Fyrverkeriuppror

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Fyrverkeriuppror.


Gäst

#2176

2012-01-06 12:07

det finns många vuxna och barn som kommer från krigsdrabbade länder dom är vettskrämda när det smäller den har jag vänner med hundar som får stoppa i hundarna lugnande medicin, hemskt att behöva göra...

Gäst

#2177

2012-01-06 12:12

skriver givetvis under!!!! / Mikaela

Gäst

#2178

2012-01-06 12:15

Ungarna ska fan ha en raket uppkörda i röven! Då kan dom så försöka springa ifrån den! :@ FÖRBJUD RAKETER!!

Gäst

#2179

2012-01-06 12:18

Finner inga ord...

Gäst

#2180 Re:

2012-01-06 12:18

#2128: Fyrverkerifantast -  

 Om det gick att lösa via krav på tillstånd/licenser eller whatever vore det förstås bra, men det faller på att det blir tandlöst, eftersom inga resurser kommer läggas på att kolla vilka som verkligen hade tillstånd eller inte. Polisen har litet annat att göra under nyår, misstänker jag. Med ett totalförbud för privatpersoner att använda fyrverkerier och raketer (kanske fel begrepp, vad vet jag, men du fattar vad jag menar) blir det mer uppenbart vilka som bryter mot lagen och vilka som inte gör det.

De som är vettiga, och personer som du, som tydligen är verkligt intresserad av fyrverkerierna, har förmodligen goda möjligheter att bli just de personer som sköter offentliga fyrverkerier arrangerade av t.ex. kommuner och liknande, så det skulle knappast göra er tillvaro torftigare. Kanske tvärtom, då resurserna förmodligen är större hos en kommun än i den egna plånboken, i alla fall för de flesta.

Sedan finns det alltid de som kliver över lagen litet hur de vill, man kan inte gärna skippa lagstiftning och reglering med hänvisning till att de som är kriminella inte kommer att lyda...

Vad gäller att träna skotträdda hundar så vet du tyvärr inte vad du pratar om där. Ett fåtal skottberörda hundar kan tränas att klara skarpa ljud, men många har med sig den känsligheten med generna, tyvärr. Andra har blivit skotträdda av obehagliga upplevelser, t.ex. smärta i samband med höga ljud. Något så enkelt som en oupptäckt öroninflammation och smällare är en kombination som lär hunden att höga ljud=smärta, och du står plötsligt där med en skottberörd hund, som du kanske/kanske inte kan träna till att bli skottfast igen. Jag hamnade där med en skottfast tjänstehund, men den var tack och lov vuxen när det hände, och när inflammationen var behandlad försvann reaktionen på skott. Hos äldre hundar är det lättare att träna bort en "tillfogad" skottberördhet, men unga hundars obehagliga upplevelser fastnar på ett helt annat sätt, och de tenderar generalisera. Där den äldre hunden kanske reagerar på smällare i just den miljö där den upplevt obehag, kan den yngre hunden i stället reagera negativt på alla smällare och alla höga ljud.

Hundar kan absolut påverkas av om människor i dess närhet är rädda för skott eller om ägaren reagerar på något sätt som hunden inte känner igen, och lär sig på så sätt att ljuden är farliga - det är där hundägaren kan lägga mest krut, men ni som tror att problemet och lösningen bara ligger hos ägarna är så totalt fel ute.  Jag har inga skotträdda hundar, men räknar inte med att de skall fortsätta vara skottfasta om någon slänger en smällare under magen på dem. Associationer är mycket starka, och hundar kan man inte förklara saker logiskt för.

Bortser man sedan helt och hållet från rädda djur i samband med fyrverkerierna så finns fortfarande alla skadade människor kvar. Hur stort svinn kan vi acceptera? Några händer per år, fyra-fem skadade ögon, tio fall av kronisk tinnitus...något enstaka bortskjutet ben, som för trettonåringen i Malmö nu senast. Är det ett rimligt pris för nöjet? Jag tycker inte det.


Gäst

#2181 Re:

2012-01-06 12:22

#2170: -  

 Jag har svarat 2128, så samma svar gäller förstås det här identiska inlägget.


Gäst

#2182

2012-01-06 12:26

Jag sriver under!

