Rädda Haninges kulturpark

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Haninges kulturpark.


Gäst

#26

2013-06-25 12:06

Det är ett nödvändigt och bra intiativ. Lycka till

Gäst

#27

2013-06-26 10:37

!988 kämpade Ultra huset ROJ Levande Zon mlf mot exploatering och om deras existens i lokalerna och fick den här kulturparken med Roj och några hus till. det var feta rubriker i tidningarna då Ultra huset var ockuperat och tumult i kommunen,,,ska det här bara glömmas bort, roffas bort, nä jag säger bara U.B.F

Gäst

#28

2013-06-26 10:41

?
?

#29 ?

2013-06-26 10:41

?
ba i 7an

#30

2013-06-26 15:51

Gamla Folkets hus. Låt FOLKET bestämma över FOLKETS EGET HUS och tillika Gula Villan !!
teateramatör

#31 Re:

2013-06-27 18:15

#4: -

Kan bara stämma in i vad du berättar. Min tid på RoJ var fantastiska under tonåren. Stärkte min självkänsla på scen. Hur många ungdomar idag skulle inte behöva det. Kultur,teater,musik allt behövs. Riv inte nåt som Haninge ska vara stolta över. G:a Folkets Hus har historik i väggarna. Min far var komunpolitiker och jag fick möta flera politiker på den tiden. Ingen ville ha bort G:a Folkets hus. Nils Listam(?) bodde tom i huset på den tiden man visade bio. Förstår ni vad ni håller på med.Vi tog striden förra gången dårskap ville ha bort RoJ. Vi segrade då och vi kommer segra nu också.

Länge leve kulturen

Per-Arne Sondell
Gäst

#32 Re: Staffan Holmberg

2013-06-27 18:20

#23: Staffan Holmberg -

Heja Staffan. Hoppas du kan påverka dagens politiker på det sätt du arbetade för kulturen på -90 talet.

Alla politiker i Haninge borde läsa denna sida. http://www.haninge.se/Kulturkulturhuset/Upptack-Haninge/Kulturmiljovard/Kulturhistoriska-miljoer/Nr-09/

 


Gäst

#33

2013-06-29 11:14

Prinsesspartiet stöder detta!

partiledare Frej von Fräähsen
www.prinsesspartiet.se

Gäst

#34

2013-07-01 15:08

www.prinsesspartiet.se

Gäst

#35

2013-07-02 03:18

Är tidigare Haningebo sen år 1966 och stöder gärna iden att Gamla Handens folkets ska finnas kvar

Gäst

#36

2013-07-17 08:30

Det vore en stor tragedi om denna fina park med dess fina Folkets Hus skulle demoleras. Det får sannerligen vara nog med exploateringen nu. Så mycket fin teater framförs där, och självaste Zarah Leander harframträtt där.

balloo

#37 Hörnstugan

2013-07-17 13:49

Jag bodde med min familj i Hörnstugan mittemot folkets hus min pappa var skräddare men den brändes upp för sjukhuset så låt något vara kvar.....
Tommy Simonsen

#38

2013-07-29 20:10

I dessa semestertider reser folk iväg för att besöka unika platser i Sverige och världen. Platser som har bevarats genom historien. Man förundras över bebyggelsen i Visby, stadskärnor i Italien med mera. Men i Haninge vill man riva den sista resten av Handens historiska bebyggelse. Det kan vara läge att tänka sig för. Klarakvarteren slaktades och det är det många som sörjer idag. Almarna räddades och det är det många som gläds åt i dag.
Jag är uppvuxen i Handen/Haninge och bor här fortfarande och mig veterligt har inga Haningebor bett om "en sammanhängande stadskärna" från Handen till Vega.
Detta är politikerhybris av samma art som ver på gång för cirka tjugo år sedan är Haninge Strand skulle byggas ute vid Årsta.
Det stoppades - låt oss hoppas att det blir samma sak med dessa planer.
Göran Uhlander

#39 Kultur ROJ

2013-07-30 08:05

Det är kanske de här frågorna som de styrande i kommunen egentligen borde lägga ner sin energi på.

Kanske försöka skapa mera och fler positiva värden. Bl.a. kulturella värden så som att låta Haninge kulturpark få fortleva.

Ex.v. skapa större möjligheter för ungdomlig kulturell verksamhet i stället, kanske börja att värdera kulturen på ett mer riktigt värdemässigt sätt.

Sverige har och har haft ett mycket stor kulturellt verksamhet över hela världen från Japan, Kina, Europa, Australien till USA bl.a. inom Rock och Populärmusik,dans och konst, sedan sjuttiotalet.

Frågan är om inte det är ett både kulturellt och ekonomiskt värde?

Om vi ska fortsätta med det?

Ska då inte Haninge vara med på det tåget i framtiden?

Vi ska kanske slå igen Torvallabadet så slipper våra ungdomar ha förebilder så som Sahra Sjöström t.ex.

Nä, vi får nog ta och tänka igenom de här frågorna ordentligt, PEAB och SKANSKA överlever säkert ändå.

Så vem företräder de kulturella intressena i vår kommun?

Staffan Holmberg (S) gör ju det.

Martina Mosssberg (M) hoppas jag i alla fall har de ambitionerna.

Hoppas verkligen att flera av våra politiker verkligen vill det samma.

 




Gäst

#41

2013-08-18 10:59

Låt bli det vi har!

