Upphäv utförsäljningen av Karlshamns kommuns fastigheter på Tärnö!

Kontakta namninsamlingens skapare

Ett icke transparent beslut tages.

2023-09-22 13:46:33

BESLUT FATTAS:

· Kommunen utser Tärnökroken AB/Peter Svensson som den med bästa inlämnade anbud. Övriga anbudslämnare är chockade över hur snabbt beslutet tagits, och vill ha svar på en del frågor. Anbudet är inte det högsta, hur motiveras att det är det bästa? Har beslutsfattare kontrollerat att anbudslämnare uppfyller det upphandlingsspecifika kravet- ”intressenter som inkommer med anbud ska ha organisatoriska och ekonomiska förutsättningar att genomföra sina idéer på ett professionellt vis”? Har man beaktat hur anbudslämnares tidigare affärsidéer- och löften genomförts? Hur ser tidigare omsättning och årsredovisningar ut? Finns det täckning för att genomföra de i prospektet föreslagna utvecklingspunkterna? Frågeställare får inga svar, från dåvarande kommunstyrelse.

·  Kommunfullmäktige sammanträder 2021-05-03, och godkänner köpeavtal (Peter Svensson) om 2 500 000 kr. I protokollet upprepas att ett viktigt önskemål från kommunens sida, är att köparen övertar kommunens skötsel på Tärnö. Fullföljandet av förvärvet villkoras av att tillstånd erhålles för de åtgärder som planeras. I vinnande anbud är Peter Svensson beredd att ta över kommunens skötsel på Tärnö, vilket omnämns i protokollet.

·  Beslutet överklagas

·  Ett nyttjanderättsavtal tecknas 2022-12-08, mellan kommunen och Peter Svensson. Det innebär -PS betalar en ersättning om 42 000 kr/år för nyttjanderätt (avgift för VA ingår). Karlshamns kommun betalar däremot runt 40 500 kr till Tärnö VA-förening per år. Är detta rimligt?

-PS ansvarar för sopor från sin verksamhet och dess kunder. Så var det inte sagt från början

-Ändamål med upplåtelsen är att PS ska driva uthyrningsverksamhet samt att påbörja verksamhet i huvudsaklig överensstämmelsemed det anbud som lämnats. Har så skett? Inte om man jämför med de stora löftena i prospektet. Ex restaurang i Lärarbostad.

-Om förvärvet inte kan genomföras har nyttjanderättshavaren rätt till ersättning för investeringar i enlighet med vad som anges i köpeavtalets återköpsklausul.

-Detta innebär att om nyttjanderättshavaren gjort investeringar på fastigheterna, vilka kan styrkas med godtagbara kvitton, ersätts dessa, med ett avdrag för avskrivning med 5 % per år.

Dagens ämne är upphandlingsförfarandet

2023-09-21 10:23:11

UPPHANDLING

Kommunens upphandlingsunderlag säger bland annat:

1.1   Förutsättningar Karlshamns kommun avser att försälja hela eller delar av sitt markinnehav på Tärnö. Kommunen söker en intressent som är intresserad av att utveckla Tärnö som rekreationsplats, för besöksnäringen och för verksamhetsutveckling i allmänhet, samt att tillgänglighet och skötsel av områdena sker på ett acceptabelt sätt. Kommunen vänder sig till intressenter med erfarenhet och förmåga att ta hand om och utveckla verksamhet på fastigheterna. [sedan följer div text om objekten] De intressenter som inkommer med anbud ska ha organisatoriska och ekonomiska förutsättningar att genomföra sina idéer på ett professionellt vis. Vem som får köpa fastigheten beslutas a kommunstyrelsen.

1.2   [div fakta om Tärnö]

1.3   Vad vill kommunen?

-Utveckla Tärnö som besöksmål, utveckla besöksnäringen

-Skapa förutsättningar för verksamheter på Tärnö

-I huvudsak bibehålla en öppen och allmän tillgänglighet för det rörliga friluftslivet … vidare vill kommunen att köparen ska sköta badplatsen på Tärnö, samt övriga anläggningar som är till för det rörliga friluftslivet såsom flytbryggan med bojar, toaletter, postbryggan och bryggan bredvid postbryggan.

·       Försäljningen utannonserades endast på kommunens hemsida

·       Anbudsinlämning var öppen mellan den 12–25 februari

·       Intressenter hade alltså 13 dagar på sig att:

a) besöka fastigheterna,

b) upprätta en ekonomisk kalkyl, och

c) ta fram prospekt för att presentera sitt förslag

·       Detta under en årstid med is och snö, och utan färjeförbindelse (ifall en eventuell köpare vill besöka fastigheterna)

·       Fyra anbud inlämnades, trots de svåra förutsättningarna

·       Den anbudslämnade som senare valdes av kommunen, lämnade in en mycket välarbetad presentation (något de andra inte hunnit med)

Lina Liljeblad

Uppdatering i frågan om utförsäljningen av Tärnö

2023-09-20 13:45:58

Hej!

