Tolkar bojkottar Arbetsförmedlingen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Tolkar bojkottar Arbetsförmedlingen.


Gäst

#1

2016-03-09 06:57

Det är orättvis att tolkarna har ingen plats för upphandlingen och de som är representativa från myndigheterna ger ingen hänsyn för tolkarnas förhållande och använder tolkarna som redskap. Tolkarna bidrar en bra förutsättningen i samhället men de saknar uppmärksamhet från myndigheterna.

Lotta

#2

2016-03-09 07:14

Jag har fått erbjudande om uppdrag i Mariestad och i Skövde sedan det nya avtalet trädde i kraft (bor i Göteborg). Har försökt räkna på lite olika sätt men hamnar aldrig på en faktisk timlön över 70 kronor (- i värsta fallet - tågresa till Mariestad blev timlönen 40 kronor!!). Och då är jag ändå AT/RT, ersättningen för andra kompetenser är ju ännu lägre. För uppdrag i Göteborg skulle jag få 600 där jag förut fått 839 (ungefär 790 exklusive utlägg tror jag). Det är en arvodessänkning med nästan 30%. Då stannar jag hellre hemma och hoppas på akuta telefontolkningar.


Gäst

#3

2016-03-09 09:43

Lamia Ghassan


Gäst

#4

2016-03-09 10:07

Man ska ha respekt för Tolkarna och visa de att de är viktigta. Och att de är värda mer än så. .
faissal Gharib

#5 Re:

2016-03-09 10:22

#1: -  

 Hej

Boven i draman inte arbetsförmedlingen eller tolk användare det är egentligen tolk företagen som försöker att öka sina vinstr genom tolk taxa till deras fördel, deras vinstr på oss är otroliga trots att vi som utgör jobbet.

Vår bojkot skall vara mot tolk bolagen, då tvingas de att förhandla med oss om villkoren de tolkanvänderna tvingas till slut att ger oss vad vi önskar.

en lite tanke om några tolkar av huvud språken tex. Arabiska bojkotta Migrationsverket eller arbetsförmedling tänk vilken koes blir hos dem och vilka förluster blir hos tolkbolagen ??????

Vägen dit måste organisera oss under en och samma parabli och ha en dukti grupp som förhandla med båda bolagen och myndigheterna.

So var det i 70 talet då hadi vi tolkförening som vi kunnat kräva och förhandla om våra rättigheter. Då kommunen har lämnat över verksamhet till privata användare som drivet vidare tolk verksamheten.

Chris Kosanovic
Ansvarig för denna petition

#6 Re: Re:

2016-03-09 11:06

#5: faissal Gharib - Re:  

 Helt rätt! Vi måste organisera alla tolkarna! Det är enda sättet! 


Gäst

#7

2016-03-09 17:00

Jag skrev undrar för att protestera mot detta katastrofala avtal. som AF har lämnat till tolkförmedlingarna.

Gäst

#8

2016-03-09 19:47

Jag tolkat för arbetsförmedlingen i drygt fyra år , som tack tar arbetsförmedlingen det hänsynslösa orättvisa beslut som drabbar tolkarna så hårt ! Det nya taxan är som ren slaveri arbete!

Gäst

#9

2016-03-10 12:00

Jag är AT tolk , jag vill inte bli ijäl trampad och orättvist behandlad hur mycket som helst ...

Gäst

#10

2016-03-10 14:22

Jag kan inte försörja mig som tolk längre och det är ju för bedrövligt, med all den tid och pengar ur egen ficka som jag lagt ner på att utbilda mig och bli auktoriserad. Jag har turen att vara utbildad lärare också så jag klarar mig, men jag tycker synd om Arbetsförmedlingen som går miste om en proffsig tolk!
Potatis

#11 Re:

2016-03-10 15:57

#2: Lotta -  

 Jag håller med Lotta att det är inte värt att riskerar sitt liv, ut i den långa resan ffa när man åker bil, båda bilen och kroppen slitna onödigt. Vissa tolkförmedlingar tar inte resekostnader från kommunala kunder när de ingår i avtalet. Det innebär att tolkar själva måste stå för resekostnaderna. Att ta telefonsuppdrag är nästan sista alternativ med tanke på endast 120 kr per timme före skatt i ersättningen.Tänk,om man utförar 40 timmar uppdrag i veckan får man 4800 kr. Det blir 19300kr för månadslön före skatt. Semesterersättning också ingår i den summan! Vad säger arbetsminister och politikerna om den här. Beräknar man tolkyrket  som ett yrke som ska behandlas inom arbetslagen som de andra yrke eller det finns undantag?

 

Rättstolk

#12 Re: Re:

2016-03-18 17:29

#11: Potatis - Re:  

 Fast i och för sig sä är det väl ingen av oss som har 40 timmar i veckan...


Gäst

#13

2016-03-19 22:36

AF är den första myndighet som bryter mot statens regler och mot mil ersättning och spilltids regler genom att beröva tolkarnas rätt till olika ersättningar. Tolkarna använder sina egna bilar från och till olika uppdrag utan någon kompensation. Körningen sliter på bilens däck, kondition och värde. Dessutom får vi själva bekosta bilförsäkring, service varje tredje månad och riskerar våra liv när det är dålig vägunderlag men nu AF vill också att vi ska stå för bränsle kostnader och bjuda på vår spilltid, T.ex. kör tolken 4 timmar T & R med ca 30 mil får tolken en klump summa för hela resan d.v.s. bensin, spilltid och driftkostnader för bara 181 SKR för allt vilket innebär att tolken ska betala från sin egen ficka för att utföra ett uppdrag till AF. Avtalet mellan tolkförmedlingen och arbetsförmedlingen bör förklara ogiltig med omedelbart verkan och att de återgår minst till f.d. avtal.
Chris

#14 Re: Re: Re:

2016-03-21 09:16

#12: Rättstolk - Re: Re:  

 desto värre! Av inkomsten skall vi då avsätta pengar till semesterlön, tjänstepension samt osäker arbetstidsfördelning med ofrivilligt deltidsarbete. 


Gäst

#15

2016-04-15 06:24

Jag väljer hellre stanna hemma och tolka via telefon än att bråka med tolkförmedlingen som inte fattar att det har de med människor  att göra inte maskiner... Sund !!!