64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på.


Gäst

#251

2016-03-11 20:25

Alla sjuka skulle vilja vara friska och kunna jobba samt ha en riktig lön och ha ork att göra roliga saker som ger energi. Alla behöver känna sig behövda..... det är dax att sluta sparka på de som redan ligger ner.

Gäst

#252

2016-03-11 22:04

Jag har idag sjukersättning på en viss procent o har vänner som drabbats av olika sjukdomar, handikapp o liknande...
Det är bra om vi alla kan bidra m någonting

Gäst

#253

2016-03-11 22:39

Vi måste börja ta fattigdomspöket på allvar och göra fattigdomen synlig !

Gäst

#254

2016-03-11 23:29

Jag är en av de drabbade.

Gäst

#255

2016-03-12 04:36

Har själv sjukersättning...min Fibro (som ger mig vandrande ömhet, värk o svidande o stelhet, i olika delar av kroppen) startade vid 25-30årsåldern...har varit på utredningar, sjukgymnastik, olika medicinska behandlingar etc o skickats runt på kortare o längre kurser o praktik av olika slag...blivit sämre o är numer ständigt öm i kroppen o får ofta inflammationer/infektioner... Har dessutom återkommande depressioner o har 'gått in i den berömda väggen' tre ggr tidigare i livet... Är idag 50+ o mår någorlunda psykiskt bra för att jag ständigt tar antidepressiva mediciner, i hög dos..och att jag fått 'vara ifred från stress o press från olika instanser).... denna Fibromyalgi drar med sig en massa skit till kroppen... för fem år sedan var jag nära att dö i blodförgiftning - var sjuk i nästan ett år o ådrog mig en inflammation i en fot, som inte är bra ännu, och därför tappade all kondition samt att jag i november -15 fick ytterligare en sjukdom, (nu är det hjärtat) ' Takotsubo '... I vår ska jag återigen 'bli bedömd' o 'kollad' om jag har rätt till sjukersättning och jag börjar bli mer o mer orolig för vad det här kommer att innebära för mig i framtiden... Det är inte lätt att vara sjuk...man bör vara frisk för att orka....

Gäst

#256

2016-03-12 06:27

Skriver på för alla med sjukersättning/långtidssjuka mm
Tål inte orättvisor......samhället MÅSTE öppnas upp för oss som inte kan jobba mer,
Sjukdom är inget man väljer, varje drabbad individ måste kunna betala för sig, primärt o sekundärt.....Sverige-----gör om-- gör rätt!!!!

Gäst

#257

2016-03-12 06:36

Tycker det är bedrövligt att människor som är sjuka ska slås ner ytterligare av en ekonomi som inte håller

Gäst

#258

2016-03-12 06:42

Eftersom jag har två närstående, make och svärmor, i denna situation vet jag hur mycket det påverkar individen. Inte bara ekonomiskt utan också mentalt är det en orättvis, förolämpande och orealistisk situation! Om jag kan bidra till att förändra så andra inte ska behöva uppleva en situation där man inte bara är utsatt på grund av sitt sjukdomstillstånd utan också tvingas till en beroendeställning till sina närstående, då gör jag det! Man ska inte behöva vara frisk för att vara sjuk, behöva fundera om man har råd med livsuppehållande mediciner eller om man har råd att laga en tand! Att trycka ner och förminska människor i ett redan utsatt tillstånd, vad är medmänskligheten i det?

Gäst

#259

2016-03-12 07:38

Jag skrev under för allt stämmer till punkt och pricka!

Gäst

#260

2016-03-12 10:20

Därför att den ersättning som egentligen utgår för de som varit sjuka och inne i systemet en längre tid och kämpat för att rehabilitera sej egentligen hamnar på ca 30-35% av en normal lön och som straff förutom det så gäller oftast inte heller de kollektivavtalade försäkringarna! Så nu får det vara nog! Justera ersättningen och reglerna i sjukförsäkringen så att de blir mindre skillnader i både villkor och ersättningsnivå samt en minsta ersättning på 11100kr/mån e skatt som är EU s gräns för relativ fattigdom!


