64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på.

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition 64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på..


Gäst

#226

2016-03-11 10:10

Själv har jag blivit lurad på min sj,penning i 4:a år och 8 mån. även min dotter blev avstängd sommaren 2015, så det här har drabbat oss väldigt hårt och skulderna läggs på hög.....Så det här är en stor skam av FK, att stänga ute en inkomst som vi har rätt till och betalar till på våran sj,försäkring och det blir man absolut inte friskare av..

Gäst

#227

2016-03-11 10:45

Vet hur svårt min mamma har att få pengarna att räcka. Hon har inte råd med frukt o grönt bl.a.

Gäst

#228

2016-03-11 11:18

Är själv "sjukpensionär" med låg sjukersättning !

Gäst

#229

2016-03-11 12:16

För att jag själv har sjukersättning och lever på existensminimum! Liksom många i min sits vet jag hur det är att tvingas vända på kronorna. Det känns bra att det finns människor som slåss för oss!

Gäst

#230

2016-03-11 12:47

Jag är sjukpensionär till 50% och jobbar som egen företagare resten. Det vi lever på är mitt sjukbidrag på 3400:-/månad. Men att få bestämma min egen arbetstid och jobbtakt är guld värt för mig . Samt mina fantastiska kunder gör att allt slit och värk är så överkomligt. Men att få en lön ........ det är bara att glömma. Egna företagare beskattas som småföretagare (som i sina tur kan ha upp till 100 anställda ) vilket att av 100:- intjänade får jag behålla 11:- !!!!!!! Så tänk efter själva hur mycket kan denna sjuka kropp tjäna i hop på 20 timmar i veckan?

Gäst

#231

2016-03-11 12:58

För att jag själv tvingas leva under dessa omständigheter med att få ekonomin gå ihop med dessa få kronor man får! Är hemskt, det knäcker en ännu mer!

Gäst

#232

2016-03-11 13:18

Jag tycker detta behöver uppmärksammas. Det är en stor skam att Sverige som är ett rikt och vill anse sig som ett civiliserat land, beter sig så mot sjuka och fattigpensionärer.

Gäst

#233

2016-03-11 14:20

Mycket viktigt för oss som är fattiga.

Gäst

#234

2016-03-11 14:58

Jag skrev under därför att jag är en av de drabbade. Vi måste få folk att förstå hur det faktiskt går till när man drabbas av långtidssjukskrivning. Och detta med att höja taket för bostadsbidrag /bostadstillägg har jag pratat om länge. Bra initiativ!!

Gäst

#235

2016-03-11 15:15

Fattigdoms indexet har överskridits i Sverige för länge sedan. Skall ett land som Sverige vara demokratiskt och värna om sina medborgare så måste villkoren för de mesta utsatta grupperna som idag är marginaliserade höjas.

Gäst

#236

2016-03-11 15:35

Jag har själv Sjukersättning sedan många år och är fullt medveten om hur illa folk har det.


Gäst

#237

2016-03-11 16:07

Ja den är kanon. men den skulle varit för tio år sen. Jag fick min hela sjukers eller vad det heter 2006, mot min vilja. Men FK lovade då att den skulle följa lönerna. vilket ju är en ren lögn.

Gäst

#238

2016-03-11 16:08

Jag är själv sjukpensionär = fattigpensionär.
Micke

#239 Re:

2016-03-11 16:16

#229: -  

 Det är ju egentligen förbaskat konstigt det här. är det inte en sjukförsäkring vi har, och har vi inte fått läsa att den går med stor vinst, vart tar den vinsten vägen?


Gäst

#240

2016-03-11 16:53

Jag skrev på, för att endast överleva utan att leva är inget liv.

Att fattiga blir fattigare och att de rika blir rikare är så fruktansvärt orättvist! Omfördelning i ekonomin MÅSTE ske till gagn för ALLA.

Jag kan inte rå för, att jag inte längre kan arbeta som förut!
Att MIN arbetsplats (under alla år) inte brytt sig om att skaffa hjälpmedel/mer personal för att förhindra förslitnings skador.
Detta har för mig lett till kronisk värk och medicinering. = Begränsad rörlighet och psykiskt lidande som följd och allt vad detta innebär helt i onödan.

Det är INTE OK att jag som individ ska STRAFFAS och ta ALLA kostnader fysiskt, psykiskt, medicinskt, socialt, ekonomiskt, etc. för att jag arbetat och gjort det som förväntats av mig som en individ i samhället.

Att leva med ett hot varje dag....ett hot att pengarna inte räcker till det absolut nödvändigaste... eller ens kommer nästa månad...
Det är horribelt att existera under dessa premisser, BARA FÖR ATT man blivit sjuk eller genom en olyckshändelse eller andra yttre omständigheter blivit oförmögen att kunna arbeta!

