Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!.


Gäst

#301

2015-02-18 12:57

Jag vill inte betala något

Gäst

#302 Re:

2015-02-18 16:11

#301: -  

Om du bor i Stockholm kommer du som skattebetalare att få vara med att betala stadens kostnader på ca 140 miljoner för rivningarna av kulturusen och iordningställande av marken för Nobel center. Därutöver 10 milj kr/ år i bidrag från Stockholms stad till driften. Även om du bor utanför Stockholm drabbas du då staten har utlovat 30 milj/år i bidrag. Nobelhuset Ab ska bara behöva betala 4 milj./år i tomträttsavgäld - en summa som man får tillbaka med råge genom bidraget. Det känns för d-ligt att behöva bidra till kulturmordet och Nobelhsuet ABs uppförande av en betongkoloss mitt inne i Stockholms hjärta !

Nobelstiftelsen kunde börja med att sanera Vinterviken efter Nobels giftiga hantering. Det lär kosta bortåt 100 milj som staden säger sig inte ha medel till. Marken är kraftigt förorenad av arsenik och andra gifter. Nobelmedaljen har en baksida !


Gäst

#303

2015-02-18 20:53

Lägg Nobelmuseet lämpligt i Operahuset och bevara operahuset utan utbyggnad (och bygg ny opera, t ex i Masthamnen).
No Belle

#304

2015-02-18 22:42

Gå in och säg er mening här:

https://www.facebook.com/nobelhuset?fref=ts

 

eller här

http://www.nobelcenter.se/sv/2015/02/nobel-center-som-del-i-

Ju fler som säger ifrån desto större chans att stoppa mastodontbygget.


Gäst

#305

2015-02-21 10:31

Ett Nobelcenter passar bättre i Vinterviken
Jan Olof Bengtsson
Gäst

#306

2015-02-21 13:20

Den vackra anblicken av Blasieholmen från vattnet och Djurgården i öster, särskilt på sommaren med parken och grönskan bakom Nationalmuseum, måste också framhållas och betonas.

Kajflanör

#307

2015-03-05 11:15

Från Stockholms stads hemsida: "Marken där Nobel Center ska byggas är en av de sista obebyggda tomterna i centrala Stockholm. Marken har sparats för just en sådan publikdragande byggnad som Nobel Center."
1. Tomten är inte obebyggd.
2. Enligt exploateringskontoret finns inget beslut på att "marken sparats" just för en publikdragande byggnad.

Vidare skriver Staden att Nobel Center SKA byggas på Blasieholmen. Beslutet om Nobel center ska byggas eller ej tar politikerna först i höst ! F.n. ligger bara förslaget till detaljplan ute på samråd !!

Skamligt !!


Gäst

#308

2015-03-05 15:33

Brutal förstörelse av omistlig miljö där en gång regalskeppet Wasa byggdes.Tag fram Ferdinand Bobergs ritningar och låt det bli enbart Nobelmuseum och konferenscentrum; det (eller i värsta fall det aktuella men modifierade huset) kanske kan byggas där gamla FOA låg i kvarteret Garnisonen; nära den först planerade byggplatsen Nobelparken och gott om parkeringsplatser om man också river delar av Garnisonen som inte heller är omistligt. Nobelstiftelsen kan inte förstöra sitt goda rykte och urholka sin ekonomi med detta groteska och feldimensionerade Blasieholmsbygge där allt skulle ske under samma tak. Bibehåll prisutdelning i Konserthuset och festen i Stadshuset för fortsatt festivitas!


Gäst

#309

2015-03-08 12:03

varför vill man bygga ett 'kärnkraftverksliknande' bygge på en så vacker plats?? Varför vill man riva det så vackra o historiska Tullhus?? Jag kan inte för mitt liv förstå hur denna sk nobellstiftelse överhuvudtaget tänker-om dom tänker alls!!? Och vad gör våra politiker?? Liknar en gammal "Sovjetstat"!!

Gäst

#310

2015-03-09 06:47

Nu är det dags att bevara ett vackert Stockholm att inte ytterligare riva bort vårt Kultur arv, De som sitter och bestämmer verkar inte för att bevara det som övriga Europa gör, vi river när övriga länder bygger upp gamla byggnader. TÄNK OM.
Bo

#311 Bevara Blasieholmen

2015-03-15 17:42

Det finns ett skrämmande exempel på okänslig planering i Stockholms City och det är Stockholm Waterfront, granne med Stadshuset och Serafen.  Det är ett verkligt "eyesore" att ha denna monstrositet i blickfånget samtidigt med kulturbyggnaderna. I efterhand  har alltfler beklagat uppförandet av SW men nu kan inget göras för att slippa eländet.

