Läkemedelsverkets rätt att förbjuda örter som använts för hälsan?


Gäst

#926

2016-09-27 10:48

Därför att läkemedelsverket inte ska ha makten att styra över den alternativa medicinen!

Gäst

#927

2016-09-27 17:36

För att läkemedelsbolagen (som lobbat fram detta) inte är intresserade av vår hälsa utan främst av sina egna vinster. Jag har själv blivit hjälpt av örter vid bl.a sömnlöshet o hypothyreos

Gäst

#928

2016-09-27 20:19

Bla djävulsklo har använts i stora studier bla i varor för att öka blodcirkulationen för att förebygga prostatacancer . Märkligt om det är vida känt att det inte ska få användas?.. Är det Friskvård el sjukvård vi ska förespråka?

Gäst

#929

2016-09-28 16:49

Kemikalietillförsel i processande av örter kan inte vara hälsosamt. Människor har använt örter i flera hundra år och mått bra av de rena örterna i olika former

Gäst

#930

2016-09-28 18:07

Det ar ju helt sjukt vilket samhalle vi lever i. Allt som spelar roll ar pengar och storforetagen. Nu racker det innan ni har brant upp hela planeten och forgiftat allt liv!!

Gäst

#931

2016-10-15 07:39

Jag har egen erfarenhet av att örter botar. Vi borde ha en sjukvård som behandlade med örter istället. De konstgjorda medicinerna förstör de goda tarmbakterierna och innehåller farliga färgämnen. Det skulle vara intressant att få höra hur de resonerar både på läkemedelsverket och socialstyrelsen när de tar sina beslut. Vad är de för människor ? Tjänar de pengar på läkemedelbolagens produkter ? Är de gamla stofiler som inte kan bita i det sura äpplet och erkänna att de gjort fel. Hur hamnar man i socialstyrelsen ? Måste man lova att ha de " rätta " åsikterna.

Gäst

#932

2016-10-17 17:44

Lagar som på detta sätt inskränker på människors fria vilja att få nvända alternativmedicin är förkastligt. Ett maktspel som är ytterligt skrämmande!

Gäst

#933

2016-10-17 17:56

Jag är så trött på att pengar får styra. Läkemedelsindustrin styr läkarna och läkemedelsverket som i sin tur får sjuka människor att stoppa i sig mediciner som läkemedelsindustrin tjänar mest på osv. Naturens apotek är gratis. Och det är ju inte bra. Att man kan bli läkt och frisk av det som finns att plocka och använda vill myndigheterna gärna förbjuda. Varför? Knappast med omtanke om människor som är sjuka, snarare mutade av dom som tjänar pengar på saken.

Gäst

#934

2016-10-17 18:18

Pga allvaret, vad man blir frisk av är inte det viktiga. Att man blir frisk är det viktiga.
All medicin har sitt ursprung i naturen.
Även vi.
Girighet efter pengar på andras bekostnad är inte bra för någon.
På tal om sjukdom.
Jenny Sporrong

#935

2016-10-17 19:35

Förfärligt! Detta handlar detta om den enorma läkemedelsindustrins makt och dess ekonomiska intressen. Örter är det mest naturliga för kroppen. Inom den kinesiska medicinen använder man örter och akupunktur sedan många tusen år och där har man ett holistiskt sätt att se på vad sjukdom är och varför sjukdomen uppstår. Kropp, själ och ande.


Gäst

#936

2016-11-16 07:43

Orättvisa. Maktmissbruk. Läkemedelsverket får göra vad som helst men sätter käppar i hjulet för KAM. Vårt gemensamma mål borde vara att folk blir friska!!!!
Farmaceut

#937 Trött på idioter

2017-03-29 11:50

Som farmaceut måste jag ändå slå ett slag för läkemedelsverket och förklara för er outbildade människor vad de vill. Läkemedelsverket finns till för att kontrolera läkemedel så de är säkra för patienterna och så läkemedlet fungerar. Tycker ni det är rimligt att ni går till en läkare och hen förskriver ett homeopat-läkemedel som det inte finns några som helst belägg på att det fungerar?
"Ta det här, en gubbe i Kina har ätit det här i 50 år och han tror det fungerar. Men låt mig bara späda ut det 1000 gånger så det inte finns någon substans kvar. Sååå du kommer bara dricka vatten. Men det funkar nog..." 

Jag blir så trött på outbildade människor som lägger sig i diskussioner som de inte har med att göra! 

Vet ni varför det heter naturläkemedel?
För hade det fungerat hade det kallats läkemedel. 

Carro

#938

2019-12-27 12:11

Märkligt att förbjuda örter. Då borde man väl rimligen förbjuda cigaretter och snus - som vi ju VET är skadligt för kroppen?!?!?!

ratm

#939 ordlekar

2019-12-27 15:11

Att myndigheter och lagar styrs av händer från den privata sektorn är något som alltid varit och kommer aldrig att försvinna tyvärr, demokrati är en illusion som tyvärr dom flesta är så indoktrinerade av att det är svårt att övertyga massan. 

Men det fina är att spelet går att spela emot då det enda som sätter gränser är ord i en lagbok som ska tolkas, och just där går det alltid att hitta hål.

Ta snus t ex, som blev förbjudet i resten av EU där man genom uppenbar korruption oavsett en offentlig mutskandal drev igenom. Större bolag än lilla Swedish Match kunde få igenom sin vilja, och även här var det faktiskt läkemedelsföretagen som ville stoppa snuset, varför? jo för det finns risk att man väljer snus istället för sluta-röka-produkter som tillverkas av läkemedelsföretagen.

Men man kan köpa snus i EU idag, lagligt. Hur? Jo man ändrar bara produktbeskrivningen till tuggtobak, för tobak i sig är inte olagligt. Det enda sättet att stoppa är att man förbjuder råvaran, och det kommer aldrig att hända.

Samma med naturliga "läkemedel", även här kan man leka med ord i sin produktbeskrivning för att kringgå lagen.

Namninsamling och protester i all sin ära, men det kommer inte leda någon vart tyvärr, men fortsätter man sälja sin produkt genom att lura systemet och slår tillbaka där det verkligen känns så kommer dom till slut göra sina misstag med att försöka bannlysa så hårt att det skakar samhället så alla hör.. och då får dom problem!

Sven Bennon Bira

#940 5 år!!!??

2019-12-28 10:03

Jag undrar VARFÖR ingenting har hänt med denna namninsamling på 5 långa år!!! Skapades 2014 och ligger fortfarande kvar i december 2019.

Borde den inte redan ha lämnats in till berörda?

När jag försöker kontakta skaparen får jag bara upp ”error”-meddelande!

Det här luktar tyvärr åsiktsregistrering lång väg...