Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!

Ensamkommande_Katarina_Liliequist.jpgUppdatering 15.6.2017

Vare sig regeringen eller migrationsverket har visat tendens till uppmjukning av regelverk eller tillämpningen av det. Detta trots växande protester mot utvisningarna från allmänheten men också inom partierna.

Det går inte att skriva om ett upprop som många redan skrivit under. Men en arbetsgrupp har beslutat att uppropet står bakom #Vi står inte ut:s krav på amnesti. Vi vill dock hellre formulera det som "Moratorium nu - amnesti sedan!"

Du som nu skriver under detta upprop skriver alltså under kravet på stopp för utvisningarna.

Följande har ställt sig bakom uppropet:

Sveriges Läkarförbunds etik- och ansvarsråd

Barnläkarföreningens delförening Global Barn- och Ungdomshälsa

Akademikerförbundet SSR

Flyktinggruppernas riksråd FARR

Läkare i Världen

Rosengrenska stiftelsen, Göteborg

Sjuksköterskornas etiska råd, Svensk sjuksköterskeförening

ABIS Arbetskooperativet Solidaritet

Barn- och ungdomsrättspartiet

Uppropet som debattartikel i Dagens Samhälle!

Flyktingpolitiskt seminarium i Norrköping 22-23 oktober

Hemsidan: Läs om bakgrunden och följ med i nyheterna.

Gå med i facebookgruppen!

Läs pressmeddelanden!

Obs! För att ditt namn ska synas måste du klicka på en bekräftelslänk i e-brev. Kolla i skräpposten om du inte hittar det!

GE ALLA BARN RÄTT ATT GÅ UT SKOLAN!
GE ALLA BARN RÄTT TILL UPPEHÅLLSTILLSTÅND FÖR HELA SKOLTIDEN!

Från en dag till en annan kan tillvaron för en ensamkommande ungdom raseras. Hur tänker/reagerar en sjuttonåring som får veta att hen om ett år kommer att skickas till Afghanistan, oberoende av var hen kommer ifrån och vad hen gör under tiden fram till dess? Hur påverkar ett eller flera års vardag utan hopp en ung människa?

Sverige är en av de största biståndsgivarna till Afghanistan. På skolområdet har bidragen betytt oerhört mycket. Trots detta är bristerna stora. Endast hälften av barnen i Afghanistan går i skola. Nu väljer samma Sverige att avbryta skolgången för ungdomar med afghansk bakgrund, enbart för att de befinner sig i Sverige. De skickas till Afghanistan, oavsett i vilket land de bott i innan de kom hit.

Afghanistan är ett land där 91 % av barnen blivit utsatta för våld och där 38 % lever i hushåll där någon blivit mördad under det senaste året (Rädda Barnen, pressmeddelande 3.10.2016). Barnäktenskap och rekrytering av barnsoldater är vanligt. Mänskliga rättigheter för barn står lågt i status, och barn utsätts för våld både hemma och i skolan.

Hazarerna, som många av våra ensamkommande barn tillhör, har varit och är utsatta för förföljelser i Afghanistan såväl som i Pakistan och Iran, dit många flytt. I Iran utsätts tonårspojkarna för starkt tryck att gå in i den syriska armén. I Afghanistan erbjuds de enrollering i IS.

Den grupp ensamkommande barn som kom hit fram till slutet av november 2015 kom i god tro under de gamla reglerna. Det svenska samhället har satsat stort på deras integrering. Det är, av respekt för givna löften och de insatser som svenska skattebetalare gjort, fel att nu sända iväg dem vind för våg.

Det enda rimliga alternativet är att låta ungdomarna avsluta sina utbildningar och samla praktik. Därefter kan vi erbjuda dem stöd att som utbildade söka arbete i Afghanistan eller i Sverige, där behoven är stora inom bland annat vård, omsorg och hantverksyrken. Inte tvinga dem, mitt i studier och framtidsambitioner, till ett land med terror och kaos.

Vi protesterar mot den politik som, på tvärs med svenska humanistiska värderingar, leder till utvisningar utan analys av hur det stämmer med barnkonventionen och våra etiska värderingar, vilka konsekvenserna blir för den enskilde och vad det innebär för samhället.

Hot om tvångsutvisningar kan innebära att vi får många tusen ungdomar med afghansk bakgrund på våra gator. Risken för självmord ska inte underskattas.

Vi ser de afghanska ungdomarna som en utmärkt väg att förstärka det svenska biståndet till Afghanistan. Vi ser dem som ett potentiellt viktigt bidrag till den svenska ekonomiska och sociala utvecklingen. Sist men inte minst, vi ser dem som självklara mottagare av en human rättighetsbaserad politik, den politik som så länge gjort Sverige internationellt respekterad.

Vi som undertecknar detta upprop vädjar till svenska regeringen att ompröva flyktingpolitiken. De signaler som regeringen har sänt ut handlar om ett hårt samhälle där vi tänker på oss själva och vänder ryggen till andra. Det är inte vårt samhälle, inte det samhälle vi vill ha.

De 45 första undertecknarna återfinns på hemsidan.

google-site-verification=Knw5mhhVT_8lFh_Ji9EAU8dLtbpE5Rur_bvm_lJrZVE

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.

Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att bekräfta din signatur. Vänligen kolla din inkorg (och skräppostmapp).