Nu håller samma misstag på att begås - i strävan att få till "spännande" arkitektur med hjälp av prestigesökande finansiärer avser staden att tillåta ett bygge som kommer att skära sig mot omgivningen och, om det blir av, skapa olust och förargelse för stockholmarna.

Gör inte samma misstag igen!


Gäst

#312 Re:

2015-03-15 19:04

#1: -  

 håller med, vinterviken


Gäst

#313

2015-03-15 19:08

Gå in på Bevara Blasieholmen på Facebook, så att vi slipper Nobelstiftelsens planerade otroligt fula byggnad på Blasieholmen. Ansvarigs. tänk nu till och förstör inte vår fina stad. Placera detta skrytbygge på annan plats.

Gäst

#314

2015-03-15 19:14

Gärna nobelbyggn, dock ej på Blasieholmen.

Gäst

#315

2015-03-15 19:37

Bevara Blasieholmen och begrav dessa beslutsfattare i stället. Se hur Klara kvarteren försvann från vår historia.


Gäst

#316

2015-03-15 19:37

Förslaget om en "Nobelbyggnad" på Blasieholmen tycks vara, enl. min uppfattning, likvärdig med 1960-talets rivning av Klarakvarteren och förslagen om att lägga ned Beridna Högvakten,skärgårdstrafiken och riva Östermalms Saluhall - idéer som skulle gett långtgående konsekvenser för Stockholms Stad o dess karaktär. Förslaget är kortsiktigt och respektlöst mot stockholmare, enl. min uppfattning. Tror inte Alfred Nobel själv hade velat detta. Hela förslaget flyttar ju fokuset från priserna till en fråga om social status. Var ligger då värdet i själva Nobelpriset?
Nobelmuséet o dess organisation har redan en fantastiskt central plats i hjärtat av Gamla Stan.
Behöver de mer utrymme kan de väl söka sig längre ut från Stockholms City. Det har ju många statliga myndigheter fått göra.

Gäst

#317

2015-03-15 20:02

Stöder bevara blasieholmens planer till 100 procent

Gäst

#318

2015-03-16 07:05

Byggnadens skala och utformning bryter totalt mot både sin nära omgivning och den totala stadsbilden i Stockholms innerstad. Detta på ett sätt som förstör den historiska staden för oss invånare och det intryck våra allt fler besökare önskar sig. Därigenom motverkar byggnaden sitt syfte, samtidigt som den riskerar att underminera den ekonomiska grunden för det viktigaste, Nobelprisen i sig.

Gäst

#319 Det saknas något..

2015-03-16 12:28

Jag skrev under detta p g a att allt gått felaktigt till.
Varför skänker Sthlms hamnar bort Historiskt och fortfarande använt hamnområde till Ett museum som borde ligga i Vinterviken, där det hör hemma?
Och jag kan inte förstå hur kommuner numera får riva K och Q märkta byggnader, viktiga för kommande generationer.
Det gamla tullhuset är en viktig historisk byggnad som tillför Sthlm något. Dessutom likt de flesta gamla byggnader, är det gediget byggt. Till skillnad från allt smäck av glas och betong som byggs idag.
Det ÄR ett resurs slöseri utan like att riva sådana hus.
Det politikerna mfl vill bygga är inte bara fult, utan även för högt, det förändrar statsbilden för mycket.
De gamla husen i Stockholm skapar en trevlig atmosfär för de boende och är en magnet för "trivselföretag" som cafeer restauranger, konstnärer, och hantverkare och sist men inte minst, det Sthlm i turisters ögon är mest känt för : Båtliv.
Hur kan de styrande vilja ta bort det och ersätta det med en hög, kall, ogästvänlig, ej levande miljö som detta blir?
Vad jag förstår så finns det inte mycket att fylla museet med heller. Det är, tror jag, en konferensanläggning, ingenting annat.
Allt detta tyder bara på att kommunpolitiker i dagens Sverige inte tar hänsyn till opinion mot rivningar och förändringar av vackra och oersättliga miljöer som denna.
Jag vet inte hur många gånger jag hört turister säga att de kommer till Stockholm och Sverige, för att vi har så mycket gamla fina hus kvar och vad gäller Stockholm, för att det finns ett sånt levande maritimt inslag här.
Tar ni styrande bort det, blir Stockholm bara en i raden moderna städer, utan en särart.
Helt enkelt en stad som alla andra.
Hur svårt kan det vara att förstå det?
Det förstördes tillräckligt under 60 och 70 talen.
Jag vill gå så långt som att säga att jag tycker detta är rent kriminellt.

