Protest mot arbetstunnel vid Katarina Bangata / Vintertullen

I samband med att en ny tunnelbaneuppgång byggs i Blecktornsparken utreder Stockholms landsting möjligheten att borra och använda en arbetstunnel i södra änden av Katarina Bangata vid Orionteatern. En arbetstunnel som kommer att användas under åtta år och ge trafikkaos.

Under perioden då vår del av Söder redan är hårt drabbat av ombyggnaden av Slussen och rivningen av gamla SL-stallarna (och byggandet av ett helt nytt kvarter på samma ställe) vill man alltså dygnet runt borra och köra upp till 1000 lastbilar (Landstingets egna siffror) med schaktmassor via Katarina Bangata och ut på Ringvägen. Dessutom kommer det att behövas en uppställningsyta där stora lastbilar / schaktmassor kommer att stå - ska vi anta att det blir på Vintertullstorget eller i Blecktornsparken?

Detta kommer att bl.a. innebära:

• Tung lastbilsttrafik dygnet runt
  • Extremt mycket buller dygnet runt (från sprängningar, trafik och fläktar)
  • Halva Blecktornsparken kommer att bli obrukbar under byggtiden
  • Transporter till vår enda matvarubutik blir lidande
  • Luften kommer att påverkas mycket negativt
  • Våra busslinjer (59, 3 och 76) kommer att drabbas mycket negativt
  • Parkeringsplatser kommer att tas bort då västra körfältet av Katarina Bangata tas upp av lastbilstrafik.
  • Allén på Katarina Bangata kommer förmodligen att huggas ner.
  • Detta under 7 år med byggstart om två år.

Här hittar du viss information om vad som utreds, men Landstinget som jobbar med projektet är inte särskilt bra på att upplysa de som kommer att drabbas.

Agera NU, mejla tbananackasoderort@sll.se och skriv på här! Snart finns det ingen tid kvar att protestera.
Sprid gärna ordet, ju fler som får höra om detta desto bättre!