Fyrverkeriuppror

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Fyrverkeriuppror.


Gäst

#2126

2012-01-06 02:47

Tänk även för krigsdrabbade som påverkas av dessa fyrverkier.

Gäst

#2127

2012-01-06 02:49

Definitivt en underskrift från mig
Fyrverkerifantast

#2128

2012-01-06 03:23

Skriver då jag läste om denna hund som i Bosnien fått en pjäs i munnen.

Det här är fruktansvärt tragiskt, folk som missbrukar saker och ting för andras skada. I detta fall en oskyldig hund. Men det borde vara personerna i sig som borde få en rejäl omgång av etik och moral inte genom att bestraffa alla som gillar pyroteknik.
För det första hände detta i Bosnien, för det andra med inblandning av alkohol. Bara här ser vi likheter med sverige. Detta är verkligen ingen bra kombination oavsett farlighetsgraden i pjäsen. Tittar vi närmare på vilka pjäser som finns i Bosnien så hittar vi artiklar som aldrig någonsin skulle vara lagliga i Sverige. Förmodligen är pjäsen som sattes i denna stackars hunds mun en av dessa.

"Detta är en av alla anledningarna till att man borde förbjuda fyrverkerier!"
Tja.. En begränsning kanske vore på sin plats, någon form av certifikat för att se vilka som klarar av att skjuta och inte. Pyroteknik är nämligen ingen leksak.. Framförallt inte flashbasserade smällare som finns i Bosnien!

När man sedan klickar sig vidare på länken ser man att det dras upp paralleller till nerskräpning och att man hittade blyrester i luften vid millenieskiftet. Bly är numera utbytt och ska alltså numera inte förekomma i pjäser. Däremot finnes andra farliga ämnen i pjäserna. Men fyrverkerier kom till Europa på 1400-talet och så stor skada verkar det ju inte göra.

Alla pyrotekniska pjäser ska behandlas med respekt. Det finns jättemånga föräldrar som släpper ut sina barn med fyrverkeripjäser, tro fan att det händer olyckor..
Min far var alltid med mig när jag var minderårig, lärde mig att tända pjäserna, hålla avstånd osv och jag har alla fingrar och tår kvar, men även inte skadat varken materiella ting, personer eller djur.

Nej, ett förbud av fyrverkerier kommer leda till olaglig import av pjäser som är bra mycket kraftigare än den redan minimerade åtkomsten.

Vidare.. Ja, hundar kan bli rädda av fyrverkerier.
Hundar är intelligenta djur och kan skottränas. Detta borde alla som skaffar hund göra. Det är för fan taskigt mot hunden att inte göra det..


Och vadå stoppa försäljning av SMÄLLARE?! Det är för helvete förbjudet sedan 2002... Använd rätt begrepp om ni ska yttra er.

Jag tror förbud kommer förvärra det hela, det brukar det göra.
Hoppas det finns fler som tänker rationellt. Men man kanske skulle göra så man behöver någon form av tillstånd redan vid inköpet som sedan kan dras in om det missbrukas.

Sen kanske man borde förbjuda alkohol istället. Merparten av vuxna dricker detta i samband med fyrverkeriskjutning vilket kan resultera i otrevliga konsekvenser. Detta hände i Bosnien med den här hunden exempelvis.

Fyrverkeripjäser är i princip ofarliga om man följer anvisningarna. Därför kommer jag verkligen inte skriva på det här, då detta är ett av mina största intressen.
Silversaga

#2129

2012-01-06 03:29

Det är på tiden att vi förbjuder fyrverkerier.

Gäst

#2130

2012-01-06 03:40

bort med fyrverkerierna från privat personer! Kommunen kan väl fixa så proffesionella personer gör det på nyår åt hela staden!

Gäst

#2131

2012-01-06 03:44

Om folk som gör så mot djur betraktar sig som människa,då vill jag hellre bli betraktad som djur!