Gäst

#2183

2012-01-06 12:31

Ge mig en motivering, till varför vi ska fortsätta med fyrverkerier? För vem köper vi fyrverkerier, och skjuter i väg?

Gäst

#2184

2012-01-06 12:33

Har nu i en vecka haft en hund som knappt vågar gå ut för vi vet inte när det ska smälla. Hästarna har jag varje kväll fått ta in i stallet, helt uppjagade. Då bor jag på landet. Men man blir så ledsen, för de som har smällarna är 15 år och det är deras föräldrar som köper till dem. De bryr sig inte vad som kan hända. Helena Levin Kräklingbo Gotland

Gäst

#2185

2012-01-06 12:35

Förbjuda alla raketer o smällare för privatpersoner. Endast för poliser o sånna med tillstånd

Gäst

#2186

2012-01-06 12:39

DET ÄR JU FÖRJÄVLIGT!!VAR FINNS LAGEN???? SKULLE VILJA GÖRA LIKA MED DESSA UNGAR,,,,KANSKE DOM LÄR SIG DE SVINEN,,

Gäst

#2187 Re:

2012-01-06 12:40

#25: -

Vi skriver under och samidigt vill man säga häng dem högt ellr varför inte låta dem smaka på samma medcin. Fy fan. Varför tillåter föräldrr barn få smällare överhuvudtaget?????


Gäst

#2188

2012-01-06 12:48

Helt klart en underskrift från mig, utan tvekan! Förbjud fyrverkerierna och skänk pengarna till de som verkligen behöver dem!

Gäst

#2189

2012-01-06 12:54

uppmana industrin att ta fram fyrverkerier som inte är miljöfarliga och som inte låter. Små lyktor som seglar på himlen är vackert! På ett torg kanske man kan skjuta raketer men inte i bostadsområden!

Gäst

#2190

2012-01-06 12:59

Jag tänker i första hand på alla de krigsoffer, som kommer till Sverige som flyktingar som får höra detta smällande och tänka på att så lät det hemma i det land jag kommer ifrån, dessutom på husdjur och vilda djur, som ska plågas.

Gäst

#2191

2012-01-06 13:06

Det finns ett förslag på att raketer bara ska få skjutas 15 minuter före och 15 minuter efter 12-slaget på nyårsafton.
I år finns det flera butiker som inte har sålt raketer och smällare inför årsskiftet och det är bara att hoppas att fler följer det exemplet.
Den stora boven är dock alla föräldrar som köper smällare, i första hand, och sedan låter ungarna härja fritt flera dagar både före och efter nyår.
Att fler anmäler detta (det går att göra anonymt)kan hjälpa för framtiden.
Annars gillar tanken på de små seglande lyktorna - Det måste ju inte vissla, tjuta och smälla för att dra till sig uppmärksamhet
Lyckan86

#2192

2012-01-06 13:10

En underskrift från mig

Gäst

#2193

2012-01-06 13:11

Säger bara fy f-n, sluta tillverka fyrverkerier och använd något annat som inte kan skada...

Gäst

#2194

2012-01-06 13:13

Jag har skrivit på plus bekräftat!!!

Gäst

#2195

2012-01-06 13:15

ja ja sveriges lagar gör ju tyvär så att respekt för mäniskor och djur är =0 föräldrar som ej kan uppfostra sina barn och med barn skall sättas åt med en pengabot för det är de dom är mest rädda om eller bilen utanför huset.då kanske barnen får höra sköt er så får vi behålla bilen eller pengarna i plånboken. ....
en granne till smäll tokiga flyktingar

#2196 krigsoffer

2012-01-06 13:19

fasiken de är ju dom som skuter värst dom är presis 0 ade när de gäller smällare . (barnen till krigs offren) vet inte varför dom går igång på smällare.

 

Ann-Sofi

#2197

2012-01-06 13:26

En underskrift från mig.
Abbas

#2198

2012-01-06 13:28

självklart att ska förbjudas

Gäst

#2199 #26

2012-01-06 13:30

man både inte till låta barn att smälla fyrverkerier

Gäst

#2200

2012-01-06 13:32

Bör förbjudas, är vidrigt.