Rädda förskolan Filuren

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda förskolan Filuren.


Gäst

#1

2015-10-03 06:29

Vet hur mycket mina syskonbarn älskar sin förskola!

Gäst

#2

2015-10-03 07:24

Vansinne att bara lägga ner utan en tanke på barns trygghet.

Gäst

#3

2015-10-03 07:48

Det är självklart att man ska ha nära till sin förskola. Det måste väl vara viktigare att lära känna barn i det egna närområdet i den här åldern! Låter som en dålig efterkonstruktion. Vi borde väl vara för att det är så nära som möjligt för att slippa onödiga transporter i dagens miljötänk, eller?
För Filurens bevarande!

#4

2015-10-03 09:37

Den korta framförhållningen är förkastlig, tänk på de barn som skolades in för några få veckor sedan.....Bygg den nya förskolan och låt barnen sedan succesivt flytta över. Närområdet har alltid varit första faktorn att placera barn efter. Vi vill väl avveckla biltrafiken? Tänk ett varv till politiker i Kärra!


Gäst

#5

2015-10-03 11:51

För att mina kompisars underbara son precis blivit inskolan och dem får reda på detta 2 dagar efter inskolning! Det är fan skam från politikerna!

Gäst

#6

2015-10-03 11:55

Dåligt kommunikation mellan politiker och vanliga medborgare! Låta barn slitas upp från sina vänner.mycket dåligt!

Gäst

#7 Varför?

2015-10-03 13:46

Svårt skriva under något där det inte ens framgår varför dom vill lägga ner.


Gäst

#8

2015-10-03 15:39

Min son har lyckats hamna på det absolut bästa dagiset och äntligen kommit till ro efter två inskolningar.
Fått flera härliga kompisar och underbara fröknar/pedagoger. Han verkligen ÄLSKAR DETTA STÄLLET!! Ta inte det ifrån honom

Gäst

#9

2015-10-03 16:56

Jag arbetar själv inom förskola och vet att trygghet är nr ett för våra småbarn. Närhet till förskolan är också viktigt då det innebär kortare dagar, vissa barn är redan nu i upp till 9 tim/dag på sin "arbetsplats" lägg då till lång restid så blir det inte mycket tid kvar till samvaro med familjen. Att ha vänner inom sitt närområde gör det möjligt att även på "fritiden" känna att en hör till, har en plats i livet, vilket kan hjälpa barn som inte kanske har det så bra hemma.

Gäst

#10

2015-10-03 18:27

Vem tänker på barnen? Tyvärr de som kommer i kläm!

Gäst

#11 Re: Varför?

2015-10-03 18:36

#7: - Varför?  

 Politikerna har fattat ett beslut att spara in pengar, det tycks vara lättare att stänga ner 2 mindre förskolor och placera dessa barn lite här och där! Vi är inte längre garanterade en plats i närområdet utan kan hamna på förskolor som tillhör Norra Hisingen. På detta sätt ska de spara in pengar. Runt 2018 ska det bli färdigt en ny större förskola i Kärra och vi kan inte förstå varför våra barn inte kan få vara kvar på sin förskola fram tills dess! Det som är dåligt är att vi inte har fått vara delaktiga alls. Utan detta kom fram när det redan var beslutat och endast 3 månader kvar innan stängning. Samt att vår förskola har fått skola in 5 nya barn under hösten. Barnet som började sin inskolning i måndags och på tisdagen får föräldrarna reda på att förskolan ska läggas ner vid årsskiftet. Varför har de ens fått börja på denna förskola, tycker så synd om barnen! Denna förskola är både älskad av barn och föräldrar, barnen trivs otroligt bra och så väljer de att lägga ner den!


Gäst

#12

2015-10-03 19:10

Hoppas ni politiker och ni som ligger bakom detta beslut kan sova gott om natten. NI har nämligen denna veckan sett till att 20 barn känner oro och ångest på kvällen då de ska lägga sig. Ni har precis lyckats med att sabotera dessa barns trygghet, glädje och tillit. Ni borde skämmas. Ni är sorgliga . Visa för sjutton att ni har lite stake i er och ändra ert totalt bedrövliga beslut .

Gäst

#13

2015-10-04 06:25

För att politikerna inte tar hänsyn till barnens upplevelse och vad det innebär för dem att sluta på sin förskola där de förmodligen har trygghet av både pedagogerna som arbetar där och övriga förskolebarn i gruppen. Detsamma gäller för deras familjer.Själva tillvagångsättet är allt annat än professionellt.

