Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Sluta avliva katter med mina skattepengar!.

Hittekatter iFokus

#626 Re: Re: Re: förvildade katter

2013-10-15 18:04

#624: - Re: Re: förvildade katter

Du skriver följande:

"Hej! Jo de är hemlösa tamkatter som blivit förvildade, och katter som fötts ute i det vilda av hemlösa tamkatter. Dom är väl ännu vildare kan man tänka, Som jag menar.Jag bor ute på landsbygden och har stor gårdsplan med uthus å lite sånt. Det stryker alltid nån katt här, bl,a, grannens och sen nån till å jag måste säga jag är bara glad åt dom. För jag ser inga råtter här. Men här för några år sen så hade granntanten inte nån koll på sina katter hon hade en massa okastrerade katter,och dom sprang ju ute o para sig givetvis. Följden blev ju att man hade en massa halvvuxna vildkatter som sprang omkring. Jag fick låna några kattfällor som en hade tillverkat, det är bara en låda med en falllucka där det finns en godbit i katten går in och vips faller luckan igen. Jag lyckades faktiskt fånga in och avliva varenda katt. Kan sägas att tanten  har avyttrat dom flesta katterna och har numera bara ett par katter kvar och dom är kastrerade. Så nu inga problem. Men det är klart det var ju inte nå många katter mot dom 150000 som det skrevs att det fanns, då går det nog åt många kattfällor, lite besvärligt kan jag tänka mig".

Det går inte att jämföra den här tantens ägda katter med hemlösa katter i en koloni. Katter som lever och matas av människor är inte förvildade (det du kallar vildkatter). De kan möjligtvis vara skygga mot andra människor vilket även många riktiga tama katter kan vara. Bedrövligt att inte katterna kastrerades. Tråkigt att de skulle behöva bli skjutna. Problemet hade kunnat lösas på ett bättre sätt. Enligt djurskyddslagen kan man som markinnehavare låta avliva katter om man förvissat sig om att dessa är hemlösa (men det var ju inte dessa katter). Det finns därutöver en massa saker som ska uppfyllas för att du själv får lov att göra det.

Om du tror att du kan skjuta ihjäl alla Sveriges hemlösa katter är du ute och cyklar. Det har ingen lyckats med trots att avskjutning varit den enda metod som förekommit i vårt land. Som jag skrev ovan har vi nu mer hemlösa katter än vad vi någonsin haft. Det du gör när du skjuter är att röja de tamaste minst rädda katterna ur vägen och på så vis förbättra livsbetingelserna för de skyggaste katterna som sedan förökar sig ännu mera så att antalet snart är status que.  Det du lyckats med är istället att öka skygghetsgraden för katterna i kolonin. Alltså förvärrat situationen. Det verkar ju även som nämna kattägare hade kvar katter efter dina skjutmanövrar som hon sedan kastrerade.  Kastrering är det enda som fungerar. Både vad gäller ägda katter och katter i koloni.


Gäst

#627

2013-10-15 18:20

Helt onödigt det finns de som vill o kan ta sig an en katt....

Gäst

#628

2013-10-15 18:22

Onödigt sterilisera dem ge dem till den som vill ha en katt...
Kattens 57

#629 Re: Re: Re: Re: förvildade katter

2013-10-15 18:35

#626: Hittekatter iFokus - Re: Re: Re: förvildade katter

Hade inte damen kastrerat de kvarvarande katterna,så hade man fortfarande fått hålla på med det vidriga ihjälskjutandet eller hur?Så nog måste väl kastreringen gjort sitt?Kastrering är det enda som hjälper!Och enda humana lösningen!


Gäst

#630

2013-10-15 18:53

Självklart skriver jag under!

Gäst

#631

2013-10-16 06:26

Tråkigt med slakt av djur för att ingen hinner ta reda på ägarförhållanden.

Gäst

#632

2013-10-16 21:02

Vill verkligen inte att katter skall avlivas dom blir ganska snabbt sociala när man har fångat dem och dom har kommit till jourhem

Gäst

#633

2013-10-17 22:11

Mina skattepengar skall användas till att hjälpa människor och djur!

Gäst

#634

2013-10-17 23:34

nu får det vara slut på avlivning på oskyldiga katter

Gäst

#635

2013-10-18 01:58

Katterna undersöks inte efter id-nummer, chip, om de tillhör någon, om de ens är sjuka och om de isåfall kan räddas samt omplaceras, osv. Katterna skjuts på sikt om de inte har halsband på sig (de kan ha tappat halsbanden eller inte ens bär något), samt om halsbanden inte syns. Därav kollar de inte efter id-märkning eller om de har ett hem. Katter är familjemedlemmar, min katt är som min baby. Detta är oerhört respektlöst och hjärtlöst. Det är ingen långsiktig lösning. Eskil Erlandsson borde istället för massmord införa lag om kastrering och id-märkning, samt reducera om inte förbjuda avel. Kastrering är det enda som fungerar mot överpopulation och inga hemlösa katter hade funnits om människor tog sitt ansvar.