Jag har pratat med Magnus Järdebring, som gärna tar emot vårt upprop senast nästa vecka. Alla ledamöter i kommunfullmäktige hinner då ta del av våra krav, innan mötet den 2 oktober då omröstning i frågan sker.

Det innebär även att det finns tid för fler att skriva under!

Jag har granskat en hel del dokumentation . Det som är anmärkningsvärt, kommer jag att delge här samt på sociala medier (Facebookgruppen Hällaryds Skärgård).

Dagens ämne är VÄRDERINGEN

Den 7 oktober 2019 diariefördes ett värderingsutlåtande (försäljningsvärde om 600 000 kr) för Tärnö 1:34, 1:65 och 1:66. Värderingen beställdes av dåvarande kommunstyrelse. Anmärkningsvärda punkter i detta utlåtande är:

Lärarbostad inklusive 4 sjöbodar och toalettbyggnad (+ca 2000 kvm tomt), värderas till 200 000. Att jämföra med det fritidshus som nu är till salu mitt på ön- utan sjöutsikt, med servitut (rätt att lägga till med båt) vid annans brygga. Ute på Hemnet för 3 200 000 kr (värderat av mäklare)

Saltboden är enligt värderingen i så dåligt skick att den är helt utan värde. Saltboden är sedan länge dels utarrenderad, dels av ett kulturhistorisk mycket stort värde på ön.

Bygdegården bör ses som ett förråd, enligt värderingen och är utan värde. Toalettbyggnad med två duschar och tre toaletter ingår. Möjligen kan man uppföra ett fritidshus i anslutning, men med oklart utfall i fråga om avstyckning, bygglov etc. Ingen hänsyn har i värderingen tagits för detta scenario.

I köpet ingick sedermera följande (som inte var en del av värderings-summan om 600 000 kr):

Postbrygga och Vänthall med tre toaletter.

Gästbrygga för fritidsbåtar och två toaletter (överlåts först när köpet vinner laga kraft).

Kommunalt Vatten och Avlopp om 18 andelar (av då  totalt 77 anslutna i VA-samfälligheten). Kommunen investerade år 2013 drygt 2,4 miljoner i anläggningen. Att ansluta EN fastighet idag, går lågt räknat på ca 350 000 kr

Noteras bör, att halva Yttre Ekö ingår i köpet.

Framgång!

2023-09-15 09:38:28

Kejsarens nya kläder, tystnadskultur

2023-09-10 22:36:17

Hej,

och STORT TACK för att just du har skrivit på uppropet!

Lite reflektioner:

Det har pratats om denna "affär" bland öborna på Tärnö, sedan den mycket plötsligt var ett faktum.

Väldigt få har velat eller vågat tala offentligt om saken. Vi blev chockade (i all fall jag) när det hände. Det finns en outtalad regel, om att man ska vara stöttande mot någon som vill satsa. Men kanske mer än det, vill ingen komma på kant med sina grannar.

Jag försöker föra en saklig diskussion på sociala medier om detta, och meningsmotståndare tycker att jag/vi är avundsjuka/missunnsamma, inte ger Destination Tärnö en chans, vem vågar satsa när det bara överklagas etc.

Inte bara har det INTE satsats pengar, det som tidigare var tillgängligt är nu stängt. Har ägarna kapital för vad de utlovat i sitt storslagna prospekt? Har politiker bakgrundskollat ägarna? Känner de till att Familjen Svensson har lyxrenoverat Hugo Ternsjös gamla gård på Tärnö, med hjälp av EU-bidrag (hålla landsbygden levande eller dylikt syfte), här skulle bedrivas konferensanläggning enligt motivering för att få alla dessa EU-miljoner. Inte en konferensgäst har synts till ELLER DEKLARERATS FÖR. Istället är det nu ägarna till Destination Tärnö som bor i en mycket pietsfullt renoverad gård.

Detta kan upprepas gott folk, fast i ny tappning, om köpeavtalet slutsigneras av Magnus Järdebring (kommunstyrelsens ordförande).

Jag kommer snart att kontakta Karlshamns Kommun för att boka in ett tillfälle att lämna över uppropet (innan nästa kommunstyrelsesammanträde). Det hade vägt tyngre om vi var fler, än nu ca 130 personer. Om ni alla som stöttat uppropet, kan försöka få en eller två till att skiva under, vore det fantastiskt!

Någon motiverade klokt i uppropet:

Att sälja är oåterkalleligt. Inflytandet försvinner för all framtid om en tomt/fastighet säljs.

Allt gott, och tack igen för ert stöd! Lina

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.