Fyrverkeriuppror

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Fyrverkeriuppror.


Gäst

#2151 Re:

2012-01-06 10:44

#4: -

Tycker även jag att det är hemskt med fyrverkeri med tanke på alla djur som blir så rädda. Bara för att människan ska se på dessa eländes raketer. Det stackars djuret som blir rädda kan komma ihåg och vara rädd i dygn efteråt eller tills dom dör. Rena vansinnet!!! Varför ska människor vara så onda, vem har lärt dom jo deras föräldrar, barn är oskyldiga när de föds, sedan fostras de av sina föräldrar till att bli dessa odjur


Gäst

#2152

2012-01-06 10:47

Sluta sälj raketer och smällare till allmänheten!

Gäst

#2153 Re:

2012-01-06 10:53

#1: -  

 

lisa

#2154 smällare

2012-01-06 10:54

min bror fick av misstag en smällare kastad mot sig för ett par år sen, som smällde av precis intill hans ena öra. hans trumhinna sprack (trots att han hade mössa på sig och trots att det "bara" var en sån där liten smällare och inget fyrverkeri som man skjuter upp). förutom smärtan han fick utstå dels fysiskt, men också psykiskt (han var 14 år när detta hände) så har han nu opererats och måste gå på regelbundna kontroller. han har nedsatt hörsel på det örat och ofta väldigt stark tinnitus. tur i oturen att han inte drömmer om att bli pilot eller dykare, för sådana yrken kan han inte ha pga. örat. händelsen skedde nån timme innan tolvslaget när han var ute och promenerade på en vanlig trottoar i ett bostadsområde, och han såg inte han/hon/de som kastade smällaren, för de sprang iväg precis när den smällt av. det blev ju inte en speciellt rolig början på det nya året kan man säga...

Gäst

#2155

2012-01-06 10:54

Förbjud alla fyverkerier.

Gäst

#2156

2012-01-06 10:55

Hundägare

Gäst

#2157

2012-01-06 10:56

Jag kan inte finna ord nog för hur fruktansvärt det är.
gäst

#2158

2012-01-06 11:13

Tänk om Fyrverkerier bara fick avfyras av tex kommunen vid tolvslaget & inte av privatpersoner. Tycker det vore en bra lösning om det kunde skötas vid EN tidpunkt under en kortare stund tex nyår. Då skulle djuren inte lida på samma sätt som de gör idag. Folk skulle inte bli skadade när de avfyrar osv.

Gäst

#2159

2012-01-06 11:15

Usch, visst kan vi klara oss utan både smällare o fyrverkerier

Gäst

#2160

2012-01-06 11:16

Känner sådan sorg i hjärtat när jag ser hur en del människor behandlar djur...Kanske kan man förhindra något lidande på detta sätt.

Gäst

#2161

2012-01-06 11:22

Bra initiativ! Både människor och djur far illa av fyrverkerier!

Gäst

#2162

2012-01-06 11:27

Oerhört viktigt att skriva på för detta ändamål och väcka opinion.

Gäst

#2163

2012-01-06 11:28

Mina föräldrar har varit hundägare i över 20 år nu, och deras hundar har varit/är livrädda för fyrverkerier och dagarna före och efter nyårs afton har varit för jävliga med att folk smäller vilken tid på dygnet som helst, men tolvslaget är värst för hundarna. Mina föräldrar har försökt med allt ifrån lugnade tabletter till hund psykologer men det har inte hjälpt någon av deras hundar. Men det är ju inte bara hundar som lider utan andra djur och människor, själv avskyr jag ljudet av fyrverkerier och har alltid föredragit tomtebloss när jag var liten! Sluta sälj fyrverkerier i butiker och affärer !

Gäst

#2164

2012-01-06 11:31

Det finns ju ingen nytta med pyroteknik, bara för människans nöje!

Gäst

#2165

2012-01-06 11:36

Primitivt ! Finns inget sämre sätt att förstöra: pengaroch alla olika miljöaspekter, traumaupplevelser för både folk o fä. De är ett dåligt sätt att visa glädje.

Gäst

#2166 Re:

2012-01-06 11:37

#1: -

stryp ungjävlarna , nej sätt en i munnen på dom och tänd.


Gäst

#2167

2012-01-06 11:39

De personer som satte smällare i munnen på stackars hunden, jag önskar jag kunde göra Exakt samma sak på dom!!!

Gäst

#2168

2012-01-06 11:41

Förbjud

Gäst

#2169 Re:

2012-01-06 11:45

#1: -  

 Hvorfor gjøra så der, det er mennesker som ikke skulle ha fått lov til å ha hunder.

