ALLERGIVÄNLIGA TÅG

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition ALLERGIVÄNLIGA TÅG.

Järnvägspersonal

#1

2013-12-29 20:15

Tyvärr kommer det nog aldrig gå att anpassa en vagn eller avdelning för alla allergiker.
Man kanske vill ha hårspray på sig även fast man inte tål jordnötter? Man kanske råkar ha med någon mat som innehåller nötter även fast man är allergisk mot djur. Att en sån här insamling skulle påverka alla Sveriges tågbolag är också ganska osannolikt. Men försöka går ju alltid.
Allergikermamma

#2 Re: Lite är bättre än inget...

2013-12-29 20:21

#1: Järnvägspersonal -

Om man kan anpassa för pälsdjursallergiker borde man kunna anpassa samma vagn för nötallergikerna. Eller hur? Det är ju inte längre tillåtet att röka ombord på vare sig tåg,flyg eller färjor. Det knorrades i början om det med. Vill man så kan man!


Gäst

#3

2013-12-29 21:16

Även liggvagnarna behöver dammsaneras eller bytas ut mot nya! Som allergiker är gamla madrasser och otvättade filtar inte ett tänkbart alternativ.
nästa station migrän

#4

2013-12-29 22:15

Toppenbra initiativ! Jag skulle definitivt välja en sådan vagn för att slippa få huvudvärk/migrän av alla starka parfymer som är svåra att undvika i vanliga vagnar.

Gäst

#5

2013-12-29 23:20

Det ska vara tillgängligt för alla! Det finns ju hjälp att få om man sitter i rullstol. Då ska det väl finnas hjälp att få som allergisk? vi är så mååånga med allergi och förtjänar lika mycket respekt som någon annan med funktionshinder.

Gäst

#6

2013-12-29 23:54

Be bolagen att sluta med försäljning av luft burna allergener skulle underlätta resandet och minska riskerna.
Stina

#7 I-landsproblem!

2013-12-30 06:52

Inte allergi. Det är ett livsfarligt problem.

Men att VILJA ha hårspray är inte samma sak som att man måste ha det under sin tågresa som pågår i några timmar.

Jag är också säker på att de som väljer att sitta i sådana vagnar har en förståelse för andras allergier utifrån att man har erfarenhet från sin egen och dessa problem. Vi allergiker tenderar helt enkelt att vara lite mer omtänksamma mot andra och kunna rucka vår egen bekvämlighet i ett par timmar för att hjälpa någon annan att kunna åka tåg… ;)

Jag blir helt vansinnig av det här för SJ har ju skapat tysta vagnar och tar sig tid att tjata om det hela tiden. Men hittills har jag inte sett någon dö av mobilprat även om det ibland får mig att vilja döda någon. ;)

Gäst

#8

2013-12-30 07:43

Jag själv har luftburen nötallergi och vet vilket helvete det är!

Gäst

#9

2013-12-30 08:52

Bra på alla sätt!
Lina

#10

2013-12-30 10:34

Fantastiskt bra initiativ! Har man skickat denna vidare till tågbolag och andra som kan tänkas vara berörda?
Kämpa på!

Gäst

#11

2013-12-30 16:03

Det är en självklarhet att förbjuda dessa allergener! Självklart är också, att medmänniskorna respekterar det som kan få så ödesdigra konsekvenser.

Gäst

#12

2013-12-30 16:37

Som jordnötsallergiker sympatiserar jag med detta upprop. Känns alltid lika kul att behöva spana efter allt som kan tänkas innehålla jordnötter och informera folk att de inte kan äta sin nyligen inköpta eller medhavda reskost. Likadant är det på biografer numera.

Gäst

#13

2013-12-31 18:07

offentliga färdmedel spec. om man beställer biljetter bör gå samordna så att även allergiker kan åka med

Gäst

#14

2014-01-02 08:33

Det är skrämmande när man säger åt någon resenär att inte öppna påsen med nötter.. för det kan finnas nån med allergi på tåget.. och man får till svar.. ja men jag tål i alla fall nötter.. så det är deras problem om dom är allergisk eller inte.. dom får väl stanna hemma då.. får man till svar.. (skrämmande med detta uttal från en dam tycker jag)

Gäst

#15

2014-01-02 13:03

Det är så mycket som inte syns i luften som gör andra sjuka! Rök, dofter från sköljmedel... ALLA måste kunna få andas och vistas ute i samhället!
Ren luft stänger ingen ute!
Agneta

#16 Re:

2014-01-02 13:11

#1: Järnvägspersonal -

Hoppas att det är få som jobbar inom järnvägen som tänker som du!!  Folk måste få upp ögonen. Vi som blir sjuka av dofter accepterar självklart att inte äta jordnötter eller ta med en hund. När man VET hur sjuk någon kan bli, så är det lätt att acceptera. Grejen är ju att vi som inte tål dofter eller nötter borde ha samma självklara rätt till TILLGÄNGLIGHET FÖR ALLA!!!  Vi vill också kunna arbeta och vara ute i samhället på samma villkor som dom som  är beroende av rullstol eller annan assistans!  
Jag är också övertygad om att den som inte tål jordnötter avstår från hårsprayen för att kunna åka tåg utan att behöva riskera sin hälsa!!


Gäst

#17

2014-01-02 13:22

JAg är bakom er till 1005! jag har själv EXTREM allergi mot alla slags nötter och jordnötter. även parfym och hårspray och jag har ofta skit svårt att åka både buss och tåg pga detta. SKIT BRA!

Gäst

#18

2014-01-02 13:34

Eftersom jag är Doftallergiker och inte klarar att vistas i utrymmen tillsammans med cigarettrökta personer, parfymerade och hårsprayade. Dessutom har jag vänner som dessutom är jordnötsallergiker som jag även åker tåg med.
Kan man få en hel Nyårsfest på 60 personer med blandade åldrar att avstå parfymer, vilket hände mig i år, ( hurra för fina vänner!!)så tror jag att SJ kan att förstå att allergivagnar är av vikt. Dessutom kanske taxi och färdtjänst inför allergibilar 2014, om SJ hjälper till i förståelsen för oss.

Gäst

#19

2014-01-02 13:50

Självklart ska alla åka tåg oavsett om man är allergisk eller inte !

Gäst

#20

2014-01-02 14:12

Personligen har jag små problem med rök från tobak men inte så illa men tycker fortfarande att allergiker ska kunna åka tåg utan massa problem med sina allergier.

Gäst

#21

2014-01-02 14:44

Jag har ett 5 årigt barnbarn med jordnötsallergi och önskar att han skulle kunna leva som alla andra.

Gäst

#22

2014-01-02 14:50

Allergier är också en funktionsnedsättning!

Gäst

#23

2014-01-02 14:52

Har själv tänkt på att det här skulle vara superbra. Jag själv har inga farliga matallergier, men irriterande när man som pälsallergiker placeras närmast möjligt mot djurutrymmet i en vagn. En ynka dörr som konstant öppnas hjälper inte särskilt mycket.

Gäst

#24

2014-01-02 15:36

Ta gärna bort citrus också! Det är jätte jobbigt när folk omkring äter det. Jag får kliande ögon av det och svårare att andas.
Ialotta

#25

2014-01-02 15:49

Suveränt initiativ!
Jag hoppas på resultat!

Med vänlig hälsning, Christèl själv nötallergiker samt
mamma till Ylwa med allvarlig nötallergi.