Tolkar bojkottar Arbetsförmedlingen

Att upphandla en tjänst för myndigheternas samhällsservice är ansvarsfullt arbete där slutprodukten måste kontrolleras och konsekvensvärderas. Man skall självklart konstatera att alla berörda parter är involverade och införstådda i kommande villkor samt beredda att acceptera dem. Det stora ansvaret ligger självklart i att samtliga utförare även har ett drägligt förvärv av sina insatser då detta är en förutsättning för att en stabilitet och kontinuitet kan säkerställas i tjänsten.

Den senaste upphandlingen av tolkförmedlingstjänster har märkbart misslyckats i avsikten att uppnå de ovannämnda målen. I den nya upphandlingen har den statliga myndigheten Arbetsförmedlingen tagit klart avsteg från de råd och förutsättningar som tolkföretagarorganisationen och tolkfacket sammanställt i samråd med Kammarkollegiets upphandlingsavdelning. Upphandlingsförfrågningens villkor är klart missgynnande för den grupp av utförare som har det största engagemanget i utförandet av upphandlad tjänst det vill säga tolkarna. Med givna upphandlingsvillkor drabbas tolkarna så att det blir olönsamt att acceptera ett uppdrag som kräver restid och resekostnader.

Tolkarnas fackliga organisation har sedan flera år tillbaka givit allmäna råd vid upphandlingar av tolkförmedlingstjänster där man hänvisar till Domstolsverkets taxa 2 och dess villkor som vägledning vid upphandling. Taxan har någorlunda följt arbetsmarknadens löneutveckling och alla negativa avsteg från den drabbar den viktigaste parten, i denna trepartsuppgörelse, ekonomiskt. Som en direkt följd av de ekonomiska försämringarna blir konsekvenserna, en märkbar kvalitetsförsämring samt svårigheter för myndigheten att leva upp till det juridiskt tvingande kravet att erbjuda en kvalitativt god samhällsservice till individer som inte förfogar med det svenska språket.

Genom denna petition vill engagerade tolkar visa sitt missnöje med det avtalsvillkor som har ställts utan tolkarnas medverkan och som enbart drabbar tolkarna som part.

Under rådande avtalsvillkor kommer jag att bojkotta samtliga erbjudna uppdrag som avropas av Arbetsförmedlingen.