Gäst

#42

2013-08-18 20:53

Denna kulturpark behövs av flera skäl.
Bland annat behövs detta bevaras för att vi vill känna en tillhörighet till det gamla Handen, som det en gång har varit.
I dagens läge är det viktigt att ge ungdom en möjlighet att umgås tillsammans kring ett gemensamt intresse,
och att kunna utveckla sin kreativitet.
Tom

#43

2013-08-30 11:13

Jag har spenderat tusentals kronor på Gula Villan på spelningar där. Det är en ovärderlig del av min tonårsperiod, och så är det för många andra också i min ålder och som är äldre än mig. RoJ är liksom Gula villan - en viktig sak som gör Haninge unikt. Haninge är för vackert och speciellt för att utvecklas till en liten miniatyr av en storstad. Vi har allt som gör oss unika med vårt kulturliv, gula villan och hur varierat samhället är. Det är något vi ska bevara!
Christine
Gäst

#44

2013-08-30 11:59

Bra och starkt att gå ut och försvara Haninges vackra kulturpark! Att stå upp och kämpa!
Ett förslag: Går det att få parken K-märkt?


Gäst

#45 Re:

2013-09-02 12:41

#44: Christine -

Hej Christine,

Det verkar som att senaste gången ett rivningshot mot parken avvärjdes lämnades det in en ansökan om en K-märkning av området. Denna ansökan godkändes av Länsstyrelsen, men skrevs sedan inte under av kommunen. Vad detta kan bero på kan man naturligtvis spekulera om, men vis av tidigare erfarenheter är vi tämligen övertygade om att det var för att man från kommunens sida inte ville ge upp tanken på att i framtiden få exploatera kulturparken....


Gäst

#46 Kommunalgrått i Haninge

2013-09-05 08:24

En rad personer har köpt hus med utsikt över RoJ och kulturparken. Troligen gjorde de det för att de tyckte om det de såg. Ska de nu tvingas byta den utsikten mot fler hus och bilvägar så kan man undra vad som händer med värdet på lägenheterna och trivseln för de boende.


Vad som händer med trivseln för alla kulturintresserade haningebor är lätt att räkna ut. Vi stannade lojalt kvar och betalade, med skattepengar, notan efter den kostsamma renoveringen av Brandbergen. Vi har lojalt stannat kvar trots att Haninge inte har Sveriges bästa vitsord som boendeort. Vi har stannat och gjort vår hemkommun till den kreativa, inspirerande plats på jorden som den är för oss på RoJ och för vår stora publik. Lägg sedan till gamla/nya/kommande aktiviteter som museum, konstutställningar, spelmansstämmor, julmarknader mm så har de flesta haningebor glädje och nytta av kulturparken. Vad blir kvar om den tas bort? Samma grå, ointressanta sovstadsmiljö som tusen andra i Sverige. Då finns det inte längre någon orsak att välja att bo i Haninge enligt min mening.


Jag börjar tro att benämningen "kommunalgrå" har fler orsaker än färgen på miljonprojektets väggar.
HJÄLP TILL ATT BEHÅLLA HANINGES FÄRG! GÅ MED I DEMONSTRATIONEN MOT KULTURELL NEDRUSTNING OCH TRIVSELFÖRSTÖRING!


Gäst

#47

2013-09-05 08:29

Att värna om gamla tider samt att främja dagens kultur väger tyngre i alla lägen än att öka tillgängligheten för fordonstrafik - människan i fokus.
Rosa la Tatula

#48 Öppet brev till våra politiker

2013-09-10 09:51

Svensk lag och uppfostran förbjuder mig att uttrycka mig i klarspråk när det gäller den politik som lett fram till ett nytt hot mot kulturparken - ett hot som vi trodde var avvärjt när Länsstyrelsen ville Q- och K-märka Gamla folkets hus. Men uppenbarligen känner ni, som jag uppfattar ert agerande,  i Haninges kommunstyre inte någon respekt vare sig för vår historia eller för vad Länsstyrelsen tycker. Vi har varit med om det förr. Kommer ni ihåg Klarakvarteren som man jämnade med marken. Jag vill uppmana er att tänka på vilket betyg den rivningen, och de politiker som genomdrev den,  har fått av eftervärlden!

Om man genomför rivningen känner man, som jag ser det, heller ingen vördnad för en av de kanske mest värdefulla tillgångar som Haninge har, en levande, vibrerande kraftkälla för innevånarna, ett ställe där gamla och unga träffas av egen kraft, inte för att "vårdas", "förvaras" eller "hanteras". En levande kraft som kommer från haningeborna själva, inte från politikers agerande.

Vet ni vad teater är? Teatern fostrar ungdomar till individer som fungerar såväl enskilt som i grupp, som tar ansvar för sina uppgifter, passar tider etc etc. Teater kräver allt detta och med en publik i foajen finns inte utrymme för att göra skillnad på gammal och ung. Alla måste göra sitt och alla blir tagna på allvar och känner sitt värde.

Allt detta tränar egenskaper som är värdefulla även för näringslivet. RoJ är därför en bra skola för framtida yrkesliv förutom att det är en plats för fritidsaktiviteter. RoJ-ungdomar kan och vågar tala för sig och har därmed en konkurrensfördel i arbetslivet. Om ni vill kommunens bästa, vilket jag förutsätter, så tar ni tillvara den kraft som finns och stödjer istället för att stjälpa.

RoJ betyder för mycket för mig, och för mina kamrater i föreningen, för att jag stillatigande ska låta er ta ifrån oss det hus vi alla älskar och vårdar. Jag kommer att motarbeta en rivning av Gamla folkets hus och det jag menar är en vandalisering av vår kulturpark. Jag kommer inte att rösta på något parti som vill genomföra rivningen och jag uppmanar alla haningebor att protestera på samma sätt.


Gäst

#49

2013-10-03 14:53

Vi måste jobba mycket för att rädda denna
kulturhistoriska plats.

Gäst

#50

2013-10-13 14:14

Självklart att det vackra kulturområdet skall bevaras.