Gäst

#261

2016-03-12 10:34

jag är människa solidarisk

Gäst

#262

2016-03-12 12:46

Även sjuka behöver mat och bostad.

Gäst

#263

2016-03-12 13:35

Detta är en självklarhet för mej att göra!

Gäst

#264

2016-03-12 13:37

Tycker om att jobba men när ens sjukdom sätter stopp för det tycker jag det är fel att man får lida ännu mer med ekonomiska kriser på grund av att man får hälten av sin lön i handen. Jag har inte valt att bli sjuk och skulle gärna ge allt för att kunna jobba

Gäst

#265

2016-03-12 13:51

Därför att det är en viktig rättvisefråga.

Gäst

#266

2016-03-12 14:28

Jag är arg på att förtidspensionerna är baserade på de senaste årens taxerade inkomst. Dessa år har många måst skära ner på arbete för att orka med livet under sjukdom, de har varit sjukskrivna eller kanske föräldralediga. I realiteten kan alltså sjukersättningen vara 64,7% av en deltidslöns sjukpenning. Bostadsbidrag och annat hjälper inte upp situationen då det är max kvadrat och schablon värde när det gäller uppvärmning och el etc etc. Situationen skapar en handlingsförlamning och inlåsning och isolering. Det finns ingen chans att tillfriskna för man har helt enkelt inte råd med läkarvård, mediciner eller tandvård, inte ens något socialt umgänge då det kostar och kräver ork som inte finns. Jag är just nu beroende av mina föräldrar för försörjningen. Dubbelt drabbad via en av mitt x-partners planerade skilsmässa som blev väldigt dyr efter 9 års bodelning.

Gäst

#267 Re:

2016-03-12 14:39

#255: -  

Jag var år 2002 glad över att "få " sjukpension, just för att slippa scanningen och pressen. Givetvis var det en försämring ang ekonomin, så hade varit bättre att kunna hålla sig kvar, men orkade inte.  Har samma problem som du med fibromyalgi och även ME, kronisk trötthet, astma, allergier, en wiplash. Det säger sig självt att sjukvården kunde inte bedömma helheten så jag fick bekosta min sjuktid själv via att dra ner på arbete och inkomst.. :( Antidepressiva har aldrig hjälpt mig, men däremot den läkare som jag besökte, en psykiatriker i syftet att få verktyg att hantera min nackvärk. Hon fick alla att förstå helheten, hur slut jag verkligen var.Fick bla en remiss till Gottfriesmottagningen som utreder samt en del prover och data tomografi etc etc.

Det enda som någonsin hjälpt är järnmedicin och D-vitamin. Hade stora brister. Samma ålder som du.  Ta hand om dig. Kram.


Gäst

#268 Re: Re:

2016-03-12 14:50

#195: - Re:  

Håller med till fullo. Är dessutom dubbelt drabbad då det blev skilsmässa när jag var utbränd. Har inga drömmar längre. Har inte en enda tid i min alamanacka att passa. ;( Blivit inrovert, träffar jag folk så måste jag sova i 3 dar efteråt...

Det oranga kuveret är ett hån. Inte ett öre extra kommer till heller. Har varit delägare i Handelsbolag och fick inte gå med i facket eller ha någon annan försäkring på mitt huvudsakliga jobb. 

FK svarade mig väldigt tyket att det är upp till mig att se över min taxerade inkomst. (underförstått att företagare håller ner på sin taxerade inkomst och har andra sidoinkomster. Vilket alls inte var fallet).  Jag är blåst av mitt X. Man får inte ens tro något sånt fult om sina medmänniskor som att de försöker komma undan skatt och fuska. Brottet jag gjort är att dra ner på jobb när jag var sjuk, helt på min egen bekostnad just pga att läkare inte förstår helheten när symtomen är mer än ett...

