Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Sluta avliva katter med mina skattepengar!.


Gäst

#551

2013-09-28 19:09

Vad gör att en katt är mindre värd, att en katt inte ska få leva, att en katt "bara är en katt" och inte kan få ett hem, någon som älskar den, en katt är inte "BARA" utan ett liv som längtar efter kärlek, sätt dessa pengar istället på att kastrera så blir det inte fler katter.... hade jag haft plats tid och möjlighet hade ALLA fått komma till mig, nu finns inte den tiden eller möjligheten :/
Sessan

#552

2013-09-28 19:29

Utopi att tro att avskjutning av hemlösa katter skulle minska antalet.De katter som inte blir skjutna/avlivade förökar sig."En död katt lider inte"nej,den gör ju inte det,den känner inte alls,dummaste uttryck som finns.Humanast för katterna att bli avlivade?Jasså,och det är vad ni tror ja,men jag betvivlar att katterna tycker det!Ena dagen lever de sina liv,den andra dagen är den död för att någon TROR OCH INBILLAR sig att det är humanast för den?På vilket vis då?För att den försökt överleva?SKITSNACK!!! Mina förvildade tamkatter mår alldeles utmärkt,de njuter av sitt liv,leker,äter m.m,ser inte ut att vilja dö för att någon vill att det skulle vara humanast!Det finns eldsjälar som jobbar med dessa hemlösa skygga katterna,låt dom göra det,TNR volontärerna gör ett fantastiskt arbete,dessa katter lider inte,de får mat,omvårdnad,veterinärvård vid behov,och det byggs kattstugor som aldrig förr,där katterna har det hur bra som helst.Tycker ni som är emot TNR skall besöka en sådan koloni,för man kan inte uttala sig om denna metod om man inte sett hur det verkligen fungerar i verkligheten,många verkar tro att katter fångas in,kastreras och släpps ut igen hur som helst.Det är uppföljning på varje katt.Nä,diskutera denna metod först när ni sett det i verkliga livet.Finns otroligt många människor som ochså står utan hem,ska de ochså avlivas för att du tror det är humanast för dom?Vill inte ni lyfta ett finger för att göra det bästa för dessa stackars oönskade katter,så slipper ni,men låt oss som vill kämpa för dom få göra det!

Gäst

#553

2013-09-30 09:26

Mördare!

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2013-09-30 10:51


Hittekatter.iFokus.se

#555 Re:

2013-09-30 10:57

#551: -

Ja du det är en bra fråga! Undrar om någon kan svara på den?


Gäst

#556

2013-09-30 18:29

Katter är underbara keliga individer som har rätt att leva och förgylla dagarna för oss människor!!1

Gäst

#557 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-09-30 21:24

#549: Hittekatter.iFokus.se - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Jag undrar? Tror du att man kan hitta volontärer och bygga kattresevat åt dom här 150.000 hemlösa katterna som du skriver att vi har i sverige.

 


Gäst

#558 Re:

2013-09-30 21:50

#553: - man mördar inte djur man avlivar dom.

 


Gäst

#559

2013-09-30 22:48

Vi måste börja behandla våra djur
med vördnad dom är inget slit och släng
och avliva hur som hälst fy fy

Gäst

#560

2013-10-01 15:22

Nu får det vara nog. Sluta avliva friska vänner. Ge dom ett hem istället. Något Måsta kunna göras. Själv vill jag gärna ge en katt ett hem och en kompis till den katt jag redan har. Dom har lika stor rätt att leva som vi.
Skyggisen

#561 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-01 17:23

#557: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Det finns kattföreningar runt om i Sverige som bedriver TNR-metoden,och därmed volontärer som sköter om dessa katter i dessa TNR kolonier!Där finns både byggda katthus,isolerade sådana,de får mat dagligen,de får omvårdnad och veterinärvård vid behov.Och det viktigaste:Alla är kastrerade,vaccinerade!!Om fler ställer upp och hjälper till med de hemlösa katterna,så kan antalet minska.Ingen kan göra allt,men alla kan göra något!!

Hittekatter.iFokus.se

#562 Re: Re:

2013-10-01 17:41

#558: - Re:

Det där är väl en tolkningsfråga! Mörda eller avliva oavsett vilket av ordet du nu väljer att använda är det enligt vår mening fel när det gäller friska katter.

Hittekatter.iFokus.se

#563 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-01 17:44

#557: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Du frågar: "Jag undrar? Tror du att man kan hitta volontärer och bygga kattresevat åt dom här 150.000 hemlösa katterna som du skriver att vi har i sverige".

Grunden för att det bildas en kattkoloni på en plats är att det finns mat och någon typ av skydd. Ofta blir dem som redan matar katterna volontärer för TNR kolonin. Det har inte varit särskilt svårt att få volontärer till de TNR-projekt som äger rum i Sverige eller i andra länder. Däremot ställer inte många ideella eldsjälar upp på att döda katter.


Gäst

#564 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-01 22:58

#563: Hittekatter.iFokus.se - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re


Gäst

#565

2013-10-01 23:08

Nej jag får inte döda en katt som nån äger även om den springer ut på min gårdssplan. Inte så där utanvidare i alla fall.

