts att vara ”dominant” genom enorm klokhet och lugn ”prata” och efter en stund följer denna sk ”dominanta” hunden den andre, lugna - som en valp med mycket tillgivna beteenden. Vilket är rörande att se! Men många människor missar att se sånt helt…

Okunskapen är stor hos många människor och våra hundar forstätter bli missförstådda och straff ökar. Beteenden som människor visar sina hundar via ex Cesar Millans metoder anses som mycket otrevliga och obehagliga i hundars ögon! I en sund hundflock beteer man sig absolut inte så! Så om vi vill vara bra ledare, varför inte se hur bra hundar som är trygga, stabila, lärare, kloka, kärleksfulla, tålmodiga, omhändertagande etc beteer sig och LYCKAS - istället för att försöka ta efter beteenden från hundar som inte är i balans uppträder?!!

Eftersom vi människor aldrig kan bli så bra på hundspråk som hundarna är, behöver vi lappa över språkbarriären. Där kommer hundträning in – som egentligen handlar om kommunikation och relation. Hundar lär sig vad människospråk är (i vilken vi har likheter med varandra men också många olikheter)och vi lär oss hundspråk så gott vi kan. Godis används främst i nyinlärning för att bekräfta vad vi vill att hunden ska göra när den gör rätt – precis som hundarna gör – men med godis för att vi blir tydliga då. Sedan byter man ut godiset mot en så inlärd signal som då hunden har lärts att förstå. Alltså inte alls muta! Beröm, klappar (om hunden gillar det), leksak är också verktyg på vårat sätt att vara tydliga lärare/kommunikatörer. När hundarna förstår vad vi önskar är det rörande att se hur glada de blir och hur mycket de VILL samarbeta med oss – av fri vilja! INTE av tvång! Straff och dominans blir då en faktor man kan slänga i soptunnan och man kan inse att sådant mer skapar missförstånd och olust – snarare än att hunden faktiskt lär sig något av det alls – blir bara sämre. Folk säger att hundar blir räddade/rehabiliterade av det… Det är inte vad jag ser när jag är på promenad och bevittnar hur hundarna mår av behandlingarna! Jag har även en lång lista av exempel i mitt huvud där hundar har gått under och fått avlivas p.g.a. sånna hanteringar. Vilket kan kännas rätt ont i hjärtat att tänka på och man blir lätt arg när vissa folk uppmuntrar och stöttar just det!

Jag har inga konflikter med mina hundar – inget klättra på dominansstege trams. För jag har rätt kunskap och förståelse, vilket jag har använt mig av från början. De följer mig av förtroende och jag lyssnar på dem tillbaka och försöker förstå dem – inte döma dem. De vet att jag aldrig skulle skada dem. Om fler hade den erfarenheten som jag har att känna det fina hur det känns – skulle fler garanterat bli förbannade på Cesar Millan och liknande sk ”hundcoacher”… om man har förmågan till empati och förmår slänga bort prestige, det vill säga… Tack för mig.

Gäst

#95

2013-11-08 16:19

Har en hund som haft problem sedan den blev påflugen som valp. Använde inte några dominans metoder för att få bort det. Vi fick hjälp av en duktig person som inte använder dominans för att få honom att bli bra.
Jenny Marek

#96 Re:

2013-11-08 22:06

#94: Maya -

Tack för ett bra, sakligt och trevligt inlägg som jag gärna skriver under på att jag håller med!

andrew vedefors

#97 okej nu får det fan vara nog

2013-11-08 23:43

om ni inte fattar det där med ledarskap så går jag till högre ort för att ändra på lagarna för jag känner några som arbetar med sånt här.
så ni kan kyssa mig i röven. jag älskar cesar millan <3 <3 <3
so fuck every body who don´t love cesar millan!!!!!
Peter

#98 Re:

2013-11-09 00:40

#94: Maya -

Håller med. Bra inlägg. Hoppas fler börjar förstå hundkommunikation.

Andreas
Gäst

#99 Re: okej nu får det fan vara nog

2013-11-09 15:56

#97: andrew vedefors - okej nu får det fan vara nog

- Ja det får verkligen vara nog nu! Denna kommentar skulle beröra mig som ett myggbett om det bara handlade om dig själv Andrew! Vilket tydligt framgår av hur du använder dig av "dig själv och jag" uttryck = i det ligger ditt främsta intresse - DU. Men vi andra, sätter oss själva åt sidan och fokuserar utrifrån hundarna...

Om du har hund, skulle jag vilja se dessa lagar du pratar om kyssa DIG i arslet och du får djurförbud på livstid. För det är åt det hållet du drar med dina sk "åsikter".

Undrar hur "lydig" du skulle bli om du hängdes upp i ett träd i strypsnara tills halvdöd med applåderande publik som terapi för dina problembeteenden? Cesar Millan style! Och sedan leder man runt dig stolt över att man har lyckats med dig!? Och du har inget att säga om saken! Utan kan bara förlita dig på de som ser och förstår - som vi! Att vi ingriper.

Oavsett vilken självcentrerad idiot du bevisar att du är - med dina uttalanden - skulle jag ALDRIG göra så mot dig eller någon annan levande varelse! Så skärp dig FGS! Idag är en bra dag för det, inte imorgon - om du vill ha riktig- förtjänad respekt! Från både människor och hundar.

andrew vedefors

#100 Re: Re: okej nu får det fan vara nog

2013-11-09 19:22

#99: Andreas - Re: okej nu får det fan vara nog

hörru idiot jag försökte förklara på ett lugnt sätt att jag med några av(inte alla) cesar millans metoder lyckades få fram en mycket fin schäfer, men ni verkar inte förstå det. jag blir irriterad på er som inte förstår att han inte är nån snabbfixare, det kan ta veckor till och med månader innan hunden är balanserad.

ps kom ihåg att han räddar många hundar från att avlivas, en balanserad hund är din bästa vän