 

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2016-03-12 14:54



Gäst

#270 Re:

2016-03-12 14:56

#20: -  

 Jag är där. Min mor och far har fullbelånat sitt hus för att hjälpa mig. De är födda på 30-talet. Nu får de alltså inte låna mer. Då träder in svåger in. Skamligt, men jag blir trött av att allt förfaller runt om mig och behöver denna hjälp. En fika på stan eller en egen bil finns inte ens i mina drömmar.


Gäst

#271 Re:

2016-03-12 15:00

#54: -  

 Visst, du får 64,7% av de senaste årens taxerade inkomst. DVS 64,7% av ev sjukpenning, eller tom sjukpenningen baserad på deltidsarbete eller barnledighet. Så illa är det.

 


Gäst

#272 Re:

2016-03-12 15:08

#260: -  

 Bra rutet. visst är det sjukt att det kan bli så litet som 64,7% av sjukpenningen av en deltidslön.... För oftast försöker man dra ner på jobb och trixa för orka med innan läkare fattar hur illa det är. Jag ligger väl på fattigdomsgränsen, men det inklusive ett bostadsbidrag. Jag bor ensam numera. Ett hus, men lånen är billigare än en hyra, men har inte råd att fixa en skada i duschen så nyttjar mamma o pappas badrum. Vintrarna är dyra, bostadsbidrag hjälper inte då det är schablonavgift för elen. Så tacksam för en varm vinter. :D


Gäst

#273 Re:

2016-03-12 15:12

#230: -  

Varit där, som egenföretagare blir man misstänkliggjord av FK. Till mig sa de att det var rättvist system då det var grundat på taxerad inkomst. 


Gäst

#274

2016-03-12 18:57

Sjukersättning/Sjukpension i dagens välfärdssverige innebär:

 

Att leva i fattigdom under återstoden av sitt liv i ett av välrdens rikaste länder. Att inte bara kämpa mot sjukdom utan också ekonomisk utsatthet.

Att i bästa fall hanka sig fram på en inkomst som är 64,7 av sjukpenningen som är 80% av tidigare lön eller i sämsta fall försöka överleva på garantibeloppet som är 6500 kr efter skatt.

Att ha högre skatt än både ålderspensionärer och löntagare på en ersättning som inte höjs över tid, trots ökade levnadskostnader. 

Att vara beroende av bostadstillägg för att kunna ha ett boende. Bostadstillägget är urholkat och har inte har höjts på många år fastän det inte kan ha undgått någon att hyrorna höjs årligen. Om sjukersättningen höjs minskar bostadstillägget. 

Att vi som betalar en av världens högsta skatter på en inkomst som ligger på  fattigdomsnivå inte har ha råd med de samhällstjänster som skatterna går till som sjukvård, mediciner, tandvård, kommunikationer osv.

Att inte omfattats av de ekonomlska förstärkningar som andra svaga grupper fått. Arbetslösa har fått en inkomstökning på flera tusen kr/mån. Ålderspensionärer har fått skattesänkningar, högre bostadstillägg och löfte om ytterligare förbättringar. Vi långtidssjuka fick 0,7 av antagandeinkomsten, vilket gav runt 10 kr mer/mån. Detta förbättrar inte våra levnadsvillkor utan är snarare en kränkning mot oss.

Att inte ha möjlighet attt själv öka sina inkomster utan vara helt utlämnad till politiska beslut. Hittills har ingen regering visat någon vilja att förbättra våra villkor. Sverige är det land där inkomstklyftorna har ökat mest. Vi måste kräva en ändring av dessa orättvisor! 

 

 

 

 

 ,


Gäst

#275

2016-03-12 21:48

Har fler vänner med sjukersättning som lever i beroende av sin sambo. Själv är jag långtidssjukskriven & kommer ansöka om 25% sjukersättning.