Demokrati i Söderhamn

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Demokrati i Söderhamn.


Gäst

#51 Re: Vänsterpartiet i Söderhamn ställer sig bakom kravet på en oberoende granskning

2013-02-19 10:03

#48: Styrelsen för Vänsterpartiet i Söderhamn - Vänsterpartiet i Söderhamn ställer sig bakom kravet på en oberoende granskning

Vi delar helt den oro över bristen på öppenhet som namninsamlingen Demokrati i Söderhamn framför och som Vänsterpartiet relaterar till.

Den oberoende granskning som efterlyses är vi dock mycket tveksamma till. Vem är så oberoende att en sådan granskning kan genomföras med full trovärdighet från medborgarna just nu? Och vad händer när granskningen är genomförd och som vanligt "läggs till handlingarna"? Den enda granskning som kan resultera i en förändring är den granskning som väljarna gör på valdagen 2014. Det är först då medborgarna har en möjlighet att utkräva ansvar för det som hänt och att då välja in personer som på ett bättre sätt kan styra upp kommunens organisation och ledarskap.

Från Moderaternas sida vill vi ha ordning på organisation och ledarskap i kommunen. Ansvar, resurser och befogenheter ska följas åt och fördelas så långt ut i organisationen som möjligt. Den som är närmast berörd av ett beslut ska också ha störst möjlighet att påverka beslutet. Om vi tillsammans med övriga allianspartier får väljarnas förtroende att efter valet 2014 leda kommunen lovar vi att verka för just detta.

Hans Sundgren, gruppledare

Viktor Wärnick, vice gruppledare

Moderaterna Söderhamn

ANGELINA

#52 Re: Re: Vänsterpartiet i Söderhamn ställer sig bakom kravet på en oberoende granskning

2013-02-19 17:57

#51: - Re: Vänsterpartiet i Söderhamn ställer sig bakom kravet på en oberoende granskning 

 Risken är väl att hela historien svalnar, engagemanget dör sotdöden och det är väl detta de styrande hoppas på.

Om vi som vuxna talar om respekt och värdegrund borde vi också leva upp till demokratiska och medmänskliga principer.

Ordet "spekulera"förklaras i Svenska Akademins Ordlista: tänka utan verklighetsanknytning.  Kommunchefen svarade på en fråga av Fredrik Björkman att hon inte ,spekulerade i om Ylva L. skulle reagera  mot behandlingen. Ingen konsekvensanalytisk förmåga?

Återvändare

#53 Fråga till Sundgren med allierade # 51

2013-02-19 21:17

Hmm jag måste säga att jag blir lite förvånad över ert resonemang i frågan. Nu hoppas ju jag på att alliansen ska få sin chans efter valet, men att sitta med armarna i kors och invänta det då tycker jag nog att ni ska fundera över era uppdrag i KS. Vitsen är väl ändå att ni ska övervaka den kommunala organisationen och styra upp om det börjar gå över styr. Det var ju länge sedan det gjorde det och det måste ni om nån veta och vet ni inte det ja då får jag nog lov att säga att ni blundar lite för problemen. Det gör ju er lika delaktig i den här soppan. Att en granskning " i vanlig ordning läggs till handlingarna" är ju skrämmande. Är så det arbetas med att lösa problematiken då förstår jag att det aldrig blir några förändringar och lär inte heller bli om alliansen kommer in. Visa vad vart ni står och går nu så kanske folk får förtroende för er. Ni har ju allt att vinna.