Jag har ingen man, inga föräldrar, syskon eller vänner som kan hjälpa mig LEVA ekonomiskt. Jag har "bara" en son på 11 år. Vi ÖVERLEVER knappt på sjukpenning än värre vore det om vi tvingas till sjukersättning.

Så kravet om en ersättning som går att leva på som ensam individ i dagens Sverige är ENORMT angeläget att få tillgång till.

Moderaternas Reinfeldt uppmanade Svenska folket att öppna sina hjärtan...
JAG uppmanar regeringen, politiker och andra välbetalda personer att öppna sina plånböcker och dela med er av välfärden för ett MER empatiskt och medmänskligare samhälle.
Ett klass samhälle gagnar INGEN.


Gäst

#241

2016-03-11 16:56

Jag har förlorat mycket pengar, mitt hus utan ersättning och kontakten med två av tre söner, systrar, pappa pga att de fått ställa upp med mycket pengar då jag inte fick sjukersättning i 14
månader och när jag fick rätt mot fk så fick jag inte
tillbaka allt och hamnade dessutom snett med
abonnemang, lån, el och fick avliva sex djur mellan
1-7 år gamla pga regeringspåhitt sex
familjemedlemmar.... Och nu klarar jag mig knappt och skyddsnäten har aldrig gällt såna som mig... Skitland vi bor i.... Verkligen illa....
zeca63

#242 sjukersättning/pension föööör lååååg !!!!

2016-03-11 16:57

Jag har förlorat mycket pengar, mitt hus utan ersättning och kontakten med två av tre söner, systrar, pappa pga att de fått ställa upp med mycket pengar då jag inte fick sjukersättning i 14 månader och när jag fick rätt mot fk så fick jag inte tillbaka allt och hamnade dessutom snett med abonnemang, lån, el och fick avliva sex djur mellan 1-7 år gamla pga regeringspåhitt sex familjemedlemmar.... Och nu klarar jag mig knappt och skyddsnäten har aldrig gällt såna som mig... Skitland vi bor i.... Verkligen illa....


Gäst

#243

2016-03-11 18:09

För att det är orimligt att man ska behöva vara beroende av sin respektive, en släkting eller någon annan i Sverige år 2016! Det blir dessutom straff mångdubbelt upp, först låg inkomst p g a sjukdom och sedan låg pension p g a låga inkomsten! De som blir dömda för brott får ta sitt straff EN gång, vilket förstås är som det ska men vi ska få ta vårt en massa gånger, d v s vi blir fruktansvärt mycket sämre behandlade än kriminella då vi med andra ord får lida för det resten av livet. Det är verkligen inte brottsligt att vara sjuk men som vi behandlas kan man tro det. Det är INTE värdigt någon människa!

Gäst

#244

2016-03-11 18:30

Självklart man kan själv hamna där.Hälsningar Denny.

Gäst

#245

2016-03-11 19:06

Jag vill kunna ha ett trevligt liv jag med och kunna få ta en fika på stan.. gå på bio.. och ta en semester tripp en sommar.. och en massa till i mitt resterande liv..

Gäst

#246

2016-03-11 19:27

Är själv drabbad och vet exakt vad det innebär…

Gäst

#247

2016-03-11 19:49

jag skrev under detta pga fk beter sig väldigt svinigt åt mot dom som är sjuka och inte kan jobba sedan att deras idiot till läkare kan sitta och bedöma utan att träffa dom som är sjuka nej nu får det vara nog

Gäst

#248

2016-03-11 19:52

sjuka måste också betala hyra att inte bli vräkt, betala andra räkningar och inte minst kunna äta att bli frisk .

Gäst

#249

2016-03-11 19:56

Min sjukpension är, efter skatt, 7600kr och detta är mindre än vad jag hade i lön en dålig månad på 80-talet. Så efter att ha jobbat och sedan varit sjukskriven så får jag ÅR 2016 7600 kr att leva på. Ja men säger en del det finns ju bidrag. Ja skulle jag bo ensam så hade jag nog fått bostadfsbidrag men för första gången i mitt liv så skulle jag inte kunna ha bil, gå till tandläkaren, betala för mina mediciner som jag behöver varje dag, köpa mat till mig och mina katter eller köpa nya kläder eller... eller.... Hur många av er politiker skulle vilja ha 7600 kr som skall räcka till hela ditt liv en månad?????

Gäst

#250

2016-03-11 20:09

För att det är skamligt att vi som blivit sjuka istället för hjälp, ska stå i fattigskamvrån