Rädda Stabby-fälten

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Stabby-fälten.

Sissi

#51

2016-09-14 11:29

Jag vill inte se några Hus på Stabby Fälten! Låt dom vara som dom är!


Gäst

#52

2016-09-14 15:17

Ovärderligt med ett bevarat grönområde när området redan har förtätats. Folkhälsan gagnas av , kräver, att människor kan vara ute i ett öppet grönt område. Barns hälsa måste stå i fokus.

Gäst

#53

2016-09-15 15:21

Stabbyfältet är värt att spara. Snart inga grönområden i Uppsala??

Gäst

#54

2016-09-15 20:14

Viktigt med grönområden

Gäst

#55

2016-09-17 09:27

Synd att konservativa krafter i Luthagen motsatte sig att kommunen skulle bygga golfbana på Stabbyfälten. Golfbana hade hindrat bebyggelse och bevarat grönområde. Går det inte att föreslå en golfbana igen? Den blev ju inte byggd någon annanstans så behovet kvarstår för ett rekreationsområde i innerstan.

Gäst

#56

2016-09-17 12:31

Vackra oaser behövs för att leva!!!!! Att dessutom bygga på fin jord är helt vansinnigt!

Gäst

#57

2016-09-17 17:13

Lekte i Stabby som barn och anser att det finns gränser för hur mycket man kan förtäta.

Gäst

#58

2016-09-18 15:48

Vi måste ha dessa fria ytor kvar i Uppsala. Bygg på andra platser i Uppsala för det finns.

Gäst

#59

2016-09-20 05:55

Att ha nära till natur och rekreation är ovärdeligt! Nya bostäder på stabbyfälten skulle försämra livskvaliteten för många!

Gäst

#60 Re:

2016-09-22 15:27

#25: -  

 

För bullrigt för att bo

En annan boende i området är Conny Larsson och hans främsta invändning mot byggplanerna är bullret.

– Jag är djupt förvånad över att de vill bygga här för ljudnivåerna från Bärbyleden kommer att orsaka hälsoproblem hos de som flyttar in i husen, säger Conny Larsson som till vardags är docent i meteorologi och forskar på just ljud.

Han menar att fältet av den här anledningen är obyggbart och säger att det bara finns ett sätt att komma tillrätta med vägbullret vid Stabbyfältet.

– Om det ska gå att bo här, då måste man flytta Bärbyleden eller åtminstone sänka hastigheten till 40 kilometer i timmen.  

”Hellre golfbana”

Conny Larsson tycker att det hade varit mycket bättre att hålla fast vid den ursprungliga planen som innebar att fältet skulle användas till en niohålsgolfbana.

– Då hade ungdomar som vill spela golf kunnat ta sig hit utan att behöva skjuts. Det vore även smartare att behålla fältet som jordbruksmark än att bygga bostäder, för jordbruksmark det kommer vi behöva framöver.


Gäst

#62

2016-09-23 15:13

Jag promenerar dagligen i Stabbyskogen och ser hur mycket den används av både barn, motionärer ioch äldre. Dessutom använder Eriksskolan och övriga skolor området flitigt. Under helgerna är det en strid ström av människor som går ut över fälten. Var ska alla nu boende och de som kommer att bo här få sin motion och njuta av naturen om det här området bebyggs.

Gäst

#63

2016-09-28 17:16

Ett andningshål bland områdets många flerfamiljbostäder. Här får människor och djur ströva årets alla årstider....vilken friskvård som stärker oss själsligt som kroppsligt.

Gäst

#64

2016-10-04 09:05

Därför att jag, i det närmaste varje dag, har mitt - för kropp och själ - värdefulla morgonpass: snabb promenad, joggning och dessutom använder jag de i sommar utplacerade, välkomna,
tränings-redskapen!

Gäst

#65

2016-10-13 07:09

Uppsala håller på att förtätas och snart finns det inga grönområden kvar. Stabby med omnejd har funnits så länge jag kan minnas och är en källa till glädje för många som vill se en bit natur mitt i stan. Andra rekreationsområden har försvunnit ett efter ett. Alla vill kanske inte motionera inomhus!

Gäst

#66

2016-10-20 18:47

I ett område med många flerfamiljshus är det så viktigt med en oas där barn, vuxna och djur får möjlighet att vistas i riktig natur och inte bara välplanerade parker. Barnen behöver utveckla sin motorik och det finns inget bättre än att springa i skog och mark. Åkrarna gör att det blir luftigt och skönt.

Gäst

#67

2016-10-21 09:10

Viktig rekteationsplats!

Gäst

#68

2016-10-21 12:45

Jag vill rädda Stabbyfälten!

Gäst

#69

2016-10-26 07:03

För att Stabby är min barndom, min skolgång, våra utflykter och upptäckter under småbarnsåren, min löpning- och promenad oas, mitt rum för hjärnvila under sjukskrivningsperioder.
För att all byggnation som vuxit upp på den gamla S:t Erikstomten kommer att innebära ett väldigt ökat slitage på friluftsområdet, redan nu. Och slutligen, för att jag inte kan begripa varför vi ska lura människor att bosätta sig invid den oerhört trafikerade Bärbyleden. Vad blir det för boendemiljö med avseende på partikelföroreningar och buller?

mitch

#70

2016-10-27 13:47

Bygg på all outnyttjad åkermark. Alla kan inte bo centralt.


Gäst

#71

2016-11-05 22:33

Ovärderlig, unik miljö för promenader, vila, rekreation. Allt lättillgängligt och stadsnära.
Staffan

#72 barn måste ha natur

2016-12-15 07:52

Sorry for My english. There are so many kids nearby really need the forest. There are schools nearby and it is so sad if you move away lovely animals. Please give children a beautiful environment.

there are many place you could consider other than destroy the forest.