- Pauline Dvorak

Gäst

#636

2013-10-18 05:22

Varför skulle detta vara ok! :(

Gäst

#637

2013-10-18 05:34

Detta är allt annat än ok! :(

Gäst

#638

2013-10-18 09:22

jag hoppas verkligen att de blir ett stopp på detta alla har vi rätt att leva djur som människa

Gäst

#639

2013-10-18 12:30

Allt är människans fel som ej tar sitt ansvar för den katt dom köper/tar till sej.Ansvaret gäller hela kattens liv !! Inte bara när den är en gullig liten kattunge :( Så ta hand om den o kastrera den så slipper det bli så många stackare som far illa.
Alla har rätt att leva härliga o bra kattliv med ett hem/mat o kärlek.Om du ej är beredd på ansvaret hela kattens liv tycker jag att du endast ska ha ett gosedjur :(

Gäst

#640

2013-10-18 15:46

Kattens status måste höjas, katter är inga slit och slängdjur som ska födas eller kastad ut när man människor tröttnar !

Gäst

#641 Re: Re: Re: förvildade katter

2013-10-18 16:55

#624: - Re: Re: förvildade katter

vadfan gjorde du med dom stackars katterna som INTE BEHÖVER DÖDAS utan kunde bli omplacerade till katthem?! hur avlivade du dom? med lugnande och spruta hos veterinären, som avlivning faktiskt betyder? knappast va? du är ju vidrig. hur kan du döda oskyldiga söta katter? de är familjemedlemmar precis som hundar. det finns ALLTID ett alternativ till avlivning/mord. det finns katthem, det finns många som är stödhem (jag tex), det finns folk som bryr sig. hur kan du vara säker på att ingen av dem tillhörde någon (förutom tanten som faktiskt ägde dom)? passa dig så du inte går och dödar min katt. www.kks.nu. kontakta dom nästa gång du tänker döda stackars katter. totalt oacceptabelt och väldigt respektlöst! är inte deras liv värda någonting eller? hur kan du leva med dig själv?


Gäst

#642

2013-10-18 19:05

Jag skriver under!

Gäst

#643

2013-10-18 19:14

Fy faaan när ska dom sluta att döda djur? Låt djuren få leva. Blir både ledsen och förbannad

Gäst

#644

2013-10-18 19:19

Omänskligt!
Tre

#645 Re: Re: Re: förvildade katter

2013-10-18 19:19

#624: - Re: Re: förvildade katter

Du behöver väl inte skryta om hur många katter ni avlivade tycker du är grymt elak, borde göra samma sak med dig. Man kan hitta hem åt dom med och så kan man kastrera dom så det inte blir flera katter som springer ute. Men den rasen som förstör öär vi mäniskor så inte helt fel om katterna tog död på oss vi är ju bara ohyra


Gäst

#646

2013-10-18 21:59

det här är så sjukt. Jag vill inte vara med och betala för det.
Me me me

#647 Faaan ta monstrena som avlivar katter!

2013-10-19 09:13

Är stor djurvän älskar allt levande på den här jorden. Tycker alla har lika stor rätt att få ett liv. Tänk om man tog död på alla hemlösa för att dom inget hem har där i finns små barn som lever så. Tänk om man dödade alla dom och menade att dom inte ska få leva eftersom dom inte har ett hem att vara i. Självklart skulle det bli fart på hela Sverige då, men vad då öppna en massa hem för dom hemlösa katterna där dom sedan får egna hem till familjer som borde utredas innan dom får katten. Och till alla jävlar som skaffar sommarkatt och sedan sticker från dom, se till att dom blir kastrerade så det inte blir fler hemlösa katter som far illa. Det är för jävligt att man är med om att döda katter. Och Sverige ska vara så präktiga då det gäller allt. FAr och flyg era monster
Hittekatter iFokus

#648 Inatt gick vi över 10.000 namn!

2013-10-19 09:30

Idag får vi fira lite eftersom namninsamlingen inatt gick över 10.000 namn! Tack alla som stödjer namninsamlingen och katters rätt till sina liv.


Gäst

#649

2013-10-20 07:21

Lägg mina skattepengar på TNR istället. Trap Neuter Return!

Gäst

#650

2013-10-20 08:18

Fyfan hur kan man göra så emot katter som har lika mycket rätt att leva som vi människor men då kan vi väl avliva människor oxå som har olika bekymmer och problem så ser jag på saken



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...