Inför bidrag för återresor och röttersök för vuxna adopterade
Kontakta namninsamlingens skapare
Re:
Ja, det är många som antagligen fått ge upp av rent ekonomiska skäl.
Personligen känner jag att tiden börjar springa ifrån mig, spåren kallnar och adoptionsbyrån i landet ljuger och förhalar. Jag skulle behöva resa en hel del och anlita en oberoende tolk, för jag litar INTE på de tolkar som adoptionsbyrån erbjuder.
Det är inte mer än rätt att vuxna adopterade erbjuds ekonomisk hjälp för återresor och röttersök; vi ska inte behöva förlita oss på våra föräldrar, adoptionsorganisationerna eller egen förmåga allena. Om staten bidrar till adoptioner är det inte mer än rätt att staten även bidrar till post-adoptionsservice.
Re:
Vi är många som fått våra liv förstärda på grund av våra adoptioner. Vi är enligt forskningen överrepresenterade i psykvården, kriminalvården, den vanliga sjukvården m.m. Vi utlandsadopterade är den enda gruppen som inte omfattas av Barnkonventionens tjusiga formuleringar. Rädda Barnen är tysta om oss adopterade men skriver fina insändare om hur viktigt det är för att asylsökande barn ska få återförenas med sina familjer men inte ett ord om oss utlandsadopterade. Att vi även utesluts angående bidrag för oss att söka våra rötter är bara i enlighet hur vi adopterade behandlas. Vi är en grupp som man kan göra vad som helst med. Många adopterade kommer också till dåliga familjer vilket jag själv gjorde och som jag har skrivit en självbiografi om. Jag var med i Statens Vanvårdsutredning. Ett tjusigt spel för gallerierna. Själv fick jag ingen ersättning då jag kom från Finland och fosterhemsdokumenten kunde inte hittas på min två åriga fosterhemsperiode innan adoptionen trädde i kraft. De hanlingarna hittades men inte fosterhemsplaceringsdokumenten så därför fick jag ingen ersättning. Mvh. Taina Adolfsson
Detta är angeläget då jag själv har börjat söka rötter. En återresa är planerad sedan mer än 15 år sedan. Men det har inte funnits ekonomi för en sådan, tyvärr…
8
Varje barn har rätt att behålla sin identitet.
9
Ett barn ska inte skiljas från föräldrarna mot deras vilja, utom när det är för barnets bästa. Ett barn som är skilt från föräldrarna har rätt att träffa dem regelbundet.
10
Ett barn har rätt att återförenas med sin familj om familjen splittrats. Ansökningar från familjer som vill återförenas över statsgränser ska behandlas på ett positivt, humant och snabbt sätt.
11
Staten ska bekämpa olovligt bortförande och kvarhållande av barn i utlandet.." osv...
| This discussion has been closed. |