Gäst

#54 Re: Fråga till Sundgren med allierade # 51

2013-02-20 12:17

#53: Återvändare - Fråga till Sundgren med allierade # 51

Jag håller inte riktigt med att vi sitter med armarna i kors och väntar. Om du läser i protokollen så har vi ofta reservationer mot det som beslutas. Men vi är bara fritidspolitiker och finns i Rådhuset bara ett par gånger per månad och har därför ingen aning om vad som försiggår mellan S-politikerna och tjänstemännen i de slutna rummen. Att de rätt så urvattnade revisionsgranskningarna som genomförs av PWC på uppdrag av lekmannarevisorerna "läggs till handlingarna" är mer regel än undantag. Men jag kan lova dig och alla andra att vi har ambitionen att förändra till det bättre när vi nu för första gången har en tydlig opposition i form av Alliansen som kan ta över efter valet 2014. Och det är inte försent att själv ta plats i något av partierna som kan åstadkomma den förändringen.


Gäst

#55 Re: Vem står bakom denna petition?

2013-02-22 09:43

ekot

#56 Re: Re: Vem står bakom denna petition?

2013-02-22 10:13

#55: - Re: Vem står bakom denna petition?

 

roar


#9 Re: Vem står bakom denna petition?

2013-02-05 12:12

#3: Nada - Vem står bakom denna petition?

Det står i uppropet. Bara att läsa!

Du fick svaret tidigare av roar. nr #9 Varför frågar du igen?


Anonymous

#57 Medborgarförslaget inlämnat

2013-02-23 14:00

Ovanstående medborgarförslag är nu inlämnat för behandling i Kommunfullmäktige 25/2-2013. Vi fortsätter namninsamlingen åtminstone tills dess vi ser vilka åtgärder som kommer att vidtas.

Stalin

#58

2013-02-24 03:45

Ett förslag till ökad öppenhet och demokrati blev nedröstat vid senaste fullmäktigesammanträde. Om man ser till mandatfördelningen i kommunen, och läser vilka partier som reserverade sig, måste man tyvärr dra slutsatsen att både V och MP lydde överheten och röstade emot. Jag hoppas förstås att jag har räknat fel nu, och att V och MP kan korrigera mina uppgifter.
Lindeman

#59

2013-02-26 22:39

Jag har kollat, tyvärr har Stalin rätt. Vänsterpartiet och Miljöpartiet röstade faktiskt emot ett förslag som gick ut på att nämndernas handlingar (som ligger till grund för besluten) skall visas på internet. Märkligt! Och Synd. Antar att de måste strykas från listan nu, då tappar vi några namn. Dessvärre måste nog centerpartisten/korsriddaren strykas också nu (se Mårtensgårds senaste artikel "Upp till kamp, politiker!" om hur C reagerade efter intervjun med Ylva).
Magnus Svensson ( C )

#60 Ang. mårtensgårds artikel

2013-03-06 11:27

Hej,
Jag har fortfarande ej svarat på Mårtengårds artikel via insändare. Dock kan jag säga att det mail som han hänvisar till är ett mail jag skickade till tidningen med anledning av att jag var och fortfarande är irriterad på en sak. Saken gällde då att Faxeholmen var på ett möte och pratade om nya byggnader i kommunen, hela KS var närvarande och många tjänstemän däribland statsarkitekten. Det jag irriterade mig på är att hon under mötet ej sa något kritiskt om den idé som Faxeholmen presenterade - men två dagar senare så gjorde hon ner projektet i media. Jag det var svagt gjort. Det var viktigare att prata med media i detta fall än säga till oss förtroendevalda vad man tyckte om idén. Däri låg min irritation. Jag vill ha öppna och redovisade åsikter, då jag tror på dialog och ideutbyte.

Den andra delen gäller hur uppsägningen gick till. Där har jag varit tydlig med att det kunde ha sköts betydligt bättre. Även här med mer öppna kort vad som hänt och händer.
Mårtensgårds blandar dock ihop dessa två separata händelser, vilket gör att artikeln blir lite konstig.
Ann-britt

#61 Re: mera namn behövs

2013-07-31 22:17

#36: trött på myglet - mera namn behövs

det har lagts ut listor, men på vissa ställen har de "försvunnit"  Lindex ville inte ha nån lista där,,..