                                        Det måste saknas något hos de styrande. Något viktigt.

Och glöm inte..." bästa sättet att förgöra ett folk, är att krossa deras historia"

Det finns en annan grupp utanför Sverige, som håller på med sånt..


Gäst

#320

2015-03-17 09:53

Jag håller fullständigt med om de åsikter som framförs i uppropstexten ovan. Är mycket besviken på att man fortfarande inte förstår värdet av att låta sådana för Stockholms karaktär mycket viktiga områden vara ifred. Ser det som en mycket stor okänslighet när man på detta sätt tror sig vilja planera för en slags kreativ utveckling genom att pressa in nya spectakulära byggnader utan att se och ta del av vad man skulle skada och förstöra. Nya spännande byggnader och miljöer bör placeras där det inte förstör något av den mest värdefulla särarten vi har i Stockholm. Just sådana områden av historisk och lugn karaktär inne i staden är vad vi behöver värna om för att både behålla Stockholms särart och attraktionskraft utåt samt för att bibehålla en fin mänsklig miljö. Ett stort nybygge på denna plats skulle dels som redan sagts innebära rivning av de historiskt värdefulla husen samt förstöra den fina lugna kopplingen mellan Blasieholmen och Skeppsholmen. Lennart Wallin, Sollentuna

Gäst

#321

2015-03-17 15:30

En onödig koloss till byggnad. Ser hemsk ut från alla håll. Passar inte på Blasieholmen. Bättre att Nationalmuseum får bygga till lite.
Nobelfest passar bättre i Blå Hallen. Skulle ej fungera på Blasieholmen med bussar och bilar att leverera gäster.

Gäst

#322

2015-03-17 19:00

Jag skrev på för att tillsammans med andra stoppa en felstuderad och självförhärligande byggnadsvolym på denna plats. Det är hög tid att beslutsfattande politiker som för närvarande verkar i Stockholm i stadsbyggnadsfrågor, släpper prestigen och börjar lyssna på en i sakfrågor kunnig allmänhet.

Gäst

#323

2015-03-17 19:46

Skriv gärna och säg vad ni tycker på Nobel Centers speciella facebooksoda för projektet:

https://www.facebook.com/nobelhuset

 


Gäst

#324

2015-03-18 09:33

Blasieholmen bär på en ovärderlig kultur/historia för staden. Bromsa arkitekters oförmåga att ta hänsyn till allmänhetens vilja att utveckla sin stad.
Nobelplanerna är bra men verksamheten ska placeras i miljö.

Gäst

#325

2015-03-18 11:15

Området är ett av de få öppna rum som finns kvar i innerstaden och de hus och övriga fynd som nu finns där är av historiskt och publikt intresse. Här skulle kunna bli en MUSEIPARK och en KONSTPARK med restauranger och plats för människor att mötas och njuta av miljön. Buss och biltransporter till området skulle ytterligare korka igen det redan svåra trafikläget. Det tänkta Nobelhuset skulle förstöra hela Blasieholmens karaktär. Vem har rätt att beröva svenska folket sitt stadsrum - kan det säljas eller skänkas bort? Det borde vara förbud mot detta. VAd säger strandskyddlagen? Kan inte skönhetsråd m.fl bevara detta viktiga område? Hur har projekteringen kunnat pågå så länge utan att opinion har väckts mot denna olämpliga byggnation på denna plats, så viktig att bevara. Här kan även det tidigare varvs och hamnområdet utgöra en utmärkt angöringsplatsplats för den båttrafik Stockholm skulle må bra av att utöka.

Vilka är intressenterna bakom Nobelhusprojektet? VIlka är deras syften? Att förhärliga sig själva? Att tjäna stora pengar?
Kan det ev Nobelhuset säljas? Vem får då pengarna? Vem äger stadsrummet? Om stockholmarna inte vill ha detta hus på denna plats , vad kan de göra för att EFFEKTIVT sätt stopp för
hela projektet?
Det finns massor av andra lämpliga platser där ett nybygge av denna typ skulle kunna utgöra en tillgång. Även husets utformning är inte tillräckligt unikt för att motivera att det byggs överhuvudtaget.
Behöver vi verkligen ett Nobelmuseum på detta sätt?

Vänligen
AnnCha Lagerman