Dyremishandling vil jeg rett og slett kalle dette...


Gäst

#2170

2012-01-06 11:47

Kan bara hålla med talaren #2128. Citerar det personen skrivit:

"Skriver då jag läste om denna hund som i Bosnien fått en pjäs i munnen.

Det här är fruktansvärt tragiskt, folk som missbrukar saker och ting för andras skada. I detta fall en oskyldig hund. Men det borde vara personerna i sig som borde få en rejäl omgång av etik och moral inte genom att bestraffa alla som gillar pyroteknik.
För det första hände detta i Bosnien, för det andra med inblandning av alkohol. Bara här ser vi likheter med sverige. Detta är verkligen ingen bra kombination oavsett farlighetsgraden i pjäsen. Tittar vi närmare på vilka pjäser som finns i Bosnien så hittar vi artiklar som aldrig någonsin skulle vara lagliga i Sverige. Förmodligen är pjäsen som sattes i denna stackars hunds mun en av dessa.

"Detta är en av alla anledningarna till att man borde förbjuda fyrverkerier!"
Tja.. En begränsning kanske vore på sin plats, någon form av certifikat för att se vilka som klarar av att skjuta och inte. Pyroteknik är nämligen ingen leksak.. Framförallt inte flashbasserade smällare som finns i Bosnien!

När man sedan klickar sig vidare på länken ser man att det dras upp paralleller till nerskräpning och att man hittade blyrester i luften vid millenieskiftet. Bly är numera utbytt och ska alltså numera inte förekomma i pjäser. Däremot finnes andra farliga ämnen i pjäserna. Men fyrverkerier kom till Europa på 1400-talet och så stor skada verkar det ju inte göra.

Alla pyrotekniska pjäser ska behandlas med respekt. Det finns jättemånga föräldrar som släpper ut sina barn med fyrverkeripjäser, tro fan att det händer olyckor..
Min far var alltid med mig när jag var minderårig, lärde mig att tända pjäserna, hålla avstånd osv och jag har alla fingrar och tår kvar, men även inte skadat varken materiella ting, personer eller djur.

Nej, ett förbud av fyrverkerier kommer leda till olaglig import av pjäser som är bra mycket kraftigare än den redan minimerade åtkomsten.

Vidare.. Ja, hundar kan bli rädda av fyrverkerier.
Hundar är intelligenta djur och kan skottränas. Detta borde alla som skaffar hund göra. Det är för fan taskigt mot hunden att inte göra det..


Och vadå stoppa försäljning av SMÄLLARE?! Det är för helvete förbjudet sedan 2002... Använd rätt begrepp om ni ska yttra er.

Jag tror förbud kommer förvärra det hela, det brukar det göra.
Hoppas det finns fler som tänker rationellt. Men man kanske skulle göra så man behöver någon form av tillstånd redan vid inköpet som sedan kan dras in om det missbrukas.

Sen kanske man borde förbjuda alkohol istället. Merparten av vuxna dricker detta i samband med fyrverkeriskjutning vilket kan resultera i otrevliga konsekvenser. Detta hände i Bosnien med den här hunden exempelvis.

Fyrverkeripjäser är i princip ofarliga om man följer anvisningarna. Därför kommer jag verkligen inte skriva på det här, då detta är ett av mina största intressen."

Gäst

#2171

2012-01-06 11:49

Usch jag bara gråter, stackars arma vovve som hanmnat hos sådana människor. Dags att vår regering REAGERAR och FÖRBJUDER A L L A S M Ä L L A R E, alla kategorier, annars inför något typ av "körkort" för att få köpa dessa smällare. Och satsa mer på våra ungdomar, bygg ut ungdomsgårdar och aktiviteter som ger dem en meningsfull tillvaro, så kanske vi räddar någon annan individ....

Gäst

#2172

2012-01-06 11:53

hoppas det blir någon ändring

Gäst

#2173

2012-01-06 11:53

Fördel med fyrverkeri:
- Det är vackert 5 sekunder per raket.

Nackdelar med fyrverkeri:
- Många skadas och dödas i tillverkningen pga predetonation eller gifter.
- Många skadas vid uppskjutningen/tändningen.
- Fyrverkerier innehåller miljöfarliga ämnen
- Fyrverkerier förorenar luften och skräpar ner i naturen.
- Många djur och barn är rädda och kan få men för livet.
Förbjud tillverkningen OCH användningen av fyrverkerier.

//Teresia

Gäst

#2174

2012-01-06 11:54

Mig med...

Gäst

#2175

2012-01-06 12:03

För jävligt det som händer med alla djuren, stackars, stackars djur