Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!.


Gäst

#276

2016-11-14 10:47

Det är en mänsklig rättighet att få vara barn. Värna denna rättighet för alla barn. Gör inte skillnad på människor. Sverige måste ha och värna om en human asylpoletik NU

Gäst

#277

2016-11-14 12:43

Vi måste se människorna som lider!
Dror Mailer

#278 Hur menar ni?

2016-11-14 17:53

är det Barnen så är de ju kvar i landet?


Gäst

#279

2016-11-14 18:32

Tycker att Sveriges regering måste ändra sin flyktingpolitik och ge de afghanska flyktingarena permanent uppehållstillstånd

Gäst

#280

2016-11-15 05:01

Helt enkelt för att det inte är mänskligt att skicka tillbaka dem till våld och ingen framtid. Den osäkerhet de nu upplever plågar dem till ohälsa. Och Sverige behöver dessa unga, ambitiösa och duktiga människor!

Gäst

#281

2016-11-15 08:55

Vi har 15 fina Afghanska ungdomar som lär sig svenska i vår kyrka.Jag har själv arbetat i Kunduz Afghanistan och vet att det är ett farligt land att återvända till.Det var via Svenska Afghanistan kommiten .Låt oss slå vakt omkring dem!Dela gärna inlägget!

Gäst

#282

2016-11-15 14:50

Jag vill att mitt land skall vara humant och människovänligt.

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2016-11-15 21:47



Gäst

#284

2016-11-15 21:48

För att det är undet all kritik hir vi behandlar dessa människor. Vi borde ge dem hopp och en framtid. Vi är alla bara människor. Jag har inte förtjänat att bo i ett fredligt land mer än vad de har.
knuttan
Gäst

#285

2016-11-16 19:28

Jag är god man för en pojke från Afghanistan som är 16 år. Han kom i aug 2015 och var på intervju 2 dec 2015. MV krävde en medicinsk åldersbestämning men advokaten sa nej det är inte säkert.
I sept i år fick vi: soc sekr, jag som god man o personal på HVB hemmet ge sin syn på åldern.
Alla har en samstämd bild att pojken är ca 16 år både mentalt o fysiskt.
I okt blev han åldersuppskriven till 18 och skall avvisas till Afghanistan där han föddes men lämnade när han var tre år.
Vår samlade åldersbedömning tar MV ingen hänsyn till och skriver upp hans ålder eftersom han inte inkommit med något bevis om vilken ålder han har. Han har aldrig haft några id handlingar eftersom han levt som papperslös hazar i Iran tills han flydde.

Ingrid Eckerman
Ansvarig för denna petition

#286 Re:

2016-11-16 23:12

#285: knuttan -  

 Sydsvenskan är intresserad av sådana här fall. Man kan också fråga juristen på Rådgivningsbyrån för asylsökande (googla). 


Gäst

#287

2016-11-17 17:14

Omänskligt beteende är inte rimligt av beslutsfatttare.
Bertil Hagström

#288 Re: Re:

2016-11-17 19:39

#283: Masen - Re:  

 Hur många medelålders män kan det röra sig om? Jag antar att du har något slags underlag för ditt påstående. Mdelölders är väl 35-45 år?!

Loni

#289 Re: exakt mina tankar och mina ord! Bra skrivet.

2016-11-18 20:25

#12: -  

 

Loni

#290 Re:

2016-11-18 20:31

#285: knuttan -  

 om han har kontakt med någon i sin familj så kan det finnas papper i Iran som stärker hans berättelse. Betyg. Vaccinationsmottagning etc. Se till att de skickas via DHS eller liknande.

Annars kan ni kontakta elevhälsan på hans skola. De väger o mäter. 

Om de mätte honom när han kom så kan de mäta honom nu. Har han vuxit sedan dess så är det ett tecken på att han fortfarande är under 18-20.

begär muntlig förhandling via er advokat när ni överklagar. Då får han själv berätta och en domare med nämndemän avgör.

det är alla tips jag har. Lycka till


Gäst

#291

2016-11-18 22:34

Jag anser att Afghanska ungdomar i högsta grad har skyddsbehov och bör få asyl i Sverige. De kan inte skickas tillbaka till de fruktansvärda öde som väntar dem i Afghanistan.

Gäst

#293

2016-11-19 21:18

Afghanistan är ett land där det är svårt att komma tillbaka till, och ändå värre förungdomar...

Gäst

#294

2016-11-20 08:27

Sverige borde följa barnkonventionen då vi ju skrivit under den!!!!!!

Gäst

#295

2016-11-20 13:08

Jag skrev under för att utvisningarna till Afganistan strider mot allt vad humanism står för. Hur kan Sverige göra skillnad på liv och liv? UD avråder på högsta risknivån svenskar från att resa till Afghanistan - medan Migrationsverket anser det 'säkert' för alla ungdomar med afghansk bakgrund att resa dit - eller "återvända " som man kallar det. Hur kan man 'återvända' till en plars som man aldrig tidigare varit på. Väldigt många av de ensamkommande barnen i Sverige har varit flyktingar i grannländerna sedan födseln! Sveriges regering: gör om,gör rätt - allt annat är en humanitär skam! Margareta Sidenvall från Hudiksvall

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2016-11-21 15:45


Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2016-11-21 15:46


Harald

#298 Tveksamt avsnitt om "hantverksjobben"

2017-01-08 20:57

Påståendet om att dessa unga har svårigheter att klara teoretiska studier kan vara riktigt med tanke på deras brist på erfarenhet eller kunskap om sådana studier. Men att därfrån påståa att just "hantverksjobben" är deras lösning är inte bra. Det är en intressant möjlighet, men i texten ser det ut som att vi bestämt kommit fram till den slutsatsen. Då måste vi även referera till någon källa för det påståendet. Jag är slöjdlärare och kan mycket väl tänka mej att det skulle kunna vara en stor möjlighet, men det är första gången jag ser tankarna offentligt, då kan de inte ligga till grunds för "vårt" påstående. Eller har jag missat någon viktig källa till detta? Önskar att det vore så... Men annars krymp ner den texten!

Ingrid Eckerman
Ansvarig för denna petition

#299 Re: Tveksamt avsnitt om "hantverksjobben"

2017-01-14 14:41

#298: Harald - Tveksamt avsnitt om "hantverksjobben" 

 Hej! Talar du om remissvaret? Tyvärr såg jag inte den här kommentaren innan det gick iväg. En duktig skomakare, snickare, rörmokare eller skräddare har chans att klara sig i Afghanistan där man saknar stora industrier och det mesta fortfarande görs manuellt. Även i Sverige konstaterar arbetsförmedlingen då och då att det är brist på hantverkare. Det är bättre att de som ev. blir utvisade efter gymnasiestudier får lära sig något sådant än att de läser teoretiska ämnen. 

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2017-01-29 14:02





Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...