Bort med aversiv hundträning från TV!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bort med aversiv hundträning från TV!.


Gäst

#101

2013-11-11 16:59

Bort med aversiv träning!

Gäst

#102

2013-11-12 00:05

Nödvändigt för våra hundars bästa.

Gäst

#104

2013-11-18 17:26

Jag har skrivit under och håller helt med i sakfrågan. Dock tror jag att det skulle gynna upproret om texten formulerades om. Nu är den plottrig och lite rörig. Kort men kärnfullt och att kanske trycka på djurskyddslagen?
Vic

#105 Re: Re: Re:

2013-12-03 10:43

#19: Maria - Re: Re:

Genom att börja på avstånd så att hunden inte behöver göra sitt utfall. Jag börjar aldrig ett träningspass på nära håll där hunden går upp i stressnivåer så att den blir blockerad. Så länge man har koll på vilket avstånd som krävs så kan man träna med godis,leksak,mys eller röstberöm så att hunden känner sig duktig. I så kallat "skarpt läge" antar jag att du tänker på utanför träningen när man kanske råkar in i en situation som hunden inte klarar av. Då skulle jag säga att bara vänta ut att "faran" går vidare så att man kan fortsätta. Absolut inte ömka i det läget bara. Väldigt effektivt är att gå gemensamt men med ordentligt avstånd så att den som hunden skäller på inte försvinner bara för att hunden skäller utan att man går tills hunden lugnat sig och att man sen svänger av. "Skvallerträning" är väldigt effektivt så kolla upp det.

www.sundhund.net


Gäst

#106

2014-02-15 08:38

Är glad att någon har tagit tag i detta. Varje gång jag själv har kurser så får man frågan "vad tycker du om Cesar Milan?" och det går en lektion i att förklara varför hans metoder är förbjudna på mina kurser.
Ingrid Lingmark

#107

2015-05-25 19:21

Att bli ovänligt bemött är stressökande. Stress är alltid bakom reaktioner som det vi tolkar som aggressivt beteende eller rädsla. Skapar vi stress hos hunden, så får vi symtom på det. När det gäller gränssättningar/korrigeringar så kan de vara vänliga. Att erbjuda ett alternativ som en aktivitet, mat eller leksak är INTE stressökande. Ett ovänligt bemötande är stressökande. Stress stänger ner kommunikation och inlärning, man ska ha tunnelseende vid stressförhöjning. Att vara ovänlig mot hunden omöjliggör utveckling som en konsekvens. Personligen har jag levt med egna hundar länge och haft ett otal ablivningshotade eller bara stökiga hundar som fungerat dåligt i sin tidigare miljö och jag har konsekvent fokuserat på det som fungerar och lyft fram det. Varje hund har blivit trygg och funktionell utan att ha fått tydliga begränsningar. Titta här istället är mitt motto, funkar garanterat. 


Gäst

#108

2015-06-04 06:19

Hundar ska bemötas med respekt o inte med tvång !