Bota ALS Kampen går vidare


Gäst

/ #302

2015-07-22 06:21

Sjukvården måste få mer resurser att behandla svårt sjuka människor med nya mediciner. Als -patienter har inte tid att vänta in "svenska tester" på mediciner som visat sig ge resultat utomlands.Själv har jag förmånen att som MS-patient få en medicin som inte är avsedd för denna målgrupp. Mitt sjukhus får stå för kostnaden vilket gör att de dras med höga kostnader för denna behandlingsmetod som hjälper ett flertal att öka sin rörlighet. Socialstyrelsen begär in mer uppgifter för att MS-patienter skall få sin medicin på recept. Reumatiker använder denna medicin idag och kan hämta ut den på sitt apotek med högkostnadskort. Försämra inte människor rätt att må bra genom att låta snålheten bedra. Med rätt behandlingar ökar självständigheten hos många människor med neurologisk diagnos. De det blir en ekonomisk vinst för samhället då de kan fungera i arbetslivet samtidigt som de blir mindre beroende av annat stöd från samhället. Min fråga till politiker är får etik kosta pengar? Runa Zetterman