Rädda förskolan Filuren

Politikerna i SDN Norra Hisingen har i tysthet klubbat igenom att stänga förskolorna Filuren och Prästkragen i Hisings Kärra.

Vi föräldrar fick reda på detta när beslutet redan var klart och endast 3 månader innan stängning. Ingen information alls innan det! Vi har i dagsläget ingen aning om vart våra barn ska gå om 3 månader. Vi är inte garanterade en plats i Kärra utan kan hamna på förskolor som tillhör Norra Hisingen så t.ex. i Tuve eller Backa. Deras argument till detta är följande:

Att gå i förskolan utanför närområdet gör att relationer skapas till barn utanför det egna närområdet vilket ses som positivt.

Vi pratar om barn som är mellan 1-5 år!

De vill att barn inte ska ha så långa dagar på förskolan men om våra barn blir förflyttade till andra stadsdelar kommer vi behöva lämna tidigare och hämta senare! Alla föräldrar har inte heller tillgång till bil.

Alla barn passar inte att gå på förskolor med stora grupper eller grupper som är anpassade efter en ålder. Barnen på filuren är från 1-5 år och det ser vi föräldrar en väldigt fördel med.

Det här berör dock fler än oss föräldrar på dessa förskolor, för de möjliggör nämligen stängningen genom att luckra upp platsgarantin till förskolan till att gälla upptagningsområdet Norra Hisingen istället för att gälla primärområdet. Det betyder att alla i Backa, Kärra, Tuve och Säve kan tvingas till att lämna sina barn på förskolan i en annan stadsdel än den de bor i!

Hjälp oss föräldrar att få behålla vår underbara förskola Filuren som alla våra barn älskar att vara på genom att skriva under denna namninsamling.

Glöm ej att bekräfta i mailet som kommer skickas till er!
Skriv gärna med ditt telefonnummer ifall de påstår att vi inte kan intyga vem som skrivit på.

Genom att skriva under godkänner jag att Åsa Berntsson överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.