Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!
Kontakta namninsamlingens skapare
This comment has been removed by the author of the petition.
Jag är god man för en pojke från Afghanistan som är 16 år. Han kom i aug 2015 och var på intervju 2 dec 2015. MV krävde en medicinsk åldersbestämning men advokaten sa nej det är inte säkert.
I sept i år fick vi: soc sekr, jag som god man o personal på HVB hemmet ge sin syn på åldern.
Alla har en samstämd bild att pojken är ca 16 år både mentalt o fysiskt.
I okt blev han åldersuppskriven till 18 och skall avvisas till Afghanistan där han föddes men lämnade när han var tre år.
Vår samlade åldersbedömning tar MV ingen hänsyn till och skriver upp hans ålder eftersom han inte inkommit med något bevis om vilken ålder han har. Han har aldrig haft några id handlingar eftersom han levt som papperslös hazar i Iran tills han flydde.
Re:
Sydsvenskan är intresserad av sådana här fall. Man kan också fråga juristen på Rådgivningsbyrån för asylsökande (googla).
Re: Re:
Hur många medelålders män kan det röra sig om? Jag antar att du har något slags underlag för ditt påstående. Mdelölders är väl 35-45 år?!
Re:
om han har kontakt med någon i sin familj så kan det finnas papper i Iran som stärker hans berättelse. Betyg. Vaccinationsmottagning etc. Se till att de skickas via DHS eller liknande.
Annars kan ni kontakta elevhälsan på hans skola. De väger o mäter.
Om de mätte honom när han kom så kan de mäta honom nu. Har han vuxit sedan dess så är det ett tecken på att han fortfarande är under 18-20.
begär muntlig förhandling via er advokat när ni överklagar. Då får han själv berätta och en domare med nämndemän avgör.
det är alla tips jag har. Lycka till
Tveksamt avsnitt om "hantverksjobben"
Påståendet om att dessa unga har svårigheter att klara teoretiska studier kan vara riktigt med tanke på deras brist på erfarenhet eller kunskap om sådana studier. Men att därfrån påståa att just "hantverksjobben" är deras lösning är inte bra. Det är en intressant möjlighet, men i texten ser det ut som att vi bestämt kommit fram till den slutsatsen. Då måste vi även referera till någon källa för det påståendet. Jag är slöjdlärare och kan mycket väl tänka mej att det skulle kunna vara en stor möjlighet, men det är första gången jag ser tankarna offentligt, då kan de inte ligga till grunds för "vårt" påstående. Eller har jag missat någon viktig källa till detta? Önskar att det vore så... Men annars krymp ner den texten!
Re: Tveksamt avsnitt om "hantverksjobben"
#298: Harald - Tveksamt avsnitt om "hantverksjobben"
Hej! Talar du om remissvaret? Tyvärr såg jag inte den här kommentaren innan det gick iväg. En duktig skomakare, snickare, rörmokare eller skräddare har chans att klara sig i Afghanistan där man saknar stora industrier och det mesta fortfarande görs manuellt. Även i Sverige konstaterar arbetsförmedlingen då och då att det är brist på hantverkare. Det är bättre att de som ev. blir utvisade efter gymnasiestudier får lära sig något sådant än att de läser teoretiska ämnen.