Gäst

#566 Re: Re: Re:

2013-10-02 02:01

#562: Hittekatter.iFokus.se - Re: Re:

Ja vill man bli av med katten så kan man avliva den helt lagligt om man äger den. Om den så är frisk eller sjuk.


Gäst

#567

2013-10-02 08:06

Självklart ska vi jobba emot detta vansinne!! Massor av underskrifter behövs, så jag uppmanar alla som kan att sprida detta ord!
Hittekatter.iFokus.se

#568 Re: Re: Re: Re:

2013-10-02 15:45

#566: - Re: Re: Re:

Du svarar följande: "Ja vill man bli av med katten så kan man avliva den helt lagligt om man äger den. Om den så är frisk eller sjuk".

På mitt inlägg: "Det där är väl en tolkningsfråga! Mörda eller avliva oavsett vilket av ordet du nu väljer att använda är det enligt vår mening fel när det gäller friska katter".

Vad menar du med ditt svar? Bara för att det nu inte råkar vara förbjudet enligt lag att avliva friska katter behöver man ju inte tycka att det är rätt. Hade du bott i Nederländerna, Tyskland och en del andra länder hade det inte varit lagligt eftersom det är förbjudet enligt lag att avliva friska sällskapsdjur i dessa länder.


Gäst

#569

2013-10-02 20:27

Varför skjuta av katter,istället för att använda pengarna till att ta hand om och omplacera djuren
istället.

Gäst

#570 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-03 07:32

#568: Hittekatter.iFokus.se - Re: Re: Re: Re:

Att avliva friska katter. Alla kan vi ju tycka olika,jag kanske fick jobb som resemontör och är mycket borta hemifrån och ingen vill se efter min katt. Och ja kan tycka att det är fel att ge bort den till människor som jag inte känner. Nå då är det bara avlivning som gäller och jag tycker att det känns rätt.

Hittekatter.iFokus.se

#571 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-03 16:37

#570: - Re: Re: Re: Re: Re:

Du skriver så här: "Att avliva friska katter. Alla kan vi ju tycka olika,jag kanske fick jobb som resemontör och är mycket borta hemifrån och ingen vill se efter min katt. Och ja kan tycka att det är fel att ge bort den till människor som jag inte känner. Nå då är det bara avlivning som gäller och jag tycker att det känns rätt".

Du man ska aldrig skänka bort en katt eller annat levande djur till vem som helst. Att ta död på sin katt för att man själv inte kan ha den kvar är riktigt dåligt. Hur kan du leva med det och tycka att du gjort rätt? Det kan jag inte förstå. Med den synen borde man helt enkelt inte skaffa katt.

Katter finner sig lätt tillrätta i ett nytt hem. Det är bara egoistiskt att tro att man själv är den enda som kan ta hand om den. Brukar oftast vara ett försvar folk tar till som i själv verket är för bekväma för att lägga ned det arbete som krävs för att omplacera katten på ett seriöst sätt. Att bara döda sin katt vittnar om en fruktansvärd slit och släng mentalitet - precis det som är grunden till de problem vi har med hemlösa katter. Genom ditt beteende cementerar du kattens låga status och försvårar det arbete vi andra gör. Har du katt nu? Hoppas inte det och inte heller att du skaffar dig någon. Med den syn du ger uttryck bör du helt enkelt inte ha katt. Hoppas dock att det är som jag misstänker - att du bara är ute för att provocera oss.

Lägger in några goda råd till dig och andra vad gäller omplacering.

Om du behöver omplacera din kisse tänk då på följande:

  • Ha inte med avlivningshot i annonsen, det ger att oseriöst intryck av dig som kattägare.
  • Ta bra betalt för katten, att skänka bort sin katt ökar risken för att den kommer till fel hem.
  • Kastrera & ID-märk katten om den inte redan är det. (Gör det lättare att hitta ett bra hem).
  • Kattungar ska vara minst 12 veckor innan de lämnar mamman.
  • Var noga när du väljer hem. Träffa gärna de nya ägarna vid ett par tillfällen. Tänk på att det alltid finns ett hem till alla katter men att det kan ta lite tid innen det dyker upp.
  • Ha aldrig för bråttom. Tidsbrist är inte någon bra utgångsläge när det handlar om omplacering.

 



Gäst

#572

2013-10-04 12:45

Det finns en enda anledning till varför jag ALDRIG ringer polisen när jag hittar en potentiellt bortsprungen katt och det är att man helt enkelt avlivar dessa utan någon som helst anledning eller tanke på djuret självt. Det är inhumant och rent ut sagt svinigt.
A

#573 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-04 12:47

#570: - Re: Re: Re: Re: Re:

Vi kanske ska börja göra det med människor också. Skit i att adoptera bort barn till ett bättre liv, skjut dom istället. Man måste ju för guds skull vara något av en sociopat för att tycka att döda ett oskyldigt djur på det sättet känns bra.


Gäst

#574

2013-10-04 19:02

Jag vill absolut inte att mina skattepengar ska
gå till att döda katter! Fruktansvärt!
Att detta händer 2013 är helt sjukt!
Protesterar!!!!!

Gäst

#575

2013-10-05 09:24

Tycker att man i första hand kan försöka att placera ut dom till intresserade djur ägare.



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...