Gäst

#14

2015-10-04 07:41

Det måste få ett slut på alla indragningar i den offentliga sektorn som drabbar våra barn och också äldre. Barnen är ju vår framtid och vad är det för signaler vi sänder dem?

Gäst

#15

2015-10-04 11:56

Jag skriver på för att jag gick på det dagiset.
Filuren s förälder en av många

#16 Re:

2015-10-04 12:03

#1: -  detta är större än vi tror. En förskola filuren och ytterligare en till. Var skall våra barn vara . Tryggheten och känslan till närområdet bygger på barnens trygghet o känna sin omgivning . Inte resa kors o tvärs . Miljöpåverkan ökade bilmärket runt hissings medför oxå ökad trafik i närområdet och mera stress för en småbarns förälder som redan har mycket o tänka på. Detta medför mera än bara ett led i demokratin . Besparingar görs på ett håll och vinster görs på andra . Vem tar del av dem ? Besparingar drabbar alla för oftast de äldre och barn . Frågar mig om och om igen varför de är så ? Vi betalar skatt i sverige och nu även i Göteborg väg skatt . Ja nu tjänar politikerna på att jag skall köra fram o tebax med mina barn . Vad händer med föräldrar som inte har körkort ? Vad händer med våra barn när gruppen blir större . Individ anpassad föeskola eller utveckling finns inte längre . Större grupper ökar oxå sjukfrånvaron och barnen skall vi vuxna föräldrar drabbas av alla förändringar . 

Barnen lider utav att deras grupp splittras och man känner att de blir större grupper . Politik e i detta fall inte genomtänkt beslut . Detta drabbar många mera än  ni tror . En dag e kanske er som politikers tur när ni är äldre lovar då att jag skall behandla er på de sättet ni gjort för mig.

 

Filur

#17 Re:

2015-10-04 12:18

#5: -  

Helt förkastligt betende från politikerna. 

Förstår inte hur de kan göra så här. Tror de att vi glömmer detta tills nästa komunalval??


Gäst

#18

2015-10-04 17:30

Hej ! Skriver under denna petition, för att kan inte annat !
Vill reagera så gott jag kan ! Vill absolut inte att ett bra
förskola stängs ! En förskola där barnen trivs ...där finns det
en bra kunnig personal, som tar fint hand om våra barn! Stäng den inte ! Beslutsfattarna måste tänka efter ! Det gäller ju barnens bästa...vår framtid! Barnen ska få fortsätta gå i sin fina
förskola där de trivs och har det bra...får en bra stimulans! Tack!
Hoppas, det tas hänsyn till oss alla som reagerar här !
m v h
Natalia Banko

Gäst

#19 Re: Varför?

2015-10-05 07:06

#7: - Varför?  

 Det står ju att det är för att spara in pengar!


Gäst

#20

2015-10-05 10:01

Har ingen mer kommentar ,utan stöder det som skrivs till 100%, MEN !! Som skrivs, alla har inte bil, alla barn skall ha rätt gå på Fritids i närområdet, det är där de första kontakterna till kompisar knyts för framtiden och gör starten till skolgången betydligt lättare tryggare om man har kompisar man redan känner,, vänligen Gunilla Westerlund

Gäst

#21

2015-10-07 05:20

Måste rädda bästa förskolan

Gäst

#22

2015-10-07 08:13

Norra Hisingen är ett STORT område, helt befängt att utöka upptagningsområdet till det.

Gäst

#23

2015-10-07 08:38

Vårt barnbarn trivs förträffligt på Filuren och måste få gå kvar där..
filuren vännen .

#24 underbara filuren

2015-10-07 10:58

Filuren är den bästa förskolan i kärra & gerrebacka . 

Vi föräldrar är 110 procent nöjda med lokalerna . Fröknarna som gör ett jättebra jobb. Kompisarna som lär av varandra , alla hjälper till . Detta är en mönster föeskola . Att systematisera att vi skapar stora förskolor med klasser som fylls upp är den trend som fortgår i Göteborg området. Men denna föeskola drivs i liten skala och alla är lyckliga och glada om den kan finnas kvar . Politikerna är välkomna att se hur bra barnen har de . 


Gäst

#25

2015-10-09 08:31

Jag har själv inga barn i förskolan men känner för alla föräldrar som måste slussa sina barn långa vägar. Hoppas våra politiker vaknar upp och ser vart vi är på väg. Nu la dom ner vårat demensboende nu är dom och tar tryggheten från våra barn.
Fy skäms Har delat den på F-B