Gäst

#2132 ssjälvklart

2012-01-06 03:48

Förbjud skiten för vanligt folk. Bara utbildat tack

Gäst

#2133

2012-01-06 03:52

Bort med dem, helt!
Firecracks rules

#2134

2012-01-06 06:39

Ät skit era jävla muppar! Den här hunden har inte blivit utsatt för nån smällare!! Och hund jävlar som inte tål en smäll utomhus kan ni göra tvål av. Lägg ner!!!
KBT

#2135

2012-01-06 06:45

Så ledsen över hundens stress dessa tider.

Gäst

#2136

2012-01-06 07:20

Ogillar skiten

Gäst

#2137

2012-01-06 07:51

Tycker att det dels är hemskt att folk lägger ut pengar på att dels förstöra miljön, och skrämma djur.

Min äldsta hund är livrädd för fyrverkerier/smällare, trots försök till att träna bort kvarstår ändå problemet och det blir värre med åren.. Det är hjärtskärande när man som matte måste gå ut med henne för att hon ska få göra sina behov, och så smäller det och hon skriker till lägger sig platt mot marken, svansen ner, och i panik försöker åla sig hem. :/ Nej, sätt ett stopp för dessa fyrverkerier och smällare NU!

För att svara lite på att alla hundar borde skottränas och att det är taskigt att inte göra det. Hon var skottränad från början. Men mycket kan hända när det finns idioter. Vad sägs om att en idiot tände på ett fyrverkeri i vår trappuppgång??! Det är stört omöjligt att träna bort. Har testat allt känns det som.

För att poängtera så bryr sig inte yngsta hunden.


Gäst

#2138

2012-01-06 08:32

Hur kan det finnas så sjuka onda jävlar
Millis

#2139 Hur kan man bli så grym?

2012-01-06 08:33

Hur kan man bara få en sån idé i sitt lilla outvecklade huvud? Jag hoppas verkligen de lät hunden somna in, smärtfritt.

Gäst

#2140

2012-01-06 08:55

När det går till tortyr är det inte ok. Inte Ok när barn och fulla människor som inte kan hantera dessa fyverkerier är det inte ok. Inte Ok att skrämma alla djur med detta smällande.Borde vara fängelse straff på detta. Carina Lithav

Gäst

#2141

2012-01-06 09:11

Spenden für notleidende tiere...

Gäst

#2142

2012-01-06 09:26

Nu får det vara slut med denna "terror".


Gäst

#2143

2012-01-06 09:32

Det är sjukt med fyrverkerier, visst är det vackert men varför denna överdrift....Har själv en dotter som alltid varit hysteriskt rädd och inte vågar gå utanför dörren mellan jul och nyår.....Är det verkligen rätt....Ska det finnas fyrverkerier så tycker jag att kommunen kan arrangera så att man samlas på en plats i hela kommunen, där det sköts profissionellt.

Gäst

#2144

2012-01-06 09:54

Fyrverkerier hör inte hemma hos oss. Skrämmer och förstör både djur och människor. Helt klart en olägenhet för oss alla eftersom det missbrukas allt för ofta!
ruskan

#2145 Re:

2012-01-06 09:54

#4: -

fy fan för dessa eländiga puffar


Gäst

#2146

2012-01-06 10:02

Det känns så onödigt med fyrverkerier. Det kostar otroligt stora summor varje år, djur och människor blir skadade (!) och det innebär onödiga miljöutsläpp som jag inte tycker är motiverat i en tid då vi verkligen behöver tänka på miljö och att skapa ett hållbart samhälle. Nu räcker det med fyrverkerierna!
Clara

#2147

2012-01-06 10:21


Självklart skriver jag på.

Gäst

#2148

2012-01-06 10:39

Inte en dag för tidigt! Bort med detta elände!

Gäst

#2149

2012-01-06 10:41

Tycker det är hemskt med fyrverkeri med tanke på alla djur som blir så rädda. Bara för att människan ska se på dessa eländes raketer. Det stackars djuret som blir rädda kan komma ihåg och vara rädd i dygn efteråt eller tills dom dör. Rena vansinnet!!! Varför ska människor vara så onda, vem har lärt dom jo deras föräldrar, barn är oskyldiga när de föds, sedan fostras de av sina föräldrar till att bli dessa odjur

Gäst

#2150

2012-01-06 10:43

Man borde göra likadant för de som gjorde denna vansinnesgrej