Protest mot arbetstunnel vid Katarina Bangata / Vintertullen


Gäst

#26

2016-05-18 11:15

Alldeles för litet utrymme för alla dessa lastbilar med schaktmassor att passera genom hela östra Södermalm. Luma måste vara ett bättre alternativ, närmare Södra länken mm för vidare bortforsling av stenmassorna.

Gäst

#27

2016-05-18 11:22

Därför att jag anser att detta är det absolut sämsta tänkbara ställe att lägga en arbetstunnelmynning på. För trångt, för stora ingrepp i alle'n och parken. Skolorna på Vintertullstorget drabbas liksom kollektivtrafiken. NEJ!

Gäst

#28

2016-05-18 20:58

Stor miljöpåverkan, oljud och störningar i närområdet under MYCKET lång tid!.Stora Blecktornsparken får inte röras!

Gäst

#29

2016-05-19 11:01

Mina barnbarn bor där och jag vill inte se området bli förstört alls.
Emma

#30 Mejla!

2016-05-19 19:32

Bra!

Skriv ett snabbt mejl till SLL om vad du tycker: tbananackasoderort@sll.se


Gäst

#31

2016-05-19 19:41

Viktigt att hindra att beslutet tas

Gäst

#32

2016-05-19 19:54

Blev tvingad av min fru.

Gäst

#33 Re: Ingen T-baneuppgång vid Stora blecktornsparken

2016-05-20 07:08

#13: - Ingen T-baneuppgång vid Stora blecktornsparken 

 Jag håller helt med!

Helga Krook


Gäst

#34 Kostnad kontra olägenhet

2016-05-21 07:39

SLL och Stockholm stad hänvisar till att det är ökade kostnader som gör att man vill lägga arbetstunneln vid Katarina Bangata. Jag ställer mig frågan hur stor % kostnadsökning detta tillför? Om den direkta kostnaden gör en tunnel är 100000kr/m torde en dragning till Londonviadukten tillföra en kostnad av 50Msek. Totalt 0,2% av de 26 miljarder kr som bygget kostr SLL och Stockholm Stad. Det kan man ju tycka att miljön och medborgarna oå östra Södermalm är värda.


Gäst

#35 Kompetenta upphandlare

2016-05-21 07:48

SLL hänvisar till stora ökade kostnader så en tunnel till Londonviadukten tar 15 månader längre tid än motsvarande vid Luma eller Kat Ban. De direkta kostnaderna för bygget är 0,2% av den totala kostnaden för hela tunnelbanan och de kostnader som tillkommer för att tiden drar iväg borde en kompetent upphandlar kunna minimera till något obefintligt. Vi har väntat på tunnelbanan i flera tusen år så 15 mån extra kan väl inte göra någon skillnad?


Gäst

#36 Tänk till nu beslutsfattare !!! Det här är inte särskilt smart

2016-05-21 07:49

Jag tycker att det är nödvändigt att bygga ut infrastrukturen och lokaltrafiken i Stockholm men anser att det finns bättre platser för arbetstunnelns mynning än den vid Katarina Bangata och där väldigt få boende blir drabbade av buller, damm, hård trafik m m. En sådan plats är t ex vid Londonviadukten, där man dessutom har direkt anslutning till Värmdöleden och alltså slipper all trafik via Katarina Bangata, Ringvägen, Renstiernas gata m m. Kostnadsökningen blir marginell om man jämför med totalkostnaden (se tidigare inlägg) och torde väl uppvägas av vinsten för vår stadsmiljö som redan belastas hårt av t ex Slussenbygget.

M V H
Henrik Hedqvist


Gäst

#37

2016-05-21 11:32

Boende i området och sakkunnig inom byggnation

Gäst

#38

2016-05-23 15:00

Lägg arbets tunnlen vid London via dukten i ställe

Gäst

#39

2016-05-27 11:53

Mitt barn går på förskolan på Metargatan. En arbetstunnel där skulle förstöra allt för barnen där. Den dagliga lugnet, parken de använder, luften de andas - allt. Vi ska nog behöva byta